BREAKING NEWS

[getBreaking results="20" label="recent"]

«Απολυτήριο» για τα ιστορικά Στάγιερ μετά από σαράντα (και περισσότερα) χρόνια υπηρεσίας στον Ελληνικό Στρατό


Το όχημα που μαζί με τις «Καναδέζες» και τα Reo, μας μετέφεραν ή μας βοήθησαν να πάρουμε δίπλωμα φορτηγού στην στρατιωτική μας θητεία, θα πάρει απολυτήριο μετά από σαράντα (και περισσότερα) χρόνια υπηρεσίας στον Ελληνικό Στρατό.

Πόσες φορές δεν βρίσατε το όχημα, που σας μετέφερε από σκοπιά σε σκοπιά ή από την μονάδα στο φυλάκιο; Από την άλλη πλευρά πόσες φορές δεν παινέσατε και περιμένατε με ανυπομονησία το ίδιο φορτηγό να σας πάει στο πλοίο ή το τρένο για να ξεκινήσετε την άδειά σας, την μετάθεσή σας ή πάρετε τα χαρτιά για την απόλυσή σας.

Ζητάμε συγγνώμη για την κρίση αναμνήσεων αλλά κάποια οχήματα ήταν και παραμένουν στην μνήμη μας είτε μας ενδιαφέρουν τα αυτοκίνητα είτε όχι. Επίσης ζητάμε την επιείκεια σας για την Ελληνική γραφή στην μάρκα Στάγιερ (Steyr) αλλά από την στιγμή που η «ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ» και μετά «ΕΛΒΟ» (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) ξεκίνησε την παραγωγή του φορτηγού πολλαπλών χρήσεων Steyr 680M και πέρασε στον Ελληνικό Στρατό, το όχημα πήρε Ελληνική υπηκοότητα.

Η είδηση της αλλαγής οχημάτων για τον Ελληνικό Στρατό «κρύφτηκε» πίσω από την αναβάθμιση του όπλου (τυφέκιο) ορόσημου του Ελληνικού Στρατού (G3A3), το οποίο χρησιμοποίησαν και τα τρία «σώματα» των Ε.Δ. Εμάς όμως μας ενδιαφέρει η «σειρά» μας: Το φορτηγό Steyr 680M, 680M3 ή Στάγιερ Μαραθών). Η βάση ήταν και παρέμεινε το Steyr 680M. Κατασκευαζόταν από την αυστριακή εταιρία από το 1960-1984. Το 1972 ιδρύθηκε στη χώρα μας η «ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ», (θυγατρική της Steyr) και ανέλαβε την συναρμολόγηση των φορτηγών 680M. Το 1987 μετονομάστηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων,(ΕΛΒΟ) και το Στάγιερ, έμεινε… παραμένοντας στις Ελληνικές μονάδες.



Στην Ελλάδα οδηγήσαμε (κάποιοι) και μας μετέφεραν (πολλοί περισσότεροι) δυο εκδόσεις: Το 680M και το τριαξονικό Μ3 (απλή συνωνυμία όσο και αν το οδηγούσαν σαν sport BMW). Έχουν και τα δύο εξακύλινδρο σε σειρά diesel 6.800 κ.εκ. Στην πρώτη είναι ατμοσφαιρικός, με την απόδοση 120 ίππων (αργότερα 142). Στη δεύτερη με turbo η απόδοση φτάνει τους 150 και 170 ίππους. Η τελική ταχύτητα είναι στα 80 χλμ./ώρα και η αυτονομία περίπου (ανάλογα τον οδηγό και το σώμα στρατού) τα 450 χιλιόμετρα. Η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω τροχούς ή και στους τέσσερις. Στην Αυστρία οι προδιαγραφές… έγραφαν ότι το όχημα μπορεί να μεταφέρει 19 φαντάρους, αλλά στην Ελλάδα οι προδιαγραφές άλλαζαν ανάλογα τις ανάγκες της μονάδας. Κάποιοι μπορεί να θυμάστε πως τα Στάγιερ έκαναν χρέη αστικών λεωφορείων το 1992 όταν είχαν ξεκινήσει οι απεργίες διαρκείας για την ιδιωτικοποίηση της ΕΑΣ.

Η αντικατάστασή τους είναι μία κίνηση εκσυγχρονισμού και είναι σίγουρα επιβεβλημένη αλλά, όταν τελικά τα Στάγιερ αποστρατευτούν θα μας λείψουν γιατί εκτός από φαντάρους, υλικά και… ώνια είναι φορτωμένα και με αναμνήσεις.
Πηγή: newsauto.gr (Γιώργος Σκευοφύλαξ)