Η απόλυση εκατοντάδων πιλότων F-16 από την τουρκική κυβέρνηση μετά από
αποτυχημένη απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος το 2016 έχει πλήξει σοβαρά
τις στρατιωτικές της δυνατότητες και υπολείπονται της Τουρκίας για συστήματα
αεράμυνας, έγραψε ο αναλυτής άμυνας Μάικλ Πεκ για το National Interest την
Κυριακή.
"Οι πιλότοι μαχητικών δεν είναι φθηνοί", δήλωσε ο Peck. Σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, η εκπαίδευση ενός νέου πιλότου
για να πετάξει ένα αεροπλάνο όπως το F-35 κοστίζει 11 εκατομμύρια δολάρια, ενώ
τα χρόνια εμπειρίας ενός βετεράνου πιλότου είναι ανεκτίμητα.
"Ωστόσο, στο όνομα της πολιτικής, η κυβέρνηση της Τουρκίας έχει εκκαθαρίσει
την Πολεμική Αεροπορία της τόσο άσχημα ώστε να μπορεί να πετάξει με το ζόρι
τον στόλο των F-16".
Μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος, η τουρκική κυβέρνηση εκκαθάρισε
χιλιάδες στρατιωτικούς για δεσμούς με το κίνημα Γκιουλέν, το οποίο η Άγκυρα
κατηγορεί ότι πραγματοποίησε την απόπειρα πραξικοπήματος.
Με περισσότερους από 300 πιλότους να απολύονται, η τουρκική κυβέρνηση άρχισε
να ψάχνει στο εξωτερικό για να καλύψει το έλλειμμα, δήλωσε ο Πεκ. Ωστόσο, οι
Ηνωμένες Πολιτείες απέρριψαν το αίτημα της Τουρκίας να στείλει εκπαιδευτές
πτήσεων.
Στη συνέχεια, η Τουρκία ζήτησε βοήθεια από το Πακιστάν, το οποίο πετάει επίσης
F-16, αλλά αυτό δεν λειτούργησε, ανέφερε επικαλούμενος έκθεση του Ατλαντικού
Συμβουλίου.
Η αποδυνάμωση της Πολεμικής Αεροπορίας μπορεί επίσης να είναι ο λόγος για τον
οποίο η Τουρκία ξαφνικά ενδιαφέρθηκε πολύ για την απόκτηση πυραυλικών
συστημάτων, ανέφερε ο αναλυτής.
Η Τουρκία αγόρασε ρωσικά συστήματα πυραύλων επιφανείας-αέρος S-400 παρά τις
ανησυχίες της Ουάσινγκτον και τις απειλές κυρώσεων. Υπέγραψε επίσης συμφωνία
με τον Γαλλο-ιταλικό κατασκευαστή πυραύλων Eurosam για την ανάπτυξη
Αντιαεροπορικού πυραύλου μεγάλης εμβέλειας.