Page Nav

HIDE

Grid Style

GRID_STYLE

Post/Page

FALSE

Weather Location

Classic Header

{fbt_classic_header}

BREAKING NEWS

latest

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝΕΚΘΕΤΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ..
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΡ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε.ΔΡΟΥΓΟΣ
Κάθε χρόνο οι πυρκαγιές στη χώρα καταστρέφουν μεγάλο αριθμό δασικών …

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ

ΕΚΘΕΤΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.ΑΝΥΠΑΡΚΤΟΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ..

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΡ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε.ΔΡΟΥΓΟΣ

Κάθε χρόνο οι πυρκαγιές στη χώρα καταστρέφουν μεγάλο αριθμό δασικών και γεωργικών εκτάσεων, με ανυπολόγιστες ζημιές τόσο στο περιβάλλον, όσο και στην οικονομία. Πέραν αυτού οι συνέπειες από τις παραπάνω καταστροφές είναι εμφανείς όταν κατά τη διάρκεια του χειμώνα και των έντονων βροχοπτώσεων, οι πλημμύρες είναι καταστροφικές.

Οι επιπτώσεις στην ελληνική χλωρίδα και πανίδα, είναι ανεπανόρθωτες και χρειάζονται πολλά χρόνια ώστε η φύση να ανακάμψει και να αποκαταστήσει εκ νέου το φυσικό τοπίο, πέραν των όποιων αναδασώσεων που γίνονται.

Ο όγκος των πυρκαγιών και δη των ταυτοχρόνων, μόνο τυχαίος δεν μπορεί να θεωρηθεί και δεν μπορεί παρά να αποτελεί μόνο μέρος ενός γενικότερου σχεδίου αποσταθεροποίησης της χώρας, με εμφανείς σκοπούς όπως:

(1) Την περαιτέρω μείωση της τουριστικής κίνησης στη χώρα με τις όποιες επιπτώσεις της, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε
(2) Τις όποιες συνδυασμένες λοιπές ασύμμετρες απειλές στα μεγάλα αστικά κέντρα ή ακόμα και σε περιοχές της ελληνικής υπαίθρου που μπορεί να προκύψουν
(3) Την εμπλοκή, απασχόληση, κατάτμηση, διασπορά και καταπόνηση των δυνάμεων πυρόσβεσης
(4) Τον εξαναγκασμό της ελληνικής κυβέρνησης, υπό την πίεση των παραπάνω καταστάσεων, να προβεί σε αποδοχή δεδομένων ξένων παραγόντων και συμφερόντων

Οι παλινδρομήσεις της κυβέρνησης ανάμεσα στις ιδεολογικές καταβολές και στην οδυνηρή πραγματικότητα, είχαν ως αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου χρόνου σε ανούσιες διαπραγματεύσεις που είχαν σαν αποτέλεσμα την ολοένα επιδείνωση της οικονομίας της χώρας μας.

Μιας επιδείνωσης η οποία άφησε και συνεχίζει να αφήνει καθημερινά της σημάδια της σε όλους του τομείς και δομές (κρατικές και ιδιωτικές). Και φυσικά ο αρνητικός αυτός αντίκτυπος δεν θα μπορούσε να αφήσει εκτός και τις δυνάμεις πυρόσβεσης οι οποίες δοκιμάστηκαν στις 16 και 17 Ιουλίου 2015, όταν ήρθαν αντιμέτωπες με ταυτόχρονες πυρκαγιές σε Αττική, Εύβοια και Λακωνία, με πάνω από 50 μέτωπα.Και δοκιμάζονται εκ νέου σε ολόκληρη την Αττική σήμερα.

Οι καιρικές συνθήκες ευνόησαν για μια ακόμα φορά, μιας και οι δυνατοί άνεμοι μετέτρεπαν τα πύρινα μέτωπα σε εφιάλτη. Οι μνήμες από το ζοφερό 2007 ξαναζωντάνεψαν καθώς οι σκηνές επαναλαμβανόταν με ακρίβεια… ανεξέλεγκτα μέτωπα, εκκενώσεις οικισμών, πληροφορίες για τραυματισμούς , νεκρούς κλπ.

Το μόνο λυπηρό γεγονός ήταν είναι και δυστυχώς θα είναι για πολύ ακόμα (αν δεν συνετιστούν οι αρμόδιοι), η έλλειψη προγραμματισμού, σχεδίασης και συντονισμού της αντιπυρικής περιόδου. Δυστυχώς πάλι είδαμε πυροσβεστικά αεροσκάφη να εγκαταλείπουν τον αγώνα της κατάσβεσης των πυρκαγιών λόγω βλαβών ή μη καλής συντήρησης εξ αιτίας έλλειψης ανταλλακτικών, η στο παρελθόν η εικόνα του πεσμένου CL-215, ενός απαρχαιωμένου αεροσκάφους και η από τύχη διάσωση των μελών του πληρώματος του αεροσκάφους δεν είναι ότι καλύτερο έχει να επιδείξει το ελληνικό κράτος. Αντιθέτως ο προβληματισμός ολοένα και μεγαλώνει και οι απορίες σχετικά με την ικανότητα καταστολής πυρκαγιών εκ μέρους της πυροσβεστικής.

Και πάλι χάρη στις αυτοθυσίες των πυροσβεστών και των πιλότων των εναέριων μέσων που συνέδραμαν στον περιορισμό, έλεγχο και καταστολή των πύρινων μετώπων, αλλά και στη συνδρομή εθελοντών πολιτών που μπροστά στον κίνδυνο να χαθούν περιουσίες και κόποι μιας ζωής ανέλαβαν δράση μη σκεπτόμενοι το κόστος.

Δυστυχώς όμως εν έτει 2018 δεν μπορούμε να μιλάμε και πολύ περισσότερο να κρυβόμαστε και να βολευόμαστε, πίσω από την αυτοθυσία του προσωπικού και μόνο, όταν ο απαρχαιωμένος και πολλές φορές ακατάλληλος στόλος των πυροσβεστικών μέσων δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις ανάγκες αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών.

Διαπιστώνεται λοιπόν, για μια ακόμα φορά η ανάγκη ενός ευρύτερου γενικευμένου αλλά και εξειδικευμένου στρατηγικού και τακτικού σχεδιασμού πρόληψης, αποτροπής, αντιμετώπισης και καταστολής των πυρκαγιών σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο (μέσω των διακρατικών συνεργασιών υπό την αιγίδα της Ε.Ε.). Η επανεξέταση στο σύνολό του και η επικαιροποίηση των υπαρχόντων σχεδίων πολιτικής προστασίας και εκτάκτων αναγκών (το γνωστό Σχ. ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ), εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τον κορμό και την απαρχή μιας ουσιαστικής αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών, του προσωπικού και προπαντός των μέσων.

Μια μικρή ανάλυση – ανάπτυξη των θεμάτων που θα μπορούσαν να πάρει σάρκα και οστά με την ενσωμάτωσή τους σε περίπτωση αναθεώρησης του σχεδίου ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τα παρακάτω:

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

(1) Αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας. Μηχανοργάνωση και μηχανογράφηση. Στελέχωση με το πλέον κατάλληλο προσωπικό και με εξειδικευμένες γνώσεις. Αναδιάταξη των δομών και του προσωπικού με εξορθολογισμό, έτσι ώστε να μην πλεονάζει κανείς.
(2) Διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων της ΓΓΠΠ με τα αντίστοιχα των λοιπών εμπλεκομένων υπηρεσιών (ΕΥΠ, ΕΜΥ, ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, ΕΛ.ΑΣ. Π.Σ., Λ.Σ., Περιφέρειες, Δήμοι, υγειονομικές υπηρεσίες, νοσοκομεία κλπ), για διακίνηση στοιχείων, ενημερώσεων και πληροφοριακού υλικού, σε πραγματικό χρόνο (real time).
(3) Επάνδρωση εκ νέου των τμημάτων ΠΣΕΑ των ΟΤΑ (Δήμοι, Νομαρχίες, Περιφέρειες) αλλά και των κατά τόπους ΣΝΟ (συντονιστικών νομαρχιακών οργάνων) με αποστράτους αξιωματικούς, γνώστες των θεμάτων σχεδίασης και υλοποίησης. Σημειωτέον ότι οι απόστρατοι Αξκοι μιλούν την «ίδια γλώσσα» με τις αντίστοιχες ένστολες υπηρεσίες…
(4) Εξασφάλιση μέσω αναδιανομής κρατικών πιστώσεων (ή και πιστώσεων ΕΣΠΑ σε ότι αφορά υποδομές και σε όση έκταση είναι αυτό δυνατό), για την κατασκευή μικρών έργων υποδομής (ταμιευτήρες ύδατος, δίκτυο ύδρευσης – άρδευσης κλπ), την προμήθεια ανταλλακτικών ή και ακόμη για την αγορά μεταχειρισμένων μέσων πυρόσβεσης με επιχειρησιακό όριο ζωής τουλάχιστον τα 10 έτη.
(5) Άμεση ανακήρυξη των περιοχών που πλήγηκαν από τις φωτιές ως ΑΜΕΣΑ αναδασωτέες, με παράλληλη δενδροφύτευσή τους κατά τους χειμερινούς μήνες.
(6) Επαναξιολόγηση του σχεδίου ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ, είτε στο σύνολό του, είτε σε όση έκταση απαιτείται προκειμένου να επικαιροποιηθεί, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και τις νέες δυνατότητες του κρατικού μηχανισμού εν μέσω μνημον’ιων.
(7) Έγκαιρος έλεγχος και συντήρηση όλων των υλικών και των μέσων πυρόσβεσης πριν την έναρξη της θερινής περιόδου.
(8) Έγκαιρη πρόσληψη του απαραίτητου εποχιακού προσωπικού που θα ενισχύσει τις επίγειες δυνάμεις δασοπυρόσβεσης.
(9) Συνεννόηση στα πλαίσια της Ε.Ε., αλλά και εκτός Ε.Ε. και ενίσχυση της διακρατικής συνεργασίας, σε θέματα ενίσχυσης με προσωπικό και μέσα δασοπυρόσβεσης. Υπογραφή σχετικών συμφωνιών και άμεση ενεργοποίησή τους όποτε απαιτηθεί και σε χρόνο εντός 24 ωρών από της υποβολής του αιτήματος συνδρομής.
(10) Συνεργασία όλων των αρμοδίων υπηρεσιών με τις αντίστοιχες ξένες, σε ότι αφορά παροχή και ανταλλαγή στοιχείων και ενημερώσεων – πληροφοριών σχετικά με τυχόν δραστηριότητα αλλοδαπών εξτρεμιστικών στοιχείων ή στρατολογημένων ατόμων για την πρόκληση δολιοφθορών μέσω των ταυτόχρονων εμπρησμών ανά την επικράτεια.

ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

(1) Κατανομή των αρμοδιοτήτων – υποχρεώσεων στις κρατικές υπηρεσίες, αναλόγως της φύσης της αποστολής τους, όπως παρακάτω:

(α) ΕΥΠ

Συνεργάζεται τόσο με τις αντίστοιχες ξένες υπηρεσίες όσο και τις λοιπές εθνικές (ΓΕΕΘΑ, ΕΛΑΣ, ΠΣ, ΛΣ, ΓΓΠΠ, ΣΝΟ), ενεργοποιώντας το προσωπικό της και με παροχή σε καθημερινή βάση, πληροφοριακών στοιχείων που αφορούν δραστηριότητα υπόπτων ατόμων που προέρχονται από το εξωτερικό ή το εσωτερικό της χώρας.



(β) ΕΛ.ΑΣ.

1/ Συνεργάζεται σε τις λοιπές κρατικές υπηρεσίες (ΕΥΠ, ΓΕΕΘΑ, ΠΣ, ΛΣ, ΓΓΠΠ, ΣΝΟ), σε ότι αφορά στην αξιοποίηση πληροφοριακών στοιχείων, προς πρόληψη και εξουδετέρωση υπόπτων ατόμων που προτίθενται να δράσουν αποσταθεροποιητικά εντός της επικράτειας.
2/ Διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό και μέσα για την επιτήρηση και έλεγχο περιοχών, για τον εντοπισμό υπόπτων κινήσεων εντός δασικών περιοχών. Συμμετέχει με προσωπικό στα μικτά περίπολα δασοπροστασίας των ΕΔ, λειτουργώντας επικουρικά και συμπληρωματικά στον έλεγχο των παραπάνω περιοχών.
3/ Διαθέτει τα ειδικοποιημένα οχήματα ρίψης νερού (αύρες), επ’ ωφελεία του ΠΣ, προς αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών, κατόπιν αιτήσεως του ΠΣ και εγκρίσεως του τοπικού ΣΝΟ, μέσω της ΓΓΠΠ.
4/ Προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εκτρέποντας τα ΙΧ οχήματα σε άλλες οδούς που δεν θα διατρέχουν κίνδυνο λόγω των πυρκαγιών.
5/ Διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό για την λειτουργία των κατά τόπους ΣΝΟ, λειτουργώντας παράλληλα και ως σύνδεσμοι μεταξύ ΕΛΑΣ και ΣΝΟ.

(γ) ΓΕΕΘΑ

1/ Συνεργάζεται σε τις λοιπές κρατικές υπηρεσίες (ΕΥΠ, ΕΛΑΣ, ΠΣ, ΛΣ, ΓΓΠΠ, ΣΝΟ), σε ότι αφορά στην αξιοποίηση πληροφοριακών στοιχείων, προς πρόληψη και εξουδετέρωση υπόπτων ατόμων που προτίθενται να δράσουν αποσταθεροποιητικά εντός της επικράτειας.
2/ Διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό και μέσα για την επιτήρηση και έλεγχο περιοχών, για τον εντοπισμό υπόπτων κινήσεων εντός δασικών περιοχών. Συμμετέχει με προσωπικό και μέσα στα μικτά περίπολα δασοπροστασίας των ΕΔ, λειτουργώντας επικουρικά και συμπληρωματικά στην ΕΛΑΣ ως προς τον έλεγχο των παραπάνω περιοχών.
3/ Διαθέτει τα ειδικοποιημένα πυροσβεστικά οχήματα που διαθέτει υπό το ΠΣ κατόπιν αιτήσεως του ΠΣ και μετά από έγκριση του τοπικού ΣΝΟ.
4/ Στον τομέα της επιτήρησης περιοχών, διαθέτει τα εναέρια μέσα και συστήματα που διαθέτει και ιδιαίτερα τα μη επανδρωμένα αεροχήματα (UAV’s), επί 24ώρου βάσεως, κατόπιν αιτήσεως του ΣΝΟ ή της ΓΓΠΠ.
5/ Τηρεί σε ετοιμότητα τα απαραίτητα πεζοπόρα τμήματα για την ενίσχυση των επίγειων δυνάμεων καταστολής
6/ Διαθέτει επ’ ωφελεία του ΠΣ όλα τα εναέρια πυροσβεστικά μέσα που διαθέτει, κατόπιν αιτήσεως του ΠΣ, μέσω ΣΝΟ και εγκρίσεως της ΓΓΠΠ.
7/ Αποστέλλει το απαραίτητο προσωπικό ως σύνδεσμοι μεταξύ ΓΕΕΘΑ – ΓΓΠΠ και μεταξύ τοπικών Σχηματισμών – ΣΝΟ.
8/ Κατανέμει περαιτέρω το έργο του στα ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ.

(δ) ΠΣ

Αναλαμβάνει το κύριο βάρος διεξαγωγής των επιχειρήσεων κατάσβεσης και καταστολής των πάσης φύσεως δασικών πυρκαγιών διαθέτοντας το σύνολο του προσωπικού των υλικών αλλά και των μέσων που διαθέτει. Επιπλέον:
1/ Σε συνεργασία με την ΓΓΠΠ και τα κατά τόπους ΣΝΟ:
α/ Καταγράφει και κατανέμει κατά περιοχή το σύνολο των διαθέσιμων πυροσβεστικών μέσων (επίγειων και εναέριων) τα οποία προέρχονται από:
1) Το ΠΣ
2) Τις ΕΔ
3) Την ΕΛΑΣ
4) Τους ΟΤΑ – λοιπές δημόσιες υπηρεσίες
5) Τα ιδιωτικά από επίταξη
β/ Ενεργοποιεί σε εργασία με ΓΓΠΠ – ΣΝΟ, ΓΕΕΘΑ και ΕΛΑΣ τα πυροφυλάκια και τα περίπολα δασοπροστασίας, ανά την επικράτεια.
γ/ Ενεργοποιεί σε συνεργασία με την ΓΓΠΠ – ΣΝΟ τις αίθουσες επιχειρήσεων πυροπροστασίας, από ενάρξεως της θερινής περιόδου έως τη λήξη της.
2/ Προσλαμβάνει το αναγκαίο εποχιακό προσωπικό για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών από πυρκαγιές.
3/ Συντονίζει επιχειρησιακά το έργο των όλων των επίγειων δυνάμεων που θα διατεθούν για την κατάσβεση των πυρκαγιών.
4/ Διαθέτει το απαραίτητο προσωπικό ως συνδέσμους στη ΓΓΠΠ και στα ΣΝΟ.
5/ Τηρεί σε 24ωρη ετοιμότητα το σύνολο των δυνάμεών του καθώς και των ΕΜΑΚ.

(ε) ΓΓΠΠ

1/ Είναι ο κύριος φορέας συντονισμού όλων των κρατικών υπηρεσιών, σχετικά με τη διαχείριση καταστάσεων εκτάκτων αναγκών και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών.
2/ Ευθύνεται για την προπαρασκευή, σχεδίαση, οργάνωση και εκτέλεση των σχεδίων εκτάκτων αναγκών που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η χώρα, στα οποία (σχέδια συμμετέχουν και οι ΕΔ με τα ΣΑ).
3/ Λειτουργεί κεντρικά και περιφερειακά μέσω των ΣΝΟ.
4/ Στελεχώνει την αίθουσα επιχειρήσεων εκτάκτων αναγκών με προσωπικό της ΓΓΠΠ, των τμημάτων ΠΣΕΑ και Αξκων από τις ΕΔ και τα ΣΑ.
5/ Έχει την επιτελική ευθύνη συντονισμού των διατιθέμενων μέσων επιτήρησης αλλά και αντιμετώπισης πυρκαγιών, σε συνεργασία με το ΠΣ και τους λοιπούς φορείς.
6/ Ενημερώνει όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες σε κεντρικό επίπεδο σχετικά με την πορεία των επιχειρήσεων πυρόσβεσης και την εκτιμώμενη εξέλιξή τους.
7/ Εκδίδει με βάση την πρόγνωση καιρού της ΕΜΥ, τον ημερήσιο χάρτη επικινδυνότητας για όλη την επικράτεια.
8/ Αιτείται από τους λοιπούς φορείς (ΕΔ, ΕΛΑΣ, ΛΣ, ΟΤΑ κλπ), τη διάθεση μέρους ή του συνόλου των πυροσβεστικών μέσων επ’ ωφελεία του ΠΣ, για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
9/ Ενημερώνεται από τα κατά τόπους ΣΝΟ για την εξέλιξη της κατάσβεσης των πυρκαγιών ανά περιοχή.

(στ) ΣΝΟ (Συντονιστικό Νομαρχιακό Όργανο)

Τα ΣΝΟ ενεργοποιούνται στις έδρες των Νομαρχιών (νυν Περιφερειακών Ενοτήτων), με ευθύνη των τμημάτων ΠΣΕΑ. Συγκροτούνται από το προσωπικό του τμήματος ΠΣΕΑ και εκπροσώπους των λοιπών φορέων (ΕΥΠ, ΕΔ, ΕΛΑΣ, ΠΣ, ΛΣ, ΟΤΑ). Αποστολή του είναι:
1/ Ο συντονισμός του έργου του συνόλου των πυροσβεστικών δυνάμεων, εντός των εδαφικών ορίων δικαιοδοσίας.
2/ Η διάθεση επ’ ωφελεία του ΠΣ μέρους ή του συνόλου των πυροσβεστικών μέσων που υπάρχουν εντός των ορίων του Νομού, μετά από αίτημα του ΠΣ.
3/ Η υποβολή αιτήσεων διάθεσης επιπλέον μέσων (επίγειων και εναέριων), προς την ΓΓΠΠ για την αντιμετώπιση πυρκαγιών που δεν μπορούν να ελεγχθούν από τις τοπικές δυνάμεις.
4/ Η ετοιμότητα για την λειτουργία σε 24ωρη βάση της αίθουσας επιχειρήσεων, πλαισιωμένη και εξοπλισμένη με τα απαραίτητα μέσα και με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των λοιπών φορέων, για την αντιμετώπιση πυρκαγιών.
5/ Η σχεδίαση των δρομολογίων των εποχούμενων αμιγών και μεικτών περιπόλων, εντός των δασικών περιοχών, η επάνδρωση πυροφυλακίων επιτήρησης και η υπέρπτηση εναέριων μέσων (θα διατίθενται κατόπιν αιτήσεως των ΣΝΟ προς τη ΓΓΠΠ και το ΓΕΕΘΑ), για τον άμεσο εντοπισμό και την έγκαιρη προειδοποίηση σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς.
6/ Σε συνεργασία με το ΠΣ καταγράφει και κατανέμει κατά περιοχή το σύνολο των διαθέσιμων πυροσβεστικών μέσων (επίγειων και εναέριων) τα οποία προέρχονται από:
1) Το ΠΣ
2) Τις ΕΔ
3) Την ΕΛΑΣ
4) Τους ΟΤΑ – λοιπές δημόσιες υπηρεσίες
5) Τα ιδιωτικά από επίταξη
7/ Η διεύθυνση σε συνεργασία με το ΠΣ του έργου της πυρόσβεσης και η συνεχής ενημέρωση των αρμοδίων φορέων σχετικά με την εξέλιξη της κατάστασης.

(ζ) ΟΤΑ

Από την Εφαρμογή του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, η ιεράρχηση των ΟΤΑ είναι η εξής: Δήμοι, Περιφερειακές Ενότητες (πρώην Νομαρχίες) και Περιφέρειες. Οι ΟΤΑ αναλόγως της εδαφικής τους περιοχής, διαθέτουν αριθμό μηχανημάτων που δύνανται να υποβοηθήσουν στο έργο της πυρόσβεσης, με κυριότερο μέσο τις υδροφόρες τους.



Κάθε ΟΤΑ που διαθέτει εντός της περιοχής του ορεινό όγκο ή δασική έκταση θα πρέπει απαραιτήτως να διαθέτει τουλάχιστον 2-3 υδροφόρα οχήματα και 1-2 πυροσβεστικά. Το προσωπικό που θα τα χειρίζεται θα πρέπει να γνωρίζει την τεχνική της δασοπυρόσβεσης, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να παρακολουθήσει ταχύρυθμα σεμινάρια που θα διοργανωθούν από το ΠΣ και θα επαναλαμβάνονται λίγες μέρες πριν την έναρξη της θερινής περιόδου.

Η οργάνωση των ΠΣΕΑ κατά επίπεδο ΟΤΑ μπορεί να είναι η ακόλουθη:
1/ Σε επίπεδο περιφερειών: Διεύθυνση ΠΣΕΑ.
2/ Σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων: τμήμα ΠΣΕΑ
3/ Σε επίπεδο δήμων: γραφείο ΠΣΕΑ

Η στελέχωση των παραπάνω έχει αναφερθεί πιο πάνω (στελέχωση με αποστράτους Αξκους αλλά και με εξειδικευμένο προσωπικό από τους ΟΤΑ). Υπάγονται στον οικείο Περιφερειάρχη ή αντιπεριφερειάρχη.

Τα διατιθέμενα μέσα αλλά και οι χειριστές τους συντονίζονται από τα ΠΣΕΑ, σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών και διατίθενται κατόπιν αιτήσεως του ΣΝΟ επ’ ωφελεία του ΠΣ για την αντιμετώπιση πυρκαγιών εάν απαιτηθεί.

Το προσωπικό και τα μέσα αυτά μαζί με τα υπόλοιπα που τυχόν διαθέτουν οι δήμοι, θα συντονίζονται από τα γραφεία ΠΣΕΑ των δήμων τα οποία θα πρέπει να συσταθούν, να οργανωθούν και να επανδρωθούν όπως και τα τμήματα ΠΣΕΑ των Νομαρχιακών – Περιφερειακών Ενοτήτων, αλλά σε μικρότερη έκταση. Η υπαγωγή των γραφείων αυτών θα είναι υπό τον εκάστοτε Δήμαρχο ή Αντιδήμαρχο σε περίπτωση απουσίας του πρώτου.

Κύριος σκοπός τους θα είναι η υποβοήθηση του πυροσβεστικού έργου των άλλων φορέων (λόγω μεγαλύτερης δυνατότητας αυτών) και η παροχή διευκολύνσεων τοπικά και σε όση έκταση είναι δυνατόν. Για το λόγο αυτό διαθέτει μέρος ή το σύνολο των ειδικοποιημένων μηχανημάτων του, μετά από αίτημα του ΣΝΟ ή του ΠΣΕΑ της οικείας Νομαρχίας ή Περιφέρειας, επ’ ωφελεία του ΠΣ, για την αντιμετώπιση πυρκαγιών.

(η) Ιδιωτικά ειδικοποιημένα οχήματα (από επίταξη)

Είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει πρόβλεψη σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών να επιτάσσονται ιδιωτικά ειδικοποιημένα οχήματα (μαζί με τους χειριστές τους), σε περίπτωση που το μέγεθος της έκτασης της ανάγκης είναι τέτοιο που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τα διαθέσιμα των κρατικών υπηρεσιών.

Η διάρκεια της επίταξης των παραπάνω θα έχει τοπικό χαρακτήρα (δηλαδή δεν θα επιτάσσονται για περιπτώσεις εκτός ορίων νομών εκτός κι αν δεν υπάρχουν στην πληγείσα περιοχή παρόμοια οχήματα) και δεν θα πρέπει να υπερβαίνει συνολικά τις 30 μέρες ανά έτος. Οι σχετικές αποζημιώσεις να προβλεφθούν στα κονδύλια του κρατικού Π/Υ.

(θ) Συνδρομή από άλλες χώρες

Προέρχεται κυρίως ως απόρροια των διεθνών και διακρατικών συμφωνιών και αφορά στην αποστολή κατά κύριο λόγο εναέριων μέσων πυρόσβεσης (αεροσκάφη και ελικόπτερα). Ο συντονισμός και η διάθεσή τους θα γίνεται κατά περίπτωση από τη ΓΓΠΠ, τα δε θέματα ΔΜ αναλαμβάνονται από το ΓΕΕΘΑ (ΓΕΑ). Σε περίπτωση που απαιτηθούν και πεζοπόρα τμήματα, τα θέματα ΔΜ αναλαμβάνονται από το ΓΕΕΘΑ (ΓΕΣ – ΓΕΝ).

(η) Ομάδες εθελοντών

Στην περίπτωση ύπαρξης οργανωμένων ή μεμονωμένων ομάδων εθελοντών, θα πρέπει να γίνεται προσεκτικός και ιδιαίτερος χειρισμός τους και πάντα υπό την καθοδήγηση Αξκου του ΠΣ. Βασικό συστατικό όμως είναι η γνώση τους στην αντιμετώπιση πυρκαγιών, έστω και μικρής έκτασης. Στο πλαίσιο αυτό και μέσα από συντονισμένες και οργανωμένες δράσεις ενημέρωσης ενεργών πολιτών από το ΠΣ σε συνεργασία και με τους ΟΤΑ, είναι δυνατή η ενημέρωσή τους και η στοιχειώδης εκπαίδευσή τους, για την αντιμετώπιση εστιών φωτιάς μικρής έκτασης.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Το θέμα των πυρκαγιών δεν είναι τωρινό, ούτε προέκυψε από παρθενογένεση. Κάθε χρόνο χιλιάδες στρέμματα δάσους καταστρέφονται είτε από καταπατητές εκτάσεων, είτε από κέντρα αποσταθεροποίησης. Σε κάθε περίπτωση το έγκλημα παραμένει έγκλημα και το μέγεθος της όποιας τιμωρίας των ενόχων θα πρέπει να είναι ανάλογο του μεγέθους της συμφοράς και της καταστροφής. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το είδος αυτού του πολέμου που βιώνουμε κάθε χρόνο αφήνει πίσω του πλέον και χαμένες ανθρώπινες ζωές και αν δεν πάρουμε έστω και τώρα τις σωστές αποφάσεις, οι συνέπειες θα είναι ακόμα πιο χειρότερες.Η πατρίδα μας αντιμετωπ’ιζει βαριές ασύμμετρες απειλές. Τα όσα εξέθεσα , ούτε στο 10% δεν υλοποιούνται.Επικίνδυνοι άνθρωποι που βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας μας ενεργούν συνέχεια σε βάρος μας.Τίποτα δεν είναι τυχαίο, στην εποχή μας .Αύριο θα ακούσετε πάλι από δημοσιογράφους και διαφόρους ασχετάνθρωπους τις γνωστές καραμελικές σαχλαμάρες. Αλήθειες δεν θα ακούσετε…Στη σημερινή εποχή δεν χρειάζεται συμβατικός στρατός για να επικρατήσεις. Οι ασύμμετροι εχθροί έχουνε το πάνω χέρι…Ξυπνήστε…