«Αστακός» τα 37 F-16 BLK 50-Αναβαθμίζονται από την ΠΑ

«Αστακός» τα 37 F-16 BLK 50-Αναβαθμίζονται από την ΠΑ



Τα αναβαθμίζει η Πολεμική Αεροπορία, ενώ θα πέσουν και οι υπογραφές μέσα στον χρόνο για τα Rafale

Πρόσφατα πληροφορηθήκαμε από πηγές του Πενταγώνου ότι η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει πλέον ενεργά το ενδεχόμενο της αναβάθμισης των 37 μαχητικών τύπου F-16C/D Block 50 που διαθέτει, στο επίπεδο Block 50+ Advansed, γνωστά ως Block 50Μ στους κύκλους των χειριστών.

του ειδικού συνεργάτη

Το ΓΕΑ έλαβε πρόσφατα απάντηση στην πρόσκληση που απηύθυνε στην κατασκευάστρια Lockheed Martin, για τις λεπτομέρειες σχετικά με την αναβάθμιση των εν λόγω αεροσκαφών. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη, εφάμιλλη ίσως της απόκτησης των γαλλικών Rafale, με βάση το σκεπτικό ότι το F-16 είναι και θα παραμείνει το κύριο μαχητικό της Πολεμικής Αεροπορίας, οπότε θα κληθεί να σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος των ελληνικών επιχειρησιακών απαιτήσεων και για τα επόμενα 20 τουλάχιστον χρόνια. Με την κίνηση αυτή, ο στόλος των F-16, που είναι επαρκής αριθμητικά, σε εκσυγχρονισμένη και ομογενοποιημένη μορφή, θα μπορεί να αξιοποιηθεί στο έπακρο στο πλαίσιο συνεργατικών επιχειρήσεων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους, εκμεταλλευόμενος τόσο τους αισθητήρες των Rafale όσο και τους προηγμένους αισθητήρες ενός μαχητικού 5ης γενιάς όπως το F-35Α, που είναι ο επόμενος στόχος της ΠΑ. Μέσω του εκσυγχρονισμού των 84 F-16C/D Block 52+ και Block 52Μ, σε επίπεδο Block 72 (V), έγινε το πρώτο σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Με την αναβάθμιση και των F-16C/D Block 50 ολοκληρώνεται μια κίνηση που θα ενδυναμώσει στο έπακρον τη ραχοκοκαλιά της Πολεμικής Αεροπορίας η οποία αποτελείται από F-16. Το Rafale και το F-35Α είναι όντως πλατφόρμες που λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές ισχύος, με ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνατότητες από τα F-16 και τα Mirage 2000, αλλά η επικράτηση στον αέρα επηρεάζεται και καθορίζεται και από τους αριθμούς. Και οι αριθμοί στην ελληνική περίπτωση είναι το F-16.

Τι περιλαμβάνει η αναβάθμιση

Η ιδέα αφορά την εκμετάλλευση απαρτίων και συστημάτων που θα προκύψουν από τη διαδικασία εκσυγχρονισμού των Block52+ και Block 52Μ στο επίπεδο VIPER, με την επιλογή της περαιτέρω βελτίωσης του εξοπλισμού ηλεκτρονικών και αποστολής, μέσω της εγκατάστασης εντελώς νέων συστημάτων. Με την ολοκλήρωση σημαντικού μέρους της αναβάθμισης, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να διαθέτει 37 μαχητικά αεροσκάφη του τύπου, καλύτερα από την κορυφαία διαμόρφωση των F-16 που διέθετε πριν από την απόφαση αναβάθμισης στο επίπεδο «V». Η ενίσχυση του αεροπορικού στόλου των F-16 θα είναι απλώς θεαματική.

Τεχνικοί ξεψαχνίζουν τα μεταχειρισμένα

Στόχος της Πολεμικής Αεροπορίας και της Γαλλικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών DGA είναι να μην ξεφύγουν από τα χρονοδιαγράμματα, τα οποία θέλουν τις υπογραφές για τα Rafale να μπαίνουν πριν φύγει το 2020, ώστε μέσα στους πρώτους μήνες του 2021 να προσγειωθούν τα πρώτα αεροσκάφη στην Τανάγρα. Αυτό όμως για την ΠΑ δεν σημαίνει ότι ως χρήστης θα παραλάβει χωρίς να ελέγξει. Ο Κλάδος Υποστήριξης του Επιτελείου, με ιδιαίτερα μεγάλη εμπειρία από την εποχή των F1 και των Mirage 2000, αλλά και όλα τα παθήματα με τις FOS (Follow on Support), έθεσε μια σειρά ερωτημάτων προς τα στελέχη της DGA που βρέθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο ΓΕΑ. Οι Γάλλοι δεσμεύτηκαν απαντήσουν στην επανέναρξη των συνομιλιών, εντός των επόμενων ημερών και αφού πρώτα έρθουν σε επαφή με τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία αλλά και την κατασκευάστρια εταιρεία.

Σύμφωνα με πηγές από την Πολεμική Αεροπορία, από τα αρχικά στοιχεία που παρουσίασαν οι Γάλλοι, φέρεται ότι οι ώρες πτήσης ορισμένων μεταχειρισμένων αεροσκαφών κυμαίνονται γύρω στις 1.000, με μικρές αποκλίσεις. Κατά συνέπεια, οι ερωτήσεις της ελληνικής πλευράς εστιάστηκαν στο όριο ζωής των μαχητικών που πρόκειται να ενταχθούν στον αεροπορικό στόλο της ΠΑ. Οι πληροφορίες λένε ότι το όριο των Rafale φτάνει τις 5.000 ώρες.

Οι ειδήμονες του Τεχνικού Επιτελείου ψάχνουν ένα προς ένα τα μητρώα των μεταχειρισμένων Rafale, εξετάζοντας ακόμη και εάν έχουν αξιοποιηθεί σύμφωνα με τα Νατοϊκά πρότυπα, δηλαδή 180 ώρες πτήσης ετησίως.

Η λίστα επιθυμιών της ΠΑ για τα Rafale, σημειώνουν επιτελείς, συντάσσεται πολύ στοχευμένα με το τι θα χρειαστεί η υποστήριξη στο μέλλον, με βάση πάντοτε το χρονικό διάστημα που προσδιορίζει το ΓΕΑ για την επιχειρησιακή αξιοποίηση της νέας αεροπορικής πλατφόρμας η οποία θα προσφέρει πλήρη αεροπορική υπεροχή. Ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε και κάτι που μας μετέφεραν κύκλοι του τεχνικού επιτελείου της ΠΑ. Επισημαίνουν ότι πρόκειται για μια δύσκολη εξίσωση, διότι στο εγγύς μέλλον η αεροπορική βάση της Τανάγρας θα έχει δυο εντελώς διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών, με διαφορετικούς κινητήρες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον φόρτο εργασίας και εξειδίκευσης, αφήνοντας να πλανάται στον αέρα το ζήτημα της στελέχωσης με τεχνικούς, λόγω της μείωσης της «οροφής» εισακτέων στις αντίστοιχες παραγωγικές σχολές.

ΠΗΓΗ: ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ - Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr