Ένας χρόνος κυβέρνησης ΝΔ: Και όμως έγιναν σημαντικά πράγματα στο τομέα Άμυνας - Ε.Δ.

Ένας χρόνος κυβέρνησης ΝΔ: Και όμως έγιναν σημαντικά πράγματα στο τομέα Άμυνας - Ε.Δ.


Του Ιωάννη Ορφανουδάκη (-Φώσκολου) OFS*

Βγήκε χτες στην δημοσιότητα μέσω ηλεκτρονικού ιστότοπου ένα άρθρο το οποίο έχει τίτλο "μηδέν εις το πηλίκο στον ένα χρόνο διακυβέρνησης της ΝΔ στα προβλήματα των στελεχών των ΕΔ" το οποίο με τον τρόπο του και εκτιμώντας ευθέως πως στον "τομέα Άμυνας" η κυβέρνηση απέτυχε προς το παρόν, οφείλω να απαντήσω μετά λόγου γνώσεως.

Δεν θα ωραιοποιήσω καταστάσεις ούτε θα πω ότι όλα όσα η κυβέρνηση μας δεσμεύτηκε να υλοποιήσει το κατάφερε. Άλλωστε πρέπει να γίνει σαφές πως μια κυβέρνηση υλοποιεί σε περίοδο τεσσάρων χρόνων και όχι μόνον τον πρώτο

Πολύ επιλεκτικά όμως επιλέγονται να προωθηθούν συγκεκριμένα ζητήματα, αυτά της διοικητικής μέριμνας τα οποία και σαφώς είναι από τα πλέον σημαντικά στα οποία υπάρχουν καθυστερήσεις χωρίς όμως να αναφέρεται ότι δηποτε θετικό πραγματοποιήθηκε όλο αυτό το χρονικό διάστημα που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ασκεί την πολιτική της διότι κατά την ταπεινή μου γνώμη ζητήματα ενός θεματικού τομέα δεν μπορεί να τα κατακερματίζει κάνεις σε υποζητήματα πόσο μάλλον όταν αναφερόμαστε στην Άμυνα και τα όσα την συνοδεύουν.

Πρέπει καταρχήν όλοι να κατανοήσουν πως επ ουδενί η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας και η κυβέρνηση ξέχασε τις ΕΔ ή αγνοεί τα αιτήματα τους. Είναι σαφές πως δυνατές Ενοπλες Δυνάμεις εκτός από δυνατή δύναμη αποτρεπτικής ισχύος είναι και ένα ενεργό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας το οποίο a priori χαίρει σεβασμού και εκτίμησης και τα όποια προβλήματα του η πολιτική ηγεσία και δη αυτή, της κυβέρνησης μας τα αντιμετωπίζει με πολύ μεγάλη ευαισθησία.

Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να ακουστεί και τα όσα στον ένα χρόνο της κυβέρνησης μας πετύχαμε τα οποία είναι πολλά εκτιμώντας ότι και στα επόμενα έτη θα πετύχουμε ακόμα περισσότερα. Σε αυτόν τον απολογισμό δεν πρέπει να ξεχνάμε τρεις βασικές συνιστώσες τις οποίες η κυβέρνηση κλήθηκε να αντιμετωπίσει.

Αυτή της παράνομης Μετανάστευσης σε συνδυασμό με την εργαλειοποίηση του ζητήματος από την Τουρκία με αποτέλεσμα τα πρόσφατα γεγονότα στον Έβρο και την χερσαία παραμεθόριο όπως και στο βόρειο ανατολικό Αιγαίο και την υγειονομική κρίση του νέου Κορονοϊού που όλους τους τομείς της κοινωνίας για μεγάλο χρονικό διάστημα τους έβαλε σε pause διάρκειας. Ένας τέτοιος τομέας ήταν και οι Ένοπλες Δυνάμεις τις οποίες μάλιστα η πρώτη συνιστώσα (αυτή του Μεταναστευτικού - προσφυγικου σε συνδυασμό με την φύλαξη των συνόρων) ήταν εξ αντικειμένου αντικείμενο της σφαίρας των καθηκόντων - υποχρεώσεων της.

Θα μου επιτραπεί λοιπόν να ξεκινήσω την αναφορά στα πεπραγμένα της κυβέρνησης μας τα οποία όχι απλά δεν είναι "μηδέν εις στο πηλίκο" όπως το σχετικό δημοσίευμα αναφέρει αντίθετα κατάφερε να θέσει έξι (06)βασικά ζητήματα - άξονες στον τομέα της Άμυνας και άλλα τόσα στον τομέα της Μετανάστευσης που οφείλει και ο πλέον αρνητικός να τα αναγνώρισει όλα δε αποτέλεσμα των προεκλογικών της δεσμεύσεων αλλά και της real politics

- Η εγγύηση της ασφάλειας της Άμυνας της χώρας μας
- Η ενίσχυση και η προβολή της κοινωνικής προσφοράς των ΕΔ
- Αρτιότερος και αποτελεσματικοτερος έλεγχος των Συνόρων και η διαχείριση του Μεταναστευτικού
- Αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας των ΕΔ
- Παροχή σύγχρονων και ποιοτικότερων υπηρεσιών

και φυσικά

- Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας

Στις άμεσες δράσεις της πολιτικής της κυβέρνησης για την άμυνα ήταν η αναβάθμιση του αποτρεπτικού ρόλου των Ενόπλων Δυνάμεων με την κύρωση του νόμου ασφαλείας εφοδιασμού 4650/2019 που αφορούσε την αναβάθμιση των F-16 και η συμφωνία πλαισίου υποστήριξης των M 2000 καθώς και του χρόνιου ζητήματος του υπερπλεονασματος υλικών των υποβρυχίων 209 μετά και την αναβάθμιση τους.

 Επιπλέον εγκρίθηκε από την βουλή και την ειδική μόνιμη επιτροπή και το ΚΥΣΕΑ και ενεργοποιήθηκαν πάνω από 20 υποπρογραμματα εξοπλισμών για την απόκτηση νέων ή βελτίωση των ήδη υπαρχόντων οπλικων συστημάτων. Τέλος στο πλαίσιο του αποτρεπτικού ρόλου των ΕΔ η πατρίδα μας εκτέλεσε με την συμμετοχή της Κύπρου και της Αιγύπτου την πολυεθνική άσκηση "Μέδουσα" με απόλυτη επιτυχία.

Ένας ακόμα τομέας δράσης ήταν αυτός της αμυντικής Διπλωματίας με την αναβάθμιση της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της χώρας μας των ΗΠΑ και της Γαλλίας και τα πολυμερικά σχήματα συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Την επαύξηση των δυνατοτήτων ΕΔ σε σχέση με τους εξοπλισμούς και την ανάπτυξη των αμυντικών δυνατοτήτων της χώρας μας από εγχώριες εταιρείες με χρηματοδότηση της ΕΕ.

Στις επιτυχείς δράσεις της πολιτικής που ακολουθείται από την κυβέρνηση πρέπει να αναγνωρίσουμε επίσης την κοινωνική συνεισφορά των ΕΔ που επί ημερών αυτής της περιόδου έχουν επιτευχθεί.

Πρωτίστως την συνεισφορά ιατρικού προσωπικού σε αγροτικά ιατρεία, τουριστικούς προορισμούς και νοσοκομεία της χώρας. Την εκτέλεση αεροδιακομηδών, την συμμετοχή σε πυροσβέσεις και την διάθεση προσωπικού στην πολιτική προστασία προς όφελος της κοινωνίας. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε την συνδρομή στελεχών και τεχνογνωσίας των ΕΔ στην αποκατάσταση υποδομών δήμων και περιφερειακών ενοτήτων με ιδία μέσα προς αποκατάσταση και ανακούφιση πληγέντων περιοχών. Συγχρόνως η σύναψη μνημονίων συνεργασίας με ιδρύματα, πανεπιστήμια και φορείς για συνέργειες σε επίπεδο εκπαιδευτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό.

Στο επίπεδο της Μεταναστευτικής κρίσης και στο βαθμό που αναλογεί στις ΕΔ άμεση ήταν η απόκριση στην απαίτηση για αύξηση της στελέχωσης των μονάδων με μέσα και δυνάμεις στην περιοχή του Έβρου και του Αιγαίου. Δημιουργήθηκε μηχανισμός άμεσης απορρόφησης των όποιων Δωρεών στο ΥΠΕΘΑ καθώς συνεχής ήταν και είναι η συνδρομή στελεχών και μέσων στην Ελληνική Αστυνομία και τα σώματα ασφαλείας όπως το Λιμενικό για την αποτελεσματική διαχείριση του Μεταναστευτικού. Επιτομή στην πολιτική της ανάμειξης του τομέα Άμυνας και των Ενόπλων Δυνάμεων στο ζήτημα αυτό ήταν η διεθνοποιηση του ζητήματος στο ΝΑΤΟ και τα συμβούλια Υπουργών Άμυνας της ΕΕ και σε άλλους οργανισμούς

Σε διοικητικό επίπεδο έχουμε πλέον μείωση της γραφειοκρατίας μέσω μελέτης και εκπόνησης επιτελικού σχεδίου. Συγχρόνως κατοχυρώθηκε ο πλειοδοτικός διαγωνισμός εκμίσθωσης του στρατοπέδου "Πλέσσας Μιχαήλ" και αυτό προς όφελος της αξιοποίησης της Δημόσιας περιουσίας

Δεν μπορούμε όμως να μην αναφερθούμε και στην αντιμετώπιση της πανδημίας όπου η πολιτική που ασκήθηκε από το Υπουργείο με την συνεργασία των επιτελειων και των στελεχών ήταν πέραν των προσδοκιών ενδεχομένως επιτυχημένη. Αμιγώς στρατιωτικά όμως άξια αναφοράς είναι η διάθεση του ΝΙΜΙΤΣ στο ΕΣΎ ως νοσοκομείο αναφοράς και ιατρικού, νοσηλευτικού προσωπικού και σπουδαστών της ΣΣΑΣ προς κάλυψη αναγκών του συστήματος. Ενεργοποίηση των Στρατιωτικών εργοστασίων 700ΣΕ και 651 ΑΒΥΠ προς παραγωγή μασκών και αντισυπτικων και η διάθεση 150 στελεχών στην ΓΓΠΠ του υφηπουργείου πολιτικής προστασίας για κάλυψη αναγκών ελέγχου.

Αντιληπτό γίνεται με την παράθεση των ανωτέρω πως εν τέλη το "μηδέν εις το πηλίκο" όχι μόνον δεν ισχύει αλλά ως έκφραση είναι και άδικη και μειώνει την δουλειά που γίνεται. Σίγουρα στο τομέα μέριμνας προσωπικού αυτά που ενδεχομένως θέλαμε να γίνουν δεν έχουν ακόμα γίνει στον όποιο βαθμό.Όμως όπως ανέφερα και πιο πάνω οι διαμορφωθήσες έκτακτες συνθήκες που η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου κλήθηκε να αντιμετωπίσει δυστυχώς επέφερε την καθηστεριση σε πολλά από αυτά. 

Παρά ταύτα δύο άρθρα στον νόμο 4650/2819 δίνουν το στίγμα ότι η πολιτική ηγεσία και ακούει και είναι έτοιμη να λύσει τα προβλήματα των Στρατιωτικών και αναφέρομαι στο άρθρο 5 και στο άρθρο 6 του ίδιου νόμου με τα οποία αποκαθίσταται μια αδικία τόσο για τα στελέχη ΕΜΘ όσο και για το πολιτικό προσωπικό των ΕΔ. 

Εκτιμώ εν τέλη ότι οι θεσμικοί εκπρόσωποι των ενέργεια Στρατιωτικών σε αγαστή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία τώρα που σιγά σιγά επιστρέφουμε στην κανονικότητα θα συνεργαστούν ώστε όσα ζητήματα έχουν καθυστερήσει και η κυβέρνηση μας έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει θα γίνουν πράξη. Άλλωστε θα το επαναλάβω μια κυβέρνηση παράγει έργο τέσσερα χρόνια και όχι μόνο τον πρώτο

*Μέλους - στελέχους της Νέας Δημοκρατίας (Δημ. Το Ζωγράφου, Β2 Νομαρχιακής) Καθολική Δογματική Θεολογία, Κανονικό Δίκαιο, Σημειωτική της Βίβλου CSF, υποτρόφου του ΙΚΥ στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ, αρθρογράφου και μέλους της Futurium δεξαμενής σκέψης (think tank) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Βρυξέλλες