BREAKING NEWS

[getBreaking results="20" label="recent"]

F-16 Block 30/50: Δυστυχώς, αν δεν εκσυγχρονιστούν, μετά το 2025-2027 δεν θα διαθέτουμε Αεροπορία


Γράφει ο Στέργιος Θεοφανίδης

Ο ειδησεογραφικός ιστότοπος Total της Κροατίας, μετέδωσε στις 26 Σεπτεμβρίου ότι η διακλαδική επιτροπή αξιολόγησης των προσφορών για την προμήθεια νέου μαχητικού, που έχει συσταθεί από το υπουργείο Άμυνας της χώρας, γνωστοποίησε στις 26 Σεπτεμβρίου ότι έχει λάβει συνολικά πέντε προτάσεις για την προμήθεια νέων μαχητικών και άλλες οκτώ για την προμήθεια μεταχειρισμένων!

Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος επομένως, ενώ άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι ελληνική πρόταση για την πώληση μεταχειρισμένων F-16C/D Block 30, δεν αναφέρεται πουθενά…

Πιο συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα γίνεται λόγος για την προσφορά μαχητικών F-35 και F-16V Block 70/72 από την πλευρά των ΗΠΑ, Rafale από την πλευρά της Γαλλίας και Gripen NG από την πλευρά της Σουηδίας. Η τελευταία φέρεται να προσφέρει και μεταχειρισμένα Gripen JAS 39C/D, ενώ και η Γαλλία από την πλευρά της φέρεται να έχει καταθέσει προσφορά για μεταχειρισμένα Mirage 2000, χωρίς να διευκρινίζεται ο τύπος.

Σε περίπτωση που οι Γάλλοι αναφέρονται σε Mirage 2000D, πρόκειται για μαχητικά με δυνατότητες αέρος-εδάφους μόνο, ενώ αν αναφέρονται σε Mirage 2000-5F οι δυνατότητες είναι αέρος-αέρος και περιορισμένες σε ρόλους αέρος-εδάφους. Στις προσφορές μεταχειρισμένων μαχητικών συγκαταλέγονται και τα ιταλικά Eurofighter-Typhoon Tranche 1 (δυνατότητες αέρος-αέρος μόνο !).

Οι Ιταλοί τα προσφέρουν προς πώληση, αναζητώντας λύσεεις χρηματοδότησης της προμήθειας 90 F-35 (60 F-35A και 30 F-35B), ενώ σε ό,τι αφορά στην προσφορά μεταχειρισμένων F-16, αναφέρονται τρεις χώρες: Η Νορβηγία και η Δανία με F-16A/B MLU και το Ισραήλ με F-16 Barak.

Αναφορά σχετική με προσφορά από την Ελλάδα για μαχητικά F-16C/D Block 30 δεν γίνεται στο δημοσίευμα… Αν και η αξιοπιστία του τελευταίου μένει να διερευνηθεί, τα αναγραφόμενα ανατρέπουν όσα είχαμε προ καιρού δημοσιεύσει σχετικά με την απαγόρευση από την πλευρά των ΗΠΑ, πώλησης των ισραηλινών Barak σε τρίτο χρήστη και εν προκειμένω στην Κροατία.

Στα θετικά στοιχεία της ελληνικής πρότασης είχαμε επίσης αναφερθεί λεπτομερώς, επισημαίνοντας ότι τα ελληνικά μαχητικά είναι σε άριστη κατάσταση από δομικής πλευράς, με αρκετά μεγάλο αριθμό ωρών ωφέλιμης επιχειρησιακής ζωής, ο οποίος διασφαλίστηκε ύστερα από δύο προγράμματα δομικής αναβάθμισης (Falcon-Up και Falcon STAR), καθώς και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των κινητήρων τους (F110-GE-129).

Σε ακόμα παλαιότερο δημοσίευμά μας, αναφέραμε ότι οι Ισραηλινοί είχαν κερδίσει τον συγκεκριμένο “διαγωνισμό”, μέχρι την άρνηση των ΗΠΑ για την μεταπώληση των 12 μαχητικών Βαρακ, που ήθελε η Κροατία. Τώρα το δημοσίευμα κάνει λόγο ξανά για τα Barak!


Τα οποία από πλευράς ηλεκτρονικού εξοπλισμού αποστολής (σύστημα Η/Π και αυτοπροστασίας) βρίσκονται πιθανότατα σε πολύ καλύτερο επίπεδο από τα δικά μας Block 30, αλλά υστερούν σε σχέση με τα νορβηγικά και δανέζικα F-16A/B MLU. Που με τη σειρά τους από πλευράς εξοπλισμού αποστολής, βρίσκονται στο ίδιο περίπου επίπεδο με τα δικά μας Block 52+… Χωρίς όμως, εξ όσων γνωρίζουμε, να έχουν υποστεί καμία δομική αναβάθμιση.

Το 2004-2005 όταν οι Ολλανδοί μας είχαν προτείνει την πώληση 29 δικών τους MLU, είχε γίνει γνωστό ότι τα μαχητικά εκείνα είχαν μικρή ωφέλιμη επιχειρησιακή ζωή, δεδομένου ότι δεν είχαν υποστεί δομική αναβάθμιση… Δεν γνωρίζουμε αν ισχύει το ίδιο και για τα νορβηγικά και τα δανέζικα μαχητικά του ίδιου τύπου, γνωρίζουμε όμως ότι δεν έχει γνωστοποιηθεί ή υλοποιηθεί ποτέ κάποιο πρόγραμμα δομικής τους αναβάθμισης.

Στις προσφορές που έχουν κατατεθεί σε ό,τι αφορά στα μεταχειρισμένα αεροσκάφη, σημαντικό ρόλο φυσικά έχει και το συνοδευτικό πακέτο υποστήριξης, αλλά και η τελική τιμή. Οπότε η όλη διαδικασία καθίσταται ιδιαίτερα περίπλοκη ως προς τον καθορισμό του καλύτερου δυνατού λόγου κόστους-απόδοσης.

Αυτό που ενδιαφέρει εμάς στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι φυσικά η κάθε πλευρά προσπαθεί να εξυπηρετήσει τις δικές της επιδιώξεις και τα δικά της συμφέροντα. Όλα δείχνουν με άλλα λόγια ότι δεν θα πρέπει λογικά να περιμένουμε στήριξη από την πλευρά των ΗΠΑ στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Κάτι τέτοιο είναι ουτοπικό με βάση πάντα τις ενδείξεις. Αυτό που πρωτίστως ενδιαφέρει τους Αμερικανούς, οι οποίοι έχουν σημαντικό ρυθμιστικό ρόλο στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, είναι να πουλήσουν (και λογικό είναι…) καινούρια μαχητικά. Επ΄ ουδενί δεν θα παραμερίσουν τα συμφέροντα της αεροδιαστημικής τους βιομηχανίας για να προωθήσουν τις προτεραιότητες και τις ανάγκες της δικής μας άμυνας…

Ο μόνος δρόμος που μας μένει επομένως είναι να σταματήσουμε να χρονοτριβούμε περαιτέρω… Άλλωστε ακόμη και αν τελικά οι Κροάτες προτιμούσαν τα ελληνικά Block 30, θα μας περίσσευαν 20 αεροσκάφη (θέλουν 12)! Την άποψη μας την έχουμε καταθέσει και με βάση τα στοιχεία που έχουμε παραθέσει, θεωρούμε λογικό, οικονομικά εφικτό και επιχειρησιακά αποδοτικό το να εκσυγχρονιστούν αυτά τα μαχητικά μαζί με τα Block 50 στο επίπεδο -V.

Η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας από την άλλη πλευρά, σε συνδυασμό με τις πιεστικές ανάγκες και των δύο άλλων Κλάδων των ενόπλων μας δυνάμεων, δεν αφήνουν καμία άλλη επιλογή πέραν της περαιτέρω αξιοποίησης του στόλου των F-16 και Mirage 2000… Είναι απλά τα πράγματα λοιπόν.

Με δεδομένη την απόσυρση των F-4E AUP και Mirage 2000EG/BG στα επόμενα δύο ή τρία – το πολύ – χρόνια, και χωρίς να υπάρχει ακόμη καμία ορατή προοπτική ενίσχυσης του στόλου των Mirage 2000-5Mk.2, αν δεν εκσυγχρονιστούν και τα Block 30 και Block 50, μετά το 2025-2027 δεν θα έχουμε Πολεμική Αεροπορία. Όποιος έχει οικονομικά πιο προσιτή, τεχνικά εφικτή και επιχειρησιακά αποδοτικότερη πρόταση, παρακαλούμε να την καταθέσει.

defence-point.gr