BREAKING NEWS

[getBreaking results="20" label="recent"]

Μια ευκαιρία για να ανακτήσει η Ελλάδα την χαμένη αεροπορική ισχύ της: Η Γερμανία αποδεσμεύει 38 EF-2000 «του κουτιού»


Γράφει: Γιάννης Πετρίδης - pronews.gr

Αλλάζει το σκηνικό στο περίφημο πρόγραμμα (που καταγράφει υπερδεκαετή καθυστέρηση) του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με την εμφάνιση ενός παλαιού γνώριμου στην ελληνική αξιολόγηση, του 4ης γενιάς μαχητικού EF-2000 Eurofighter, ίσως το καλύτερου μαχητικού σε αποστολές αέρος-αέρος που έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα στην ευρωπαϊκή ήπειρο!

Οπως ανακοινώθηκε στην Γερμανία, συνολικά  38 μαχητικά 4ης γενιάς EF-2000 Eurofighter, της έκδοσης Tranche 1, θα αποσυρθούν τα επόμενα έξι χρόνια στο πλαίσιο του προγράμματος «Quadriga» που αφορά στην αντικατάσταση περί των 119 Tornado της Γερμανίας, εκ των οποία 91 της έκδοσης πολλαπλού ρόλου (IDS) και 28 της έκδοσης ηλεκτρονικού πολέμου και αναγνώρισης (ECR).

Το σχετικό συμβόλαιο δεν έχει υπογραφεί ακόμα, αλλά σύμφωνα με την Airbus κάτι τέτοιο δεν θα αργήσει να συμβεί. Τα 38 αεροσκάφη Tranche-1 θα αντικατασταθούν, και θα διατεθούν προς πώληση σε τρίτες χώρες ανακοινώθηκε.

Τα αεροσκάφη, είναι κυριολεκτικά «του κουτιού», με ελάχιστες ώρες πτήσης, θα αποσυρθούν για να εξοικονομηθούν κονδύλια για νέα μαχητικά της έκδοσης Tranche-3, ,με ραντάρ AESA.

Τα μαχητικά είναι συνολικά 38 της έκδοσης Tranche-1, τα επτά (7) είναι διθέσια και τα 31 είναι μονοθέσια. Παραδόθηκαν στην γερμανική Αεροπορία την περίοδο 2003-2008, δηλαδή έχουν την ηλικία που έχουν τα πιο νέα ελληνικά μαχητικά, όπως τα F-16 Adv. με την διαφορά ότι σε αποστολές αέρος-αέρος είναι ικανότερα από το σύνολο των ελληνικών F-16.

Είναι πραγματικά μια καλή ευκαιρία για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η οποία αυτή την στιγμή μετρά περισσότερα από 100 λιγότερα μαχητικά αεροσκάφη σε σχέση με αυτά που είχε σε υπηρεσία πριν από δέκα χρόνια, λόγω απόσυρσης των A-7E/H, των F-4E SRI και των ατυχημάτων!

Με μια καλή διαπραγμάτευση μιας τιμής 50 εκατ. ευρώ ανά μονάδα, η απόσυρση μπορεί να ξεκινήσει το 2024 και να ξεκινήσει άμεσα πρόγραμμα εγκατάστασης του ραντάρ CEASAR που θα εγκατασταθεί στα Tranche-3 και έτσι θα αποκτήσουν  τις ίδιες δυνατότητες.

Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 1999 και του 2001 για το EF-2000 Eurofighter είναι ακόμα ενεργή. Αν το κόστος είναι λογικό δεν πρέπει να χαθεί η ευκαιρία!

Μην ξεχνάμε ότι μέχρι το 2025 θα έχουν αποσυρθεί τα 17 Mirage 2000EGM/BGM από την Τανάγρα και τα 36 F-4E PI από την Ανδραβίδα, προφανώς θα έχουν πουληθεί τα 32 F-16 Block 30 και δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αντικατάστασή τους, καθώς όλοι βλέπουν το «δένδρο» (F-35) και «χάνουν το δάσος» (έλλειψη μαχητικών και οικονομικών πόρων).

Και βέβαια ξεχνούν ότι ακόμα και αν συμπιεστεί το κόστους του F-35 σε 80 εκατ. ευρώ αγορά η χρήση του σε ανταλλακτικά κλπ. θα κοστίζει άνω των 10 εκατ. ευρώ ανά μονάδα και ανά έτος!

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προμηθευτούμε F-35, αλλά ποτέ δεν θα αρκούν τα κονδύλια για την προμήθεια περισσότερων από 30 ή ιδανικά 40 μαχητικών, όταν η Πολεμική Αεροπορία, ακόμα και με οροφή 250 αεροσκαφών (έναντι των 300 που θεωρητικά είναι σήμερα) δεν θα μπορεί να παρατάξει περισσότερα από 150: Τα εκσυγχρονισμένα F-16, τα αναβαθμισμένα με τα κιτ των Adv. και 52+, F-16 Block 50 και τα Μirage 2000-5!

Ετσι το EF-2000 Eurofighter, ειδικά από την στιγμή που τοποθετηθεί ραντάρ AESA (CAESAR) και στην ελληνική έκδοση, προοδευτικά, αν όχι άμεσα, είναι η μοναδική υλοποιήσιμη λύση που μπορεί να υπάρξει, τώρα!

Το αεροσκάφος είναι καλύτερο σε αποστολές αέρος-αέρος από το σύνολο των τουρκικών F-16 και θα μπορεί να σταθεί ως ίσο προ ίσο απέναντι στα Su-35, αν τελικά αυτά αγοραστούν από την Τουρκία.

Ειδικά με ραντάρ AESA και βλήματα αέρος-αέρος Meteor, το EF-2000 θα μπορεί να αποκαταστήσει το μεγαλύτερο μέρος της απωλεσθείσας ελληνικής αεροπορικής ισχύος σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Αλλά και χωρίς το AESA ραντάρ, οι Meteor με ακτίνα δράσης 120 χλμ, και 6 Mach ταχύτητα, μπορούν να κάνουν τεράστια ζημιά στην τουρκική Αεροπορία

Οι 38 μονάδες  EF-2000 Eurofighter, εγκατεστημένες στην Ανδραβίδα, μια αεροπορική βάση την οποία οι Γερμανοί της Airbus (πρώην EADS) γνωρίζουν καλά λόγω της ανάληψης από την εταιρεία του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-4E, διευκολύνει πολύ την μετάβαση στον τύπο.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των 82 F-16 δεν θα ολοκληρωθεί πριν το 2028, άλλωστε!

Σε περίπτωση που ενεργοποιηθεί πρόγραμμα τοποθέτησης ραντάρ AESA, το μαχητικό περνά σε επίπεδα 4++ γενεάς και θα μπορέσει να υπηρετήσει μέχρι το 2050 στην ΠΑ!

Το σημαντικότερο όλων: Από το 2024 θα μπορούν να ξεκινήσουν να παραλαμβάνονται από την ΠΑ και να ολοκληρωθεί η παράδοσή τους μέχρι το 2028, δηλαδή την χρονιά που θα έχει ολοκληρωθεί η παράδοση των F-16.

Το σημαντικότερο όλων είναι ότι θα μπορούν να επηρεάσουν αποτελεσματικά το ισοζύγιο ελληνοτουρκικής ισχύος στα δύσκολα χρόνια μεταξύ 2020 και 2028 που τα F-16 θα αποσύρονται ανά δωδεκάδες για να αναβαθμιστούν, θα έχουν αποσυρθεί τα 17 Mirage 2000EGM/BGM από την Τανάγρα και τα 36 F-4E PI από την Ανδραβίδα και προφανώς θα έχουν πουληθεί τα 32 F-16 Block 30.