ΙΣΤΟΡΙΑ

GRID_STYLE

Post/Page

Weather Location

Classic Header

{fbt_classic_header}

Καταγγελία σοκ: Σοβαρός κίνδυνος σύγκρουσης αεροπλάνων επάνω από το κυπριακό έδαφος επειδή το Κέντρο Εναέριας Κυκλοφορίας Άγκυρας αρνείται να συνεργαστεί

Καταγγελία σοκ: Σοβαρός κίνδυνος σύγκρουσης αεροπλάνων επάνω από το κυπριακό έδαφος επειδή το Κέντρο Εναέριας Κυκλοφορίας Άγκυρας αρνείται να συνεργ…

Καταγγελία σοκ: Σοβαρός κίνδυνος σύγκρουσης αεροπλάνων επάνω από το κυπριακό έδαφος επειδή το Κέντρο Εναέριας Κυκλοφορίας Άγκυρας αρνείται να συνεργαστεί

Περιστατικά κατά τα οποία αεροσκάφη της Πολιτικής Αεροπορίας έφτασαν πολύ κοντά σε σύγκρουση πάνω από κυπριακό έδαφος, πλησιάζοντας σε απόσταση μόλις 2 λεπτών πτήσης το ένα από το άλλο, καταγράφονται σε εκθέσεις διεθνών οργανισμών για την ασφάλεια πτήσεων, αλλά και την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Μάλιστα, σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιήθηκε το αυτόματο σύστημα αποφυγής σύγκρουσης TCAS (Traffic Collision Avoidance System), με το οποίο την κρίσιμη στιγμή ο έλεγχος φεύγει από τα χέρια των πιλότων και τα αεροσκάφη αυτομάτως απομακρύνονται απότομα το ένα από το άλλο, προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Μιλώντας στην εκπομπή «Όλα στο φως» του Ράδιο Πρώτο, ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων Χρίστος Πέτρου δεν θέλησε να αποκαλύψει τον αριθμό των σοβαρών αυτών περιστατικών, ωστόσο τόνισε ότι ο κίνδυνος είναι υπαρκτός.
Πρόσθεσε δε ότι κάθε χρόνο καταγράφονται στον κυπριακό ουρανό κατά μέσο όρο 300 περιστατικά παρόμοιας φύσεως, τα οποία αποτελούν σοβαρό κίνδυνο, με τον αριθμό να χαρακτηρίζεται από τον ίδιο ως «ανησυχητικός».

Ωστόσο, διευκρίνισε ότι ως «περιστατικά» αναφέρονται όλα τα γεγονότα τα οποία λαμβάνουν χώρα εκτός του πλαισίου των κανονισμών και της νομοθεσίας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, ακόμα και όταν δεν πρόκειται για δυστυχήματα.
Τα εν λόγω στοιχεία καταγράφονται από τους ίδιους τους πιλότους των αεροσκαφών στην έκθεση που συντάσσουν μετά από κάθε πτήση και συλλέγονται από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Πιλότων και τη Διεθνή Ομοσπονδία Αεροπορικών Εταιριών, από τις οποίες τυγχάνουν επεξεργασίας και δίνονται στη δημοσιότητα.
«Δεν είναι κάτι που το λέμε μόνο εμείς. Αυτές οι εκθέσεις περιέχονται σε εκθέσεις διεθνών οργανισμών, περιλαμβανομένης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου εκφράζεται και η ανησυχία τους».



Ερωτηθείς τι κάνουν οι συγκεκριμένοι οργανισμοί εντοπίζοντας τα περιστατικά, σύμφωνα με τον κο Πέτρου γίνονται εκκλήσεις προς την Τουρκία και την Κύπρο, ώστε να εξευρεθεί λύση.
«Κατά καιρούς προωθήθηκαν κάποιες “τεχνικές λύσεις” οι οποίες θα άμβλυναν, υποτίθεται, το πρόβλημα στην ασφάλεια, αλλά δεν θα το επιλύσουν», τόνισε.
Γιατί υπάρχει κίνδυνος
Οι σοβαροί κίνδυνοι πάνω από την Κύπρο οφείλονται στο γεγονός ότι το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Άγκυρας αρνείται να επικοινωνήσει και να συντονιστεί με το Κέντρο Ελέγχου της Κυπριακής Δημοκρατίας για πτήσεις που εξέρχονται από το τουρκικό FIR και εισέρχονται στο κυπριακό και αντιστρόφως.
Όπως είπε ο κος Πέτρου, αντί να υπάρχει συντονισμός κι επικοινωνία, ώστε το κυπριακό Κέντρο Ελέγχου να γνωρίζει τις πτήσεις που έρχονται από το FIR Άγκυρας προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια, οι πιλότοι αναγκάζονται να κάνουν από μόνοι τους αυτή τη διαδικασία, κάτι που είναι εκτός κανονισμών.

«Αν είναι έμπειρος ο πιλότος, μπορεί να μην υπάρχει πρόβλημα. Αλλά, αν πρόκειται για έναν άπειρο πιλότο, τότε υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας», είπε.
Η άλλη επικίνδυνη ενέργεια της Τουρκίας έχει να κάνει με τα αεροπλάνα που απογειώνονται και προσγειώνονται από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου, καθώς οι διαδικασίες γίνονται, επίσης, χωρίς κανένα συντονισμό.
Επίσης, ο κος Πέτρου έθεσε δημοσίως και το ζήτημα της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, τα αεροσκάφη της οποίας εισέρχονται στον κυπριακό εναέριο χώρο, ορισμένες φορές πετώντας ακόμα και πάνω από τη Λευκωσία ανεξέλεγκτα.

«Αν το δικό μας Κέντρο Ελέγχου έχει να διαχειριστεί όλα τα πολιτικά αεροσκάφη που διακινούνται στο FIR μας και ξαφνικά εισέρχονται πολεμικά αεροσκάφη από την Τουρκία χωρίς κανένα συντονισμό, οπωσδήποτε δημιουργεί επιπρόσθετους κινδύνους», τόνισε, προσθέτοντας ότι εξίσου επικίνδυνο είναι και το ζήτημα της έκδοσης παράνομων ΝΟΤΑΜ από την τουρκική πλευρά.
Όπως επισήμανε, το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία επικοινωνία ανάμεσα στα δύο μέρη, αντίκειται στον κανονισμό του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Το Κέντρο Ελέγχου της Τύμπου είναι αυτό που διατείνεται ότι ελέγχει το βόρειο μέρος του FIR Λευκωσίας. Όταν μπαίνουν αεροπλάνα μέσα στο δικό μας, είτε για να πραγματοποιήσουν υπερπτήσεις είτε για να προσγειωθούν σε κυπριακό έδαφος, αυτό παρεμβαίνει, δίνοντας οδηγίες στους πιλότους, την ίδια στιγμή που το Κέντρο Ελέγχου Λάρνακας δίνει επίσης οδηγίες. Άρα, ένας πιλότος ακούει οδηγίες από το δικό μας Κέντρο και από την Τύμπου κι αυτό δημιουργεί σύγχυση», τόνισε.

Πάντως, στον αντίποδα όσων επικαλούνται τον κίνδυνο να πληγεί ο Τουρισμός από την ανάδειξη παρόμοιων θεμάτων, ο κος Πέτρου διαφωνεί.
«Για εμάς, ως ίδρυμα, αυτό το επιχείρημα δεν ευσταθεί για διάφορους λόγους. Πρώτον, είμαστε ένας επαγγελματικός οργανισμός, δεν ανήκουμε σε κόμματα, συνεργαζόμαστε με όλες τις κυβερνήσεις, άρα δεν τίθεται θέμα οποιασδήποτε σκοπιμότητας. Αν γνωρίζουμε όμως ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα στην ασφάλεια πτήσεων, δεν μπορούμε να τα κρύβουμε. Εξάλλου, δεν μπορούμε να φοβίσουμε τις αεροπορικές εταιρίες, γιατί οι ίδιες τα ξέρουν καλύτερα από εμάς. Εμείς παίρνουμε στοιχεία και από τις δικές τους εκθέσεις», τόνισε, προσθέτοντας ότι οι ανθρώπινες ζωές είναι σε κάθε περίπτωση πιο σημαντικές από τον Τουρισμό.