Άξονας Αθήνας -Τελ Αβίβ απέναντι στην Άγκυρα - To ταξίδι «αστραπή» του καταδρομέα Αρχηγού ΓΕΕΘΑ

Άξονας Αθήνας -Τελ Αβίβ απέναντι στην Άγκυρα - To ταξίδι «αστραπή» του καταδρομέα Αρχηγού ΓΕΕΘΑ


Μπορεί η πανδημία του COVID-19 να έβαλε φρένο σε μια σειρά προγραμματισμένων κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων μεταξύ των Ελληνικών και των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων όμως σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο Αρχηγοί συμφώνησαν σταδιακά αυτές να πραγματοποιηθούν.

του Κώστα Σαρικά

Στον κρίσιμο τομέα των πληροφοριών αλλά και στη συνεχή συνεργασία σε θέματα εκπαίδευσης με ασκήσεις τόσο στο Ισραήλ όσο κυρίως σε κρίσιμες περιοχές Ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων επικεντρώθηκε η συνάντηση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου με τον Ισραηλινό ομόλογό του Aviv Kochavi.

Στην πιο κρίσιμη στιγμή για τα Ελληνο-Τουρκικά ο Έλληνας Αρχιστράτηγος επέλεξε να μεταβεί αιφνιδιαστικά στο Ισραήλ για να συναντήσει τον επίσης καταδρομέα Αρχηγό των Ισραηλινών ενόπλων δυνάμεων. Χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνει το ΓΕΕΘΑ στην επίσκεψη είναι ότι μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα ο Έλληνας Αρχηγός δεν παρέστη στην σύνοδο των Αρχηγών Ενόπλων Δυνάμεων των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παρέμεινε στην Αθήνα και στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων.

Η επίσκεψη ‘’αστραπή’’ του ‘’πρασινοσκούφη’’ Αρχηγού στο Ισραήλ είχε διπλό σκοπό. Συμβολικό αλλά και ουσιαστικό. Από τη μία να στείλει ξεκάθαρο μήνυμα στην Άγκυρα ότι η Αθήνα διαθέτει ισχυρούς στρατιωτικούς δεσμούς στην περιοχή και από την άλλη να προωθήσει ζητήματα συνεργασίας, κοινών ασκήσεων, ανταλλαγής τεχνογνωσίας και κυρίως κρίσιμων για την Εθνική ασφάλεια πληροφοριών. Τομέας στον οποίο οι Ισραηλινοί διαθέτουν τεράστια εμπειρία, στελέχη αλλά και τεχνολογικά μέσα. Κάθε πληροφορία ειδικά αυτή την περίοδο αποτελεί για το Ελληνικό επιτελείο ‘’χρυσάφι’’ την ώρα που οι Τουρκικές απειλές έχουν ξεφύγει εκτός ορίων.

Η συμφωνία για την απόκτηση από το Ισραήλ με leasing των μη επανδρωμένων UAV HERON αποτελεί μόνο την αρχή της συνεργασίας εκτιμούν στο Ελληνικό επιτελείο. Τα HERON έως το τέλος του έτους σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα είναι πλήρως επιχειρησιακά και θα πετούν πάνω από το Αιγαίο με ορμητήριό τους πιθανότατα την 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο. Τους πρώτους μήνες Ισραηλινοί θα είναι αυτοί που θα εκπαιδεύσουν τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας στα μυστικά των HERON.

To τεράστιο ενδιαφέρον των Ισραηλινών να προχωρήσουν σε συνεργασίες σε επίπεδο εξοπλισμών με την Αθήνα αποδεικνύεται και από την πρόταση για εξαγορά της ΕΛΒΟ την οποία κατέθεσε μεγάλη εταιρία του Ισραήλ. Την ίδια ώρα το ΓΕΣ δοκιμάζει φορητό οπλισμό που κατασκευάζεται στη χώρα της Μέσης Ανατολής και συγκεκριμένα το τυφέκιο TAVOR  το οποίο βρίσκεται μέσα στις προτάσεις για να αποτελέσει το νέο τυφέκιο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Μπορεί η πανδημία του COVID-19 να έβαλε φρένο σε μια σειρά προγραμματισμένων κοινών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων μεταξύ των Ελληνικών και των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων όμως σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο Αρχηγοί συμφώνησαν σταδιακά αυτές να πραγματοποιηθούν και μάλιστα Αθήνα και Τελ Αβίβ να σχεδιάσουν για το επόμενο διάστημα μια σειρά ασκήσεων είτε μικρής κλίμακας είτε μεγαλύτερης με συμμετοχή διακλαδικών δυνάμεων όπως Πολεμικού Ναυτικού, Πολεμικής Αεροπορίας και Μονάδων Ειδικών Δυνάμεων.

Η Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ επρόκειτο άλλωστε να συμμετέχει με σημαντικό αριθμό αεροσκαφών στον ΗΝΙΟΧΟ 2020, άσκηση η οποία τελικά ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας. Εάν οι συνθήκες το επιτρέψουν θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι τα μαχητικά του Ισραήλ θα βρίσκονται στην Ανδραβίδα την επόμενη άνοιξη για να λάβουν μέρος στον αναβαθμισμένο όπως σχεδιάζει η Πολεμική Αεροπορία ΗΝΙΟΧΟ 2021. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με τα Ελληνικά ‘’γεράκια’’ στην BLUE FLAG του Ισραήλ εάν ξεπεραστεί το ζήτημα της πανδημίας και επανέλθει η κανονικότητα.

Στον σχεδιασμό των δύο επιτελείων βρίσκεται και κοινή άσκηση ελικοπτέρων όπως έγινε και στο παρελθόν όταν Ελληνικά Apache πέταξαν ως το Ισραήλ και έλαβαν μέρος σε μεγάλη άσκηση με Ισραηλινά ελικόπτερα. Η Αθήνα έχει ήδη ζητήσει από το Τελ Αβιβ βοήθεια στην αναβάθμιση των Apache A τόσο στον τομέα των ηλεκτροοπτικών όσο και των κινητήρων. Δεδομένη είναι και η διάθεση για συνεργασία σε εκπαίδευση Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων.