ΓΕΕΘΑ: Στόχος η απόκτηση Πλοίου Αμφιβίων Επιχειρήσεων LSD από τις ΗΠΑ



Την αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων προβολής δυνάμεως διά αμφιβίων επιχειρήσεων από το Πολεμικό Ναυτικό επιδιώκει το ΓΕΕΘΑ, με τον Αρχηγό Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο να έχει δώσει την γενική κατεύθυνση της αναζητήσεως ενός πλοίου κατηγορίας Αποβατικού Δεξαμενόπλοιου (LSD). Το ΓΕΝ έχει διαταχθεί να αναλάβει την μελέτη του θέματος και την εξέταση της δυνατότητος εξασφαλίσεως ενός πλοίου από το Ναυτικό των ΗΠΑ.

Η απαίτηση δεν αφορά μεγαλύτερα Αμφίβια Πλοία Ελικοπτέρων (LHD) από τα οποία επιχειρεί αριθμός ελικοπτέρων αλλά κάποιο LSD που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ναυαρχίδα της Διοικήσεως Αμφιβίων Δυνάμεων (ΔΑΔ) και θα εξασφαλίσει ικανότητα Επιχειρήσεων Πέραν του Ορίζοντος. Σήμερα, η ΔΑΔ διαθέτει μόνο 5 αρματαγωγά (LST) κλάσεως ΣΑΜΟΣ και 3 Πλοία Ταχείας Μεταφοράς (αερόστρωμνα) τύπου Zubr, που πρέπει να προσεγγίσουν πολύ κοντά ή να εξέλθουν στον αιγιαλό αποβάσεως προκειμένου να αποβιβαστούν οι δυνάμεις Πεζοναυτών. Αντιθέτως, ένα LSD μπορεί να παραμένει σε μεγάλη απόσταση από την ακτή, αναλόγως της περιπτώσεως, και να εξορμούν από αυτό οι Πεζοναύτες, είτε με Αμφίβια Τεθωρακισμένα Οχήματα (AAV), είτε με μικρά αποβατικά τύπου LCM που δύνανται να μεταφέρουν και οχήματα, είτε μέσω κάθετου ελιγμού, με μικρό αριθμό ελικοπτέρων που μπορούν να φιλοξενηθούν σε κατάστρωμα.

Η αδυναμία αυτή υφίσταται από τον παροπλισμό του ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ (L153) το 2000, που ήταν το μοναδικό LSD του Στόλου από το 1971. Το ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ, εκτοπίσματος 4.790 τόννων και 9.375 τόννων πλήρες φορτίου, ιλοξενούσε δυνάμεις και μέσα Πεζοναυτών, που μπορούσαν να μεταφερθούν στην ακτή με 18 LCM που μεταφέροντο στο πλοίο. Μετά το 2000, οι αμφίβιες αποβατικές επιχειρήσεις στερήθηκαν την ικανότητα Επιχειρήσεων Πέραν του Ορίζοντος και ένα LSD, κρίνεται άκρως απαραίτητο από το ΓΕΕΘΑ. Η απαίτηση έχει αναδειχθεί ακόμη περισσότερα μέσα από την συμμετοχή των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων τα τελευταία έτη στις ασκήσεις “ΜΕΔΟΥΣΑ” με την Αίγυπτο, που υποχρεώνουν την μεταφορά των δυνάμεων Πεζοναυτών σε ανοικτή θάλασσα και την αποβίβασή τους μόνο με προσέγγιση στην ακτή.

Πρόσφορη και περίπου ιδανική περίπτωση για την ελληνική απαίτηση, φαίνεται να αποτελεί το FORT MCHENRY (LSD 43) κλάσεως WHIDBEY ISLAND, που βρίσκεται σε εφεδρεία και πρόκειται να παροπλισθεί στις 31 Μαρτίου 2021. Το πλοίο βρίσκεται σε υπηρεσία από το 1987, είναι εκτοπίσματος 16.000 τόννων, υπηρετείται από πλήρωμα 330 ανδρών, αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη των 20 κόμβων και στον χώρο της δεξαμενής μπορεί να μεταφέρει 4-5 μικρά αερόστρωμνα LCAC ή 21 LCM-6 ή 36 αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα. Από πλευράς ενδιαιτήσεων, δύναται να φιλοξενηθεί δύναμη 500 πεζοναυτών.

Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η ύπαρξη ελικοδρομίου, στο οποίο μπορούν να προσνηωθούν ταυτοχρόνως δύο ελικόπτερα κατηγορίας Chinook ή να μεταφερθούν 3 εξ αυτών και να επιχειρούν σε σειρά. Αυτό εξασφαλίζει δυνατότητα αεροκινήτου ελιγμού με δύναμη τουλάχιστον λόχου (-), ταυτοχρόνως με τον αμφίβιο ελιγμό.

Ο οπλισμός του FORT MCHENRY (LSD 43) περιλαμβάνει δύο εκτοξευτές αντιπυραυλικού συστήματος RAM, δύο πυροβόλα εγγύς αντιπυραυλικής αμύνης Phalanx των 20 mm και δύο πυροβόλα MK38 των 25 mm.

Στην σκέψη του ΓΕΕΘΑ είναι η εξασφάλιση του πλοίου έναντι συμβολικού τιμήματος από το Ναυτικό των ΗΠΑ ή και εντελώς δωρεάν, στο πλαίσιο ανταλλαγμάτων εξ αφορμής της διαπραγματεύσεως για την MDCA. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι υπάρχει δυνατότητα ταχείας παραδόσεως και εντάξεως σε ελληνική υπηρεσία ενός LSD από το Ναυτικό των ΗΠΑ.