Με 3 πλοία (μόνο) έμεινε η Διοίκηση Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ)-Μεγάλη αιμορραγία η απώλεια του «Καλλιστώ»

Με 3 πλοία (μόνο) έμεινε η Διοίκηση Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ)-Μεγάλη αιμορραγία η απώλεια του «Καλλιστώ»



Ως ολική απώλεια λογίζεται, ατύπως, από το Πολεμικό Ναυτικό το ναρκοθηρευτικό/ναρκαλιευτικό τύπου HUNT «Καλλιστώ» (Μ63), το οποίο ενεπλάκη σε ναυτικό ατύχημα με το μήκους 266 μέτρων contalnership της Maersk, το «Maersk Launces-ton», στις 27 Οκτωβρίου 2020.

του ειδικού συνεργάτη

Ουσιαστικά το πλοίο έχει καταστραφεί. αφού απώλεσε κομμάτι της πρύμνης, εφόσον το τεράστιο contain-ship σχεδόν πέρασε από πάνω του. Θεωρείται μεγάλη τύχη ότι δεν υπήρξαν θύματα. Ειδικότερα, το Μ63 βγαίνοντας από τον ναύσταθμο κυριολεκτικά κόπηκε στα δύο όταν το τεράστιων διαστάσεων φορτηγό πλοίο έπεσε στην πρύμνη του με αποτέλεσμα να υπάρξει ρήγμα και εισροή υδάτων. Κατά τη σύγκρουση κόπηκε μεγάλο τμήμα της πρύμνης του ναρκοθηρευτικού, ενώ περισυνελέγησαν από τη θάλασσα δύο μέλη του πληρώματος που τραυματίστηκαν ελαφρά και μεταφέρθηκαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών.

Ο βασικό λόγος που το πλοίο θεωρείται ΠΟΕ (Πέραν Οικονομικής Επισκευής) εδράζεται στο γεγονός ότι είναι κατασκευασμένο από GRP (glass-reinforced plastic), ένα ειδικό κράμα με πλαστικό υψηλής αντοχής ενισχυμένο με υαλονήματα για ελαχιστοποίηση του μαγνητικού ίχνους και υψηλή αντοχή ώστε να πλησιάζει χωρίς πρόβλημα.

Όσον αφορά τα αίτια του ατυχήματος, αυτά ήδη διερευνώνται από το Λιμενικό Σώμα, αφού η πρόσκρουση έγινε στη ράδα του Πειραιά, σε χώρο ευθύνης του ελέγχου κυκλοφορίας των πλοίων (VTS-Vessels Traffic Services), του Λ.Σ. Σημείο-κλειδί αποτελεί το γεγονός πως ο πλοηγός του λιμανιού (πιλότος), που ανεβαίνει σε κάθε πλοίο που μπαίνει ή βγαίνει από το λιμάνι, είχε αποβιβαστεί από το container-ship, το οποίο είχε ξεκινήσει τον πλου του, ενώ το ναρκοθηρευτικό έβγαινε από τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Όπως σημειώνουν στελέχη του ΠΝ, εν γένει τα πολεμικά πλοία έχουν προτεραιότητα. Στο φορτηγό πλοίο «Maersk Launceston» έχει απαγορευθεί ο απόπλους μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών, ενώ σε εξέλιξη είναι η διαδικασία της Προανάκρισης για το συγκεκριμένο ναυτικό ατύχημα.

Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που προβληματίζει το Πολεμικό Ναυτικό είναι η απώλεια του πλοίου, το οποίο ήταν μεν ένα από τα τέσσερα στη Διοίκηση Ναρκοπολέμου, αλλά και το ένα από τα δύο με ευρύτερη επιχειρησιακή γκάμα.

Οι επιχειρησιακές αρετές του

Στη δύναμη της ΔΝΑΡ περιλαμβάνονται τέσσερα πλοία, εκ των οποίων, δύο ναρκοθηρευτικά τύπου OSPREY και δύο ναρκοθηρευτικά/ναρκαλιευτικά τύπου HUNT, όπως το «Καλλιστώ». Η ιδιαιτερότητα των βρετανικών πλοίων τύπου HUNT σε σχέση με τα τύπου OSPREY είναι ο διπλός ρόλος, δηλαδή δυνατότητα εκτέλεσης τόσο ναρκοθηρίας όσο και ναρκαλιείας (μηχανική και επίδρασης). Για τη ναρκαλιεία επίδρασης χρησιμοποιούν το σύστημα CIS (Combined Influence Sweep: συνδυασμένη ναρκαλιεία επίδρασης) της ΒΑΕ Systems.

Σημειώνεται ότι τα ναρκαλιευτικά «ψαρεύουν μια περιοχή με τρεις τρόπους: α) με μηχανική γρίπιση, εκθέτοντας δύο γρίπους με μηχανικά ψαλίδια και όσες νάρκες συναντούν στο πέρασμα τους τις κόβουν και αυτές ανεβαίνουν στην επιφάνεια της θάλασσας, β) τη μαγνητική ναρκαλιεία, που γίνεται με ένα καλώδιο φορτισμένο με ρεύμα το οποίο κατά τη διέλευση του ναρκαλιευτικού ενεργοποιεί τις υπάρχουσες μαγνητικές νάρκες και γ) την ακουστική ναρκαλιεία, με μια σφύρα και ένα καλώδιο φορτισμένα στην πρύμνη του πλοίου, που ενεργοποιούν αντίστοιχα ακουστικές νάρκες. Ο συνδυασμός μαγνητικής και ακουστικής για μαγνητο-ακουστικές νάρκες είναι η ναρκαλιεία επίδρασης.

Σχετικά με τη ναρκοθηρεία, είναι η έρευνα μιας συγκεκριμένης περιοχής από το ναρκοθηρευτικό, που πηγαίνει με πολύ μικρή ταχύτητα και με την ανθυποβρυχιακή του συσκευή (sonar) κάθε στόχο που εντοπίζει έχει τη δυνατότητα να τον αναγνωρίζει. Αφού «δει» ότι είναι νάρκη, με ένα ειδικό υποβρύχιο όχημα και με μια ομάδα βατραχανθρώπων, που επιβαίνει στο πλοίο, εξουδετερώνεται η νάρκη με εκρηκτικά.

Το «Καλλιστώ» (Μ63) λοιπόν μαζί και το αδερφό πλοίο «Ευνίκη» (Μ62) έχουν την δυνατότητα να διεξάγουν και τα δύο είδη αποστολών και σε υψηλό επίπεδο δυσκολίας, λόγω του εξοπλισμού που φέρουν. Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό ότι δημιουργείται επιχειρησιακό κενό στον τομέα της ναρκαλιείας/ναρκοθηρείας, ειδικά δε αν αναλογιστεί κανείς ότι το ΠΝ γενικά προσβλέπει στην απόκτηση επιπλέον ναρκοθηρευτικών για να καλύψει την απαίτηση επτά ναρκοθηρευτικών που είχε καταγραφεί στη Δομή Δυνάμεων 2005-2020, αλλά δεν ολοκληρώθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης.

Επίσης, το «Καλλιστώ» στο παρελθόν είχε διακριθεί σε πολυεθνικές ασκήσεις όπως για παράδειγμα στη «Spanish Minex 2017», η οποία αφορούσε επιχειρήσεις ναρκοπολέμου σε συμμαχικό επίπεδο.

Τεχνικά χαρακτηριστικά:

• Διαστάσεις: 57/10/3,4 μέτρα.

• Εκτόπισμα: 750 τόνοι

• Πρόωση: 2 ΜΤU 8V 396 74 R 1080 ΗΡ (805 KW) Diesel βοηθητική 1 ΜΤU 8V 396 74Κ 765 ΗΡ (570 KW), 2 έλικες, 1 προωθητής πρώρας (bow thruster) ηλεκτρομηχανές 3 ΜΤU 6R 183 ΤΕ 52 200 KW.

• Ταχύτητα: 15 κόμβοι.

• Πλήρωμα: 45.

• Οπλισμός: 1 πυροβόλο 30 mm, 2 πολυβόλα 7,62 χιλ.

• Συστήματα εντοπισμού ναρκών: 2 υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα ΡΑΡ 104/105 και 2 υποβρύχια οχήματα PLUTO PLUS Συστήματα Μηχανικής Ναρκαλιείας.

Η ταυτότητα του ναρκοθηρευτικού

Είναι ένα από τα 12 ναρκοθηρευτικά/ναρκαλιευτικά πλοία τύπου HUNT τα οποία κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία της Vosper Thornycroft στο Πόρτσμουθ της Αγγλίας. Καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1987 και αποδόθηκε στην ενεργό δράση τον Μάρτιο του 1989 από το Royale Navy ως HMS Berkeley και με χαρακτηρισμό Μ-40. Την 28η Φεβρουάριου 2001 πέρασε στο Πολεμικό Ναυτικό και παρελήφθη από τον Πλωτάρχη Ρ.Σ. Σαλθέτα ΠΝ, λαμβάνοντας το όνομα Ν/ΘΗ «Καλλιστώ» (Μ-63). Μετά την παραλαβή το πλοίο παρέμεινε στον Ναύσταθμο του Πόρτσμουθ μέχρι τις 30 Μαρτίου 2001, οπότε και απέπλευσε και κινήθηκε προς τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου και κατέπλευσε την 11η Απριλίου 2001. Από τότε υπάγεται στη Διοίκηση Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ).

ΠΗΓΗ: ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ  - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]