«Σιδερένιος Θόλος» για την Πολεμική Αεροπορία - Ισραηλινό «κλειδί» στην άμυνα

«Σιδερένιος Θόλος» για την Πολεμική Αεροπορία - Ισραηλινό «κλειδί» στην άμυνα



Νέες ρουκέτες και ραντάρ από το Ισραήλ αποκτά η Ελλάδα. Σε εξέλιξη και το πρόγραμμα για τα ιπτάμενα τάνκερ εναέριου ανεφοδιασμού

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ - ch.mazanitis@realnews.gr

Στις 8 Φεβρουαρίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ταξίδεψε αυθημερόν στο Ισραήλ, όπου συναντήθηκε με τον ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου. Οι δύο άνδρες επαναβεβαίωσαν το άριστο κλίμα μεταξύ των δυο χωρών, που βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά, και συμφώνησαν για την περαιτέρω ενδυνάμωση των διμερών σχέσεων. Ωστόσο, αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι η συνεργασία στον αμυντικό τομέα, με την Πολεμική Αεροπορία να αποκτά πρόσβαση σε νέου τύπου όπλα. Πρόκειται για τις ρουκέτες Rampage και τις συλλογές καθοδήγησης Spice, οι οποίες προσαρμόζονται σε βόμβες ελεύθερης πτώσης.

Οι ρουκέτες Rampage ΕΧRΑ (Extended Range Artillery) ουσιαστικά αποτελούν όπλα του πυροβολικού, τα οποία οι Ισραηλινοί έχουν προσαρμόσει στα μαχητικά τους. Δίνουν τη δυνατότητα βολών ακρίβειας ακόμα και σε κινούμενους στόχους σε αποστάσεις άνω των 150 χιλιομέτρων, με το βεληνεκές να αυξάνεται κατακόρυφα όσο μεγαλώνουν το ύψος άφεσης και η ταχύτητα του μαχητικού. Μάλιστα, δεν χρειάζεται καμία παρέμβαση στο λογισμικό των F-16. Ελλάδα και Ισραήλ έχουν συμφωνήσει για την απόκτησή τους με την τελική τιμή αγοράς να καθορίζεται από τον αριθμό των ρουκετών που θα αποκτήσει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για την αγορά πέντε κινητών ραντάρ αξίας 12-15 εκατ. ευρώ έκαστο. Προσφέρουν προστασία από βαλλιστικούς πυραύλους και θωρακίζουν τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Τα «Israel Radar/Iron Dome» (δηλαδή «Σιδερένιος Θόλος»), που είναι υπό διαπραγμάτευση υπό τον Πρωθυπουργό, θα αποτελέσουν το «κλειδί» του σφραγίσματος του ελληνικού εναέριου χώρου από κάθε απειλή.

Κινήσεις εκσυγχρονισμού

Ό,τι πιο σύγχρονο και πιο αποτελεσματικό υπάρχει η Πολεμική Αεροπορία το έχει προμηθευτεί ή είναι σε στάδιο υλοποίησης όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, σε συνεργασία με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο. Από τη μία με το πρόγραμμα αναβάθμισης των 84 F-16 Βlock 52 και 52+adv σε Viper και από την άλλη με την προμήθεια των 18 αεροσκαφών 4+ γενιάς Rafale από τη Γαλλία, θα πίστευε κανείς ότι η Πολεμική Αεροπορία θα έκανε «κράτει». Αντιθέτως οι τελευταίες πληροφορίες δείχνουν ότι σκοπεύει να προχωρήσει σε επιπλέον κινήσεις εκσυγχρονισμού, δημιουργώντας μία από τις ισχυρότερες πολεμικές αεροπορίες της Ευρώπης.

Ήδη το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) βρίσκεται σε στάδιο αξιολόγησης και κατάθεσης οριστικής εισήγησης για την προμήθεια τεσσάρων αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού ή ιπτάμενων τάνκερ, όπως είναι πιο γνωστά. Μελετήθηκαν διάφορες προτάσεις ακόμη και αυτή της μετατροπής κάποιων C-130 σε ιπτάμενα τάνκερ. Όμως σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, δύο είναι οι επικρατέστερες: Η προμήθεια από το απόθεμα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων ή η αγορά μεταχειρισμένων Α330 και η μετατροπή τους σε τάνκερ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», το σενάριο που προκρίνεται είναι αυτό της προμήθειας των KC-135. Στις συσκέψεις που έχουν γίνει, έχουν εντοπιστεί οι ευκαιρίες απόκτησης τεσσάρων αεροσκαφών του τύπου από τις ΗΠΑ έναντι συμβολικού ή ακόμη και μηδενικού ποσού. Όπως έχει γίνει γνωστό, η αμερικανική πολεμική αεροπορία (USAF) σκοπεύει, μεταξύ άλλων, να αποσύρει 13 ΚC-135, ανοίγοντας παράθυρο ευκαιρίας - παρόμοιο με αυτό της προμήθειας των Μ1117 και των KIOWA για τον Στρατό Ξηράς.

Επιχειρησιακά, εν καιρώ κρίσης ή ακόμη και θερμού επεισοδίου, θα μπορούν να επιχειρούν κοντά στην ηπειρωτική χώρα, ώστε όσα αεροσκάφη εφορμούν από το κεντρικό Αιγαίο να μην αναγκάζονται σε προσγείωση προκειμένου να ανεφοδιαστούν. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις στην ανατολική Μεσόγειο, προς τούτο θα εξυπηρετούσε η πτήση τους νοτίως της Κρήτης στο ύψος της Σούδας.

Και UAVs

Όλα σχεδιάζονται βάσει άμεσης συνεννόησης ανάμεσα στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος φαίνεται ότι έχει πάρει πάνω του ένα μεγάλο κομμάτι των συμφωνιών. Η Πολεμική Αεροπορία εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες που της δόθηκαν, αντέδρασε τάχιστα και ατενίζει το μέλλον με πυγμή και κυριαρχία στους ουρανούς. Όλα αυτά έγιναν μέσα από μια καλοστημένη μηχανή, με επικεφαλής σχηματισμού τον Αρχηγό ΓΕΑ, Αντιπτέραρχο Γεώργιο Μπλιούμη, και στα φτερά του, σε σχηματισμό «VIC Formation», τον Αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας με τους εκατέρωθεν κλαδάρχες τους και τους επιτελείς τους.

Ο πολυσχιδής σχεδιασμός της Πολεμικής Αεροπορίας περιλαμβάνει το πλήρες «κλείδωμα» του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου, μέχρι την Κύπρο, με την προμήθεια δύο διαφορετικών συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV MALE).

Πρόκειται για τα ισραηλινής σχεδίασης HERON-1, τα οποία το προσεχές χρονικό διάστημα θα προσγειωθούν στη βάση της Σκύρου, απ' όπου και θα επιχειρούν. Γι' αυτά, τουρκικά μέσα ενημέρωσης «έβραζαν» πρόσφατα, αφού γνωρίζουν ότι, με τις αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητές τους η Ελλάδα θα μπορεί να βλέπει τι συμβαίνει σε βάθος δεκάδων χιλιομέτρων από τα μικρασιατικά παράλια.

Ο εναέριος κορσές παρακολούθησης αναμένεται να σφίξει ακόμη περισσότερο και με την προμήθεια των MQ-9Β. Πρόκειται για τα αμερικανικής κατασκευής UAVs, που παρουσιάστηκαν πέρυσι τον Δεκέμβριο στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα. Σύμφωνα με πληροφορίες έχει αποφασιστεί η προμήθεια τριών τέτοιων αεροσκαφών με δύο επίγειους σταθμούς και η Λάρισα θα αποτελέσει τη «φωλιά» τους.

Τα ΜQ-9, στην έκδοση Guardian που προμηθεύεται η Ελλάδα, δεν έχουν καμία σχέση με τα σαφώς υποδεέστερα Bayraktar ΤΒ2, που κατασκευάζουν οι Τούρκοι, αφού έχουν τη δυνατότητα συνεχούς πτήσης για 40 ώρες με την ακτίνα του ραντάρ να φτάνει τα 250 χιλιόμετρα.

ΠΗΓΗ: REALNEWS  - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]