Γιατί καθυστερεί ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών Apache AH-64A;

Γιατί καθυστερεί ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών Apache AH-64A;


Για την Αεροπορία Στρατού  ο εκσυγχρονισμός των επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α είναι πρόγραμμα κομβικής σημασίας. Αποτελεί μια περίπτωση ενός ακόμα ελληνικού οπλικού συστήματος που βρέθηκε σε μακροχρόνια εγκατάλειψη σε σημείο εγκληματικής αμέλειας. 

Γράφει ο Γιάννης Νικήτας

Ενώ ο Ελληνικός Στρατός θα έπρεπε να είχε εκσυγχρονίσει τα ΑΗ-64 Α σε επίπεδο D τα εγκατέλειψε καθιστώντας την υποστήριξη τους προβληματική. Είναι ευρέως γνωστό πως το ΓΕΣ στράφηκε στο Ισραήλ για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ελικοπτέρων Apache πλην όμως το πρόγραμμα έχει βαλτώσει.

Στις 12 Ιουλίου του 2019 τονίζαμε μέσα από το DefenceReview.gr

Το πρώτο σενάριο αφορά στον μερικό εκσυγχρονισμό των 19 AH-64A+ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παλαιότητας που αντιμετωπίζουν. Όπως είχαμε τονίσει, η ΑΣ εξετάζει την ισραηλινή πρόταση μερικής αναβάθμισης, της εταιρίας Elbit. Η νεότερη ενημέρωση που έχουμε είναι ότι το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα € 35 εκατομμύρια και για τα 19 ελικόπτερα. Από τα € 35 εκατομμύρια τα € 25 θα εισπράξει η Elbit, για την παροχή των υπηρεσιών και εργασιών της αναβάθμισης, ενώ € 10 εκατομμύρια θα εισπράξει η Boeing, η οποία θα αναλάβει τις εργασίες πιστοποίησης των νέων οπτικών που θα τοποθετήσει στα ελικόπτερα η Elbit και τα οποία, όπως μας τονίστηκε, θα είναι ανώτερα των αντίστοιχων οπτικών των AH-64D.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι απολύτως αναγκαίο καθώς τα AH-64A+ πετάν εδώ και 25 χρόνια και ενσωματώνουν τεχνολογία της δεκαετίας του 1980 και, εάν παραμείνουν ως έχουν, θα απαξιωθούν, ενώ η τεχνική τους υποστήριξη θα γίνεται ολοένα και δυσκολότερη. Παρά το γεγονός ότι απολαμβάνουν επαρκή υποστήριξη σε ανταλλακτικά, λόγω της διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων αναλώσιμων και απαρτίων, αυτό συμβαίνει για τα κύρια συγκροτήματα και υπό-συγκροτήματα των ελικοπτέρων.

Πρόβλημα υποστήριξης υπάρχει σε μικρό αριθμό υπό-συστημάτων τα οποία η κατασκευάστρια εταιρία έχει σταματήσει να υποστηρίζει, λόγω της μεταβίβασης της γραμμής παραγωγής και υποστήριξης από την έκδοση AH-64A στις εκδόσεις ΑΗ-64D/E. Η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε το 2013 οπότε η Boeing ενημέρωσε την ΑΣ ότι διακόπτει οριστικά την υποστήριξη του AH-64A+.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του γράφοντα η αιτία είναι η αδυναμία των Αμερικανών να πιστοποιήσουν συστήματα και υποσυστήματα που περιλαμβάνονται στη πρόταση αναβάθμισης των Ισραηλινών αντίστοιχη με αυτή που εφάρμοσαν στα δικά τους ελικόπτερα Apache. Η ελληνική πλευρά και η Αεροπορία Στρατού κρίνει πως άνευ των αμερικανικών πιστοποιήσεων η ισραηλινή πρόταση συγκεντρώνει ένα ορισμένο τεχνικό ρίσκο παρότι κρίνεται ως μια οικονομική λύση με στόχο να εξασφαλίσει τη περαιτέρω επιχειρησιακή ζωή των ελικοπτέρων «Α». Ειδάλλως, η επιχειρησιακή τους ζωή άνευ έστω ενός «τυπικού» και «απλού» πακέτου αναβάθμισης κρίνεται βραχύβια.

Σε κάθε περίπτωση ο ΕΣ ακόμα και δίχως τις πιστοποιήσεις των Αμερικανών πρέπει να προχωρήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ώστε να ελικόπτερα να σωθούν έστω και στο παρά ένα.

Επιτελείς της Αεροπορίας Στρατού σημειώνουν στον γράφοντα πως απαραίτητος πλέον είναι ο έγκαιρος εκσυγχρονισμός των ελληνικών Chinook ώστε να μην καταλήξουν αντίστοιχη περίπτωση απαξίωσης υλικού όπως έγινε με τα AH-64 A όπου αναζητείται λύση τη τελευταία στιγμή.