Πολεμικό Ναυτικό και αναβάθμιση ελικοπτέρων AB-212: Το παράδειγμα της Ισπανίας

Πολεμικό Ναυτικό και αναβάθμιση ελικοπτέρων AB-212: Το παράδειγμα της Ισπανίας


Όπως έχει γίνει γνωστό το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) ενδιαφέρεται για την προμήθεια τεσσάρων (4) νέων ελικοπτέρων ναυτικής συνεργασίας της έκδοσης MH-60R Sea Hawk, τα οποία, αν και εφόσον αποκτηθούν τελικά, θα ενισχύσουν το στόλο των 11 S-70B/B6 Aegean Hawk, που ήδη υπηρετούν στις τάξεις της Αεροπορίας Ναυτικού. 

Ευθύμιος Λάζος

Λογικά, η προμήθεια των επιπλέων S-70 θα οδηγήσει στην απόσυρση των επτά (7) ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου AB-212 που διατηρεί σε υπηρεσία το ΠΝ. Πρόκειται για ελικόπτερα τα οποία αποκτήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Συγκεκριμένα 11 AB-212 ανθυποβρυχιακού ρόλου και δύο (2) σε ρόλο ηλεκτρονικού πολέμου παραδόθηκαν στο ΠΝ το διάστημα 1979-1984. Τα επτά (7) που παραμένουν σε υπηρεσία είναι όλα ανθυποβρυχιακού ρόλου (από τα 11 ελικόπτερα έχουν χαθεί τέσσερα).

Με τα σημερινά δεδομένα, τα ελληνικά AB-212 είναι παλαιά, περίπου 40 ετών, και ενσωματώνουν τεχνολογίες της δεκαετίας του 1970, συνεπώς πρέπει να αποσυρθούν. Αλλά, τα ισπανικά AB-212, που είναι και μεγαλύτερα σε ηλικία από τα ελληνικά (η Ισπανία παρέλαβε 14 AB-212 την περίοδο 1974-1980), αναβαθμίστηκαν και θα παραμείνουν σε υπηρεσία για 15 χρόνια, μέχρι το 2030-2035. Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2011 η Ισπανία αποφάσισε και ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης επτά (7) AB-212 ανθυποβρυχιακού ρόλου, έναντι € 21 εκατομμυρίων. 

Το πρώτο αναβαθμισμένο AB-212 παραδόθηκε το 2015, ενώ το τελευταίο παραδόθηκε το 2019 (το 2018 είχαμε αναρτήσει σχετική είδηση για την παράδοση του έκτου ελικοπτέρου). Το πρόγραμμα υλοποίησαν οι εταιρίες SENER και Babcock. Το πρόγραμμα, γνωστό ως PEVH στην Ισπανία, αφορά στην εγκατάσταση νέων συστημάτων (ραντάρ, συστημάτων νυχτερινής όραση, συστημάτων αυτοπροστασίας κ.ά.). (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)


ο ψηφιακό πιλοτήριο των αναβαθμισμένων ισπανικών AB-212.

Συγκεκριμένα, αντικαταστάθηκαν όλα τα συστήματα πλοήγησης και τα ηλεκτρονικά, βελτιώθηκαν οι κινητήρες και τα συστήματα επικοινωνιών. Επίσης εγκαταστάθηκε νέο ραντάρ επιτήρησης, ηλεκτροπτικό-υπέρυθρο σύστημα, σύστημα GPS (Global Positioning System) με χάρτη απεικόνισης θέσης σε πραγματικό χρόνο, εξωτερικό σύστημα ανάρτησης φορτίου, επιπλέων βαλλιστική θωράκιση στην καμπίνα και νέα, ασφαλέστερα καθίσματα, σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματα και πολυβόλο τύπου Gatling. 

Αναβαθμίστηκε το σύστημα παραγωγής ενέργειας και αντικαταστάθηκαν οι καλωδιώσεις. Το αναλογικό πιλοτήριο αντικαταστάθηκε από ψηφιακό με τέσσερις (4) νέες έγχρωμες οθόνες AFD-6800, πολλαπλών λειτουργιών, υψηλής ευκρίνειας, διαστάσεων 6 x 8 ιντσών. Επίσης εγκαταστάθηκε και νέος ηλεκτρονικός υπολογιστής δεδομένων πτήσης και σύστημα ένδειξης υψομέτρου και πορείας.

Το ισπανικό πρόγραμμα αναβάθμισης των επτά (7) AB-212 είναι ένα παράδειγμα αξιοποίησης παλαιού υλικού με χαμηλό σχετικά κόστος, μόλις € 3 εκατομμύρια ανά ελικόπτερο. Η απόκτηση νέων ελικοπτέρων ναυτικής συνεργασίας είναι μια θετική εξέλιξη, καθώς τα MH-60R Sea Hawk είναι από τα πλέον προηγμένα ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας στον κόσμο. 

Αλλά δεδομένης της οικονομικής στενότητας της χώρας μήπως θα ήταν προτιμότερο τα $ 250 εκατομμύρια του δυνητικού κόστους προμήθεια των τεσσάρων (4) MH-60R Sea hawk να δαπανηθούν για την αναβάθμιση των 11 εν υπηρεσία S-70 στο επίπεδο Romeo και την αναβάθμιση των επτά (7) AB-212 με βάση το ισπανικό πρόγραμμα; Έτσι δεν θα είχε το ΠΝ περισσότερα ικανότερα ελικόπτερα;