ΕΛΒΟ: Ισραηλινές εταιρείες σχεδιάζουν επενδύσεις € 135 εκατομμυρίων



Για σήμερα Πέμπτη είναι προγραμματισμένη η αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς της ισραηλινής κοινοπραξίας για την εξαγορά της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων. Η διαδικασία, που γίνεται στο πλαίσιο των προβλέψεων περί ειδικής διαχείρισης κρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης, προβλέπει τη συναξιολόγηση της οικονομικής προσφοράς και του επιχειρηματικού σχεδίου του επενδυτή. 

Η κοινοπραξία των ισραηλινών εταιρειών Plasan και SK Group και τον Ελληνα επιχειρηματία Αρ. Γλίνη είναι ο μόνος υποψήφιος που υπέβαλε δεσμευτική προσφορά για την προβληματική κρατική επιχείρηση. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, παρά το γεγονός ότι η εφάπαξ οικονομική προσφορά αναμένεται να είναι χαμηλή (ή ακόμα και συμβολική), το business plan έχει αποτιμηθεί αρμοδίως μεταξύ 95 και 135 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι το ποσό που δεσμεύεται να επενδύσει σε ορίζοντα πενταετίας ο υποψήφιος αγοραστής.

Ετσι, μετά την αποσφράγιση σήμερα της εφάπαξ οικονομικής προσφοράς, ο ειδικός διαχειριστής προβλέπεται εντός οκτώ ημερολογιακών ημερών να υποβάλει στον βασικό μέτοχο, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών, την εισηγητική του έκθεση. Κατόπιν, το υπουργείο Οικονομικών έχει άλλες οκτώ ημέρες προκειμένου να απαντήσει. Εντός αυτού του διαστήματος όμως δεν αποκλείεται ή, καλύτερα, αναμένεται, να ζητηθεί από τον υποψήφιο επενδυτή και βελτίωση του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος.

Σε κάθε περίπτωση οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις και η προσέγγιση μεταξύ Αθήνας και Τελ Αβίβ, που έχει εκδηλωθεί ήδη εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο, αναμένεται να λειτουργήσει ευνοϊκά για την αξιολόγηση της επενδυτικής πρότασης της κοινοπραξίας από την κυβέρνηση, εκτιμούν πηγές της αγοράς. Από την πλευρά της, η κοινοπραξία είναι σαφές σε ορισμένους κύκλους πως συνδέει την επένδυσή της και με την προοπτική πωλήσεων εξοπλιστικών κι άλλων συστημάτων στην Ελλάδα.

Τα περιουσιακά στοιχεία που διεκδικεί η κοινοπραξία είναι τρία οικόπεδα έκτασης άνω των 270.000 τ.μ. στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, κτιριακές εγκαταστάσεις στη ΒΙΠΕ Σίνδου, εξοπλισμός και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ» και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρεία. Τη διαγωνιστική διαδικασία εκποίησης του ενεργητικού της ΕΛΒΟ τρέχει η EY, που λειτουργεί κατ’ εφαρμογήν της απόφασης 191/2014 του Εφετείου Θεσσαλονίκης ως ειδική εκκαθαρίστρια της ΕΛΒΟ, και εκπροσωπείται νόμιμα για τους σκοπούς της ειδικής εκκαθάρισης από τον Μιχάλη Χουρδάκη.

Σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο που έχει κατατεθεί στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, η δραστηριότητα της νέας ΕΛΒΟ θα έχει τέσσερις άξονες. Αυτοί είναι το μηχανουργείο, οι υπερκατασκευές, η βαφή και η συναρμολόγηση. Σκοπός είναι αρχικά να παράγονται τρεις κατηγορίες οχημάτων: στρατιωτικά οχήματα, οχήματα ειδικού τύπου και πολιτικά οχήματα. Μεσοπρόθεσμα οι κατηγορίες θα διευρυνθούν και μπορεί να περιλάβουν θωρακισμένα πολιτικά οχήματα, πρόσθετα συστήματα θωράκισης στρατιωτικών οχημάτων, φορητά όπλα αλλά και ηλεκτροοπτικό εξοπλισμό, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ΑΒΕ ιδρύθηκε το 1972 ως Στάγιερ Ελλάς ΑΒΕ με σκοπό την παραγωγή φορτηγών, τρακτέρ και κινητήρων. Το 1986, ύστερα από μεταβίβαση της αυστριακής συμμετοχής στο ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων. Τον Αύγουστο του 2000, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της και το μάνατζμεντ πέρασαν στη «Μυτιληναίος», αλλά δέκα χρόνια μετά, τον Ιούνιο του 2010, η «Μυτιληναίος» αποχώρησε από τη διοίκηση της εταιρείας την οποία και ανέλαβε το ελληνικό Δημόσιο. Η ΕΛΒΟ τέθηκε τελικά σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης το 2014 και πωλείται το ενεργητικό της ελεύθερο υποχρεώσεων.