Γιάννης Νικήτας

Το ημερολόγιο γράφει 31 Δεκεμβρίου 2019. Στην εκπνοή του 2019 ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ περνά το κατώφλι του Μεγάρου Μαξίμου με στόχο να συναντήσει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σκοπός της συνάντησης η ενημέρωση του πρωθυπουργού για το ταξίδι του στις ΗΠΑ.

Στην ατζέντα βρίσκεται το θέμα των μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και των νέων. Ο πρωθυπουργός ενημερώνεται εκτενώς για τη κατάσταση του Στόλου. Είναι η πρώτη φορά που πρωθυπουργός καλεί Αρχηγό Κλάδου ώστε να τον ενημερώσει για τη κατάσταση του Κλάδου του.

Το ΠΝ το προηγούμενο διάστημα ολοκλήρωσε μια σειρά επαφών και ερευνητικών διαδικασιών για την εύρεση μεταχειρισμένων πλοίων. Εστίασε στις Αυστραλιανές ΜΕΚΟ καθώς και στις Γερμανικές F-123. Και οι δύο εξαιρετικές επιλογές και ειδικά οι πρώτες αλλά δεν είναι διαθέσιμες.

Είχε εξετάσει τις Ολλανδικές LCF αλλά όπως σας είχαμε ενημερώσει κατ’ αποκλειστικότητα είχαν διατεθεί από το 2027 και μετά. Από πλευράς Γαλλίας οι επιλογές των Cassard και La Fayette απορρίφθηκαν. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως επιλογές μεταχειρισμένων πλοίων ως το 2024 όπου και προγραμματίζεται η παράδοση του πρώτου νέου πλοίου δεν υπάρχουν.

 Η παράμετρος των Αμερικανικών πλοίων – Δεν τίθεται θέμα Arleigh Burke

Δεν ισχύει πως το ΠΝ έλαβε αρχική ενημέρωση από τις ΗΠΑ για μεταχειρισμένα Ticonderoga στα τέλη του Φθινοπώρου του 2019. Η επίσκεψη του Α/ΓΕΝ στον πρωθυπουργό είχε ως στόχο να καταστήσει σαφές πως το ΠΝ δεν επιθυμεί μεταχειρισμένα Ticonderoga σε περίπτωση που τεθεί το θέμα από τις ΗΠΑ.


Πρόκειται για πλοία με εκτοξευτή Mark-41 που ναυπηγήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Οι ηλικίες των πλοίων είναι τη δεδομένη στιγμή περί τα 35 έτη. Το ΠΝ από τη προηγούμενη πενταετία έχει απορρίψει τα Ticonderoga απόρροια δύο βασικών παραμέτρων όπως μας εξήγησαν οι επιτελείς του ΠΝ: του βραχυπρόθεσμου ορίζοντα ζωής αφού είναι ήδη 35 έτη και του υψηλού κόστους κύκλου ζωής δηλαδή της συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Επιπρόσθετα, στοιχεία που είδαμε ιδίοις όμμασι από τη μελέτη του ΓΕΝ ήταν το μεγάλο κόστος πυρομαχικών, η υφιστάμενη υποστελέχωση των πλοίων και τα παρωχημένα ηλεκτρονικά των Ticonderoga.

Χαρακτηρηστικά έπρεπε να παροπλιστούν 4 φρεγάτες ώστε να εισέλθουν σε υπηρεσία 2 Ticonderoga. Εδώ να τονιστεί πως το ΠΝ δεν μπορεί να συρρικνώσει τις οροφές κύριων μονάδων κρούσης σε μεγάλο βαθμό δεδομένων των αναγκών.

Δημιουργούνταν και επιμέρους ζητήματα διοικητικής μέριμνας όπου το γεγονός πως τα πλοία μπορούν να ελλιμενιστούν μόνον στη Ναυτική Βάση της Σούδας στην οποία δεν υπάρχουν υποδομές για τη κάλυψη αναγκών διαβίωσης του προσωπικού.

Από τη συνάντηση του Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχου Νικόλαου Τσούνη ΠΝ με τον Πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη διευκρινίστηκε πως το ΠΝ δεν επιθυμεί Ticonderoga αλλά ενδεχομένως Arleigh Burke πλοία όμως τα οποία το Ναυτικό των ΗΠΑ δεν παραχωρεί τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα για το ΠΝ. Γράφουμε ενδεχομένως καθώς και εδώ υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί και επιφυλάξεις από το ΠΝ. Όμως το Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκαθάρισε πως Arleigh Burke δεν υφίστανται τουλάχιστον άμεσα. Αυτό καταδείχθηκε και από το ταξίδι του Μητσοτάκη στις ΗΠΑ.

Επανέρχεται το ζήτημα μίσθωσης FREMM

Το ΠΝ εξετάζει επίσης τη λύση των FREMM με ενοικίαση εφόσον αυτές είναι διαθέσιμες από το Γαλλικό Ναυτικό ώστε να μισθώσει δύο πλοία. Σε προγενέστερο διάστημα το κόστος ενοικίασης ανά έτος μιας γαλλικής FREMM ανέρχονταν στα 150 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος, ποσό ιδιαίτερα υψηλό.

Επαναλαμβάνουμε πως το ΠΝ δεδομένης της σπατάλης χρόνου τα προηγούμενα έτη ζητά άμεσα λύση για την ενίσχυση του Στόλου.

Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες αναχωρεί κλιμάκιο της ΓΔΑΕΕ ώστε να μεταβεί στη Γαλλική πρωτεύουσα ώστε να συζητήσει προσχέδιο της σύμβασης για τις γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες. Ο Α/ΓΕΝ ενημέρωσε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη πως τα πλοία ικανοποιούν τις ανάγκες του ΠΝ από τεχνικής και επιχειρησιακής άποψης ενώ του επισήμανε πως σε κάθε περίπτωση απαιτείται άμεσα λύση. Η επίσκεψη του Μητσοτάκη στο Παρίσι στις 28 Ιανουαρίου και η συνάντηση του με τον Πρόεδρο Μακρόν αναμένεται να δώσει το πράσινο φως για την απόκτηση αρχικά των πρώτων δύο πλοίων.

ΠΗΓΗ