ΙΣΤΟΡΙΑ

GRID_STYLE

Post/Page

Weather Location

Classic Header

{fbt_classic_header}

Μέχρι πότε θα είμαστε θεατές στην απαξίωση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ);

Γράφει ο Γιώργος Τσιτσιλιάνος

Το θέμα με την λειτουργικότητα των ΕΑΣ, έχει πάρει ακραίες διαστάσεις όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα η…




Γράφει ο Γιώργος Τσιτσιλιάνος

Το θέμα με την λειτουργικότητα των ΕΑΣ, έχει πάρει ακραίες διαστάσεις όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα η εταιρεία να βρίσκεται πλέον ένα βήμα πιο κοντά στην απαξίωσή της, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη χαμένη τεχνογνωσία της - η χώρα έχει δαπανήσει διαχρονικά πολλά εκατομμύρια ευρώ για την απόκτησή της - για τους εργαζόμενους που κινδυνεύουν να χάσουν την εργασία τους, και για τις ΕΔ που θα είναι υποχρεωμένες στην προμήθεια πολύτιμων πυρομαχικών από τις ξένες αγορές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία μας.

Συγκεκριμένα, η εταιρία χρωστάει 130 εκατομμύρια ευρώ περίπου, παρά τις κρατικές επιχορηγήσεις που της έχουν δοθεί κατά διαστήματα και από την πώληση του οικοπέδου της Ελευσίνας στα ΕΛΠΕ. Οι συμβάσεις που έχει αναλάβει η εταιρία να υλοποιήσει ανέρχονται συνολικά στα 100 εκατομμύρια ευρώ περίπου, όμως δεν υπάρχει πρόοδος των προγραμμάτων λόγω ρευστότητας, γεγονός που προκαλεί αδυναμία στην προμήθεια των απαιτουμένων πρώτων υλών και υλικών. Η εταιρεία προσπαθεί με τη βοήθεια του υπουργείου οικονομικών να αντεπεξέλθει στις πάγιες υποχρεώσεις της , όπως είναι η μισθοδοσία του προσωπικού, οι πληρωμές των φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, η ΔΕΗ κ.λπ.

Από έγκυρες πληροφορίες, γνωρίζουμε ότι οδηγήθηκε σε παραίτηση ο θεσμικός ελεγκτικός παράγοντας του Υπουργείου Οικονομικών, έπειτα από ελέγχους που έγιναν στα οικονομικά βιβλία της εταιρίας. Δεν υπάρχει πρόοδος στα προγράμματα παραγωγής των πυρομαχικών 76/72 mm και 0, 50 mm, ενώ το πρόγραμμα κατασκευής των βλημάτων με την ΑΤΚ που θα μπορούσε να δώσει κάποιες οικονομικές ανάσες στα ΕΑΣ, δυστυχώς τερμάτισε λόγω ανωμαλιών που προέκυψαν κατά την διάρκεια των δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν στις ΗΠΑ. Υπάρχουν καταγγελίες για 3600 βλήματα των 155 mm που σκουριάζουν στις αποθήκες της εταιρείας. Γνωρίζουμε επίσης ότι η εταιρεία αδυνατεί να υλοποιήσει κάποια προγράμματα λόγω χαμένης τεχνογνωσίας των εργοστασίων του Υμηττού και της Ελευσίνας, όπως οι συμβάσεις με το Μαρόκο και το Μπαγκλαντές.

Από καταγγελίες των εργαζομένων, εύλογα ερωτήματα δημιουργούνται από επιχειρηματία που ανέλαβε συμβατικά την καταστροφή ναρκών, ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις με τα ανάλογα πιστοποιητικά, που να αποδεικνύουν την ομαλή εκτέλεση του έργου, όπως προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί, ενώ πριν την ανάληψη της σύμβασης δεν εξετάσθηκε η δυνατότητα εκτέλεσης του εν λόγω έργου από την εταιρία.

Η διοίκηση των ΕΑΣ φαίνεται ότι έχει χάσει τον έλεγχο της εταιρείας, αφού από πληροφορίες γνωρίζουμε ότι βρίσκεται σε συνεχή διαμάχη με τους εργαζόμενους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει απαιτούμενη εργασιακή ειρήνη, που είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη για να τρέξουν τα προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Δυστυχώς για την οικονομία μας και για τις ΕΔ, έχουμε μία δημόσια εταιρεία η οποία υποφέρει:

• Από ένα χρέος 130 εκατομμυρίων ευρώ περίπου με ανοδικές τάσεις

• Ασθμαίνοντας και με τη βοήθεια του κρατικού μηχανισμού προσπαθεί να αντεπεξέλθει των καθημερινών και των πάγιων υποχρεώσεών της

• Η έλλειψη παραγωγικής διαδικασίας είναι εμφανής σε συνάρτηση με το χρόνο



• Δεν έγιναν τα τελευταία 10 χρόνια προσλήψεις νέου τεχνικού προσωπικού, σε αντικατάσταση αυτών των έμπειρων τεχνικών που αποχώρησαν με σύνταξη, που έχει ως αποτέλεσμα να χαθεί μέρος της τεχνογνωσίας και επομένως σε ορισμένες περιπτώσεις αδυναμία υλοποίησης των συμβάσεων. Η πώληση του οικοπέδου της Ελευσίνας, με το κλείσιμο του εργοστασίου, χωρίς να έχει προηγηθεί η ασφαλής μετεγκατάσταση των συνεργείων σε λειτουργία σε άλλο χώρο, δημιούργησε επιπρόσθετο παραγωγικό πρόβλημα.

• Οι διοικήσεις απέτυχαν με την πολιτική τους, να επαναφέρουν τα ΕΑΣ σε παραγωγική ανασυγκρότηση, που θα έδινε νέο όραμα στην εταιρεία.

• Η κυβέρνηση απέδειξε στα τριάμισι χρόνια ότι δεν έχει σχέδιο για την επιβίωση των ΕΑΣ. Αυτό που καταλαβαίνουμε, είναι ότι προσπαθεί να συντηρήσει μία αρρωστημένη κατάσταση που επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο, κερδίζοντας χρόνο, ώστε η « καυτή πατάτα» να περάσει στην συνέχεια σε άλλα χέρια.

Λυπόμαστε, για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Μία εταιρία που ανθούσε στην εποχή του Μποδοσάκη, κατάντησε λόγω διαχρονικών μεγάλων πολιτικών λαθών στο βωμό της εκλογικής πελατείας και όχι μόνο, να καταστεί προβληματική. Η σημερινή κυβέρνηση λόγω των ιδεοληψιών της απέδειξε ότι δεν έχει την δυνατότητα να επαναφέρει τα ΕΑΣ σε αναπτυξιακή τροχιά.

Εκτιμούμε, ότι η όλη κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί δεν είναι αναστρέψιμη, η εταιρία χρειάζεται άμεση χειρουργική επέμβαση, το καράβι αν συνεχιστεί η ίδια πολιτική, αργά ή γρήγορα θα πέσει στα βράχια.

Συνεπώς, χρειάζεται να τολμήσουμε το ταχύτερο, με ένα σχέδιο κοστολογημένο και εφαρμόσιμο, να ξαναχτίσουμε από την αρχή το οικοδόμημα των ΕΑΣ με την εφαρμογή νέας πολιτικής επιχειρηματικού μοντέλου, που θα επενδύσει σε αξιόπιστους στρατηγικούς επενδυτές διεθνώς αναγνωρισμένους, που γνωρίζουν το αντικείμενο, που θα αναλάβουν το μάνατζμεντ, θα φέρουν νέα τεχνογνωσία, νέα τεχνολογία με παράλληλες γραμμής παραγωγής, ώστε η εταιρία μαζί με τους εργαζόμενους να φύγει από τη μιζέρια και να προχωρήσει σε μία νέα αναπτυξιακή παραγωγική τροχιά, προς όφελος της οικονομίας μας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

*O Γιώργος Τσιτσιλιάνος είναι Πολιτικός Υπεύθυνος Τομέα Άμυνας στο «Ποτάμι».