Ο «αόρατος Νέρωνας» - Το UAV που αναπτύσσεται στην ΕΑΒ

Ο «αόρατος Νέρωνας» - Το UAV που αναπτύσσεται στην ΕΑΒ



Η συμμετοχή στο πρόγραμμα UCAV-nEUROn είναι η πρώτη φορά που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν εκ του μηδενός από την ΕΑΒ –αλλά και στον ευρύτερο Ελληνικό χώρο- δομή ατράκτου και μέρους κινητήρα αεροσκάφους

Είναι ο «ΝΕΡΩΝ» ή αλλιώς nEuron όπως αποδίδεται στην λατινική του ονομασία, θέλοντας να δείξει αφενός το επίπεδο της ευρωπαϊκής συνεργασίας από τη μία αλλά και το πώς μπορεί να βάλει «φωτιά» στα όνειρα κάθε επιβουλέα των ευρωπαϊκών συνόρων.

Το 10% περίπου του πρωτότυπου αυτού αεροσκάφους σχεδιάστηκε, μελετήθηκε, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από τους Μηχανικούς της Διεύθυνσης Μελετών, Έρευνας, Σχεδίασης και Ανάπτυξης Αεροδιαστημικών Συστημάτων, και από τις Διευθύνσεις Αεροκατασκευών και Ηλεκτρονικών της ΕΑΒ.

Η παρθενική πτήση του nEUROn πραγματοποιήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2012 στην τεχνική αεροπορική βάση της Dassault Aviation στο Istres της Γαλλίας. Έτσι η ΕΑΒ σήκωσε την ελληνική σημαία ψηλά -ισότιμα ανάμεσα στις σημαίες πέντε άλλων χωρών με σημαντική παρουσία στον αεροναυπηγικό κλάδο- και έδωσε στην Ελλάδα τη θέση που της αξίζει.

Στο πλαίσιο της ισότιμης συμμετοχής της ΕΑΒ στο Πρόγραμμα, η εταιρεία ολοκλήρωσε με επιτυχία τη σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή σημαντικού μέρους του αεροσκάφους με τεχνολογίες αιχμής.

Συγκεκριμένα:
του Συστήματος Εξαγωγής Καυσαερίων (Exhaust Assembly) που αποτελεί κρίσιμο σημείο εντοπισμού του ίχνους του αεροσκάφους (stealth) του οπισθίου μέρους της ατράκτου που περιβάλλει το Σύστημα Εξαγωγής Καυσαερίων (Aft Fuselage) καθώς και του πίνακα λειτουργικού ελέγχου των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους για έλεγχο τόσο πριν από την εγκατάσταση των Ηλεκτρονικών συστημάτων στο αεροσκάφος, όσο και για έλεγχο πριν από την πτήση (VMS Avionics Test Rig).

Με μήκος 10 μέτρων, εκπέτασμα 12.5 μέτρα, καθαρό βάρος 5 τόνων, και χρησιμοποιώντας έναν αεροκινητήρα Rolls-Royce Turbomeca "Adour", το UCAV-nEUROn στην παρούσα φάση περνά από μία σειρά πτητικών δοκιμών στο Istres της Γαλλίας, μετά το πέρας των οποίων θα μεταφερθεί στο Vidsel της Σουηδίας για μία νέα σειρά λειτουργικών και πτητικών δοκιμών. Τέλος θα ακολουθήσουν επιπλέον έλεγχοι και πτητικές δοκιμές στην περιοχή του Perdadesfogu (Ιταλία) όπου θα επιδειχθούν και οι ικανότητες του αεροσκάφους στην άφεση όπλων με βάση συγκεκριμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις συμπεριλαμβανομένης και της επίδειξης των χαρακτηριστικών Stealth.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα UCAV-nEUROn είναι η πρώτη φορά που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν εκ του μηδενός από την ΕΑΒ –αλλά και στον ευρύτερο Ελληνικό χώρο- δομή ατράκτου και μέρους κινητήρα αεροσκάφους, και μάλιστα με τόσο αυστηρές τεχνικές και τεχνολογικές απαιτήσεις, που με την από όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα συνεργάτες αναγνώρισή, μπαίνουν οι προϋποθέσεις για μια ισότιμη συμμετοχή της ΕΑΒ σε ένα οποιοδήποτε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχεδίασης & παραγωγής ενός επανδρωμένου ή μη αεροσκάφους καθώς και σε οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα παρουσιασθεί διεθνώς.

Σε αναπτυξιακή τροχιά
Την ίδια στιγμή που στο enikos.gr φθάνουν διάφορες φήμες για την αποκρατικοποίηση της ΕΑΒ με την είσοδο μεγάλου στρατηγικού επενδυτή, η εταιρεία δίνει στη δημοσιότητα το πρόγραμμα που θα της δώσει την πολυπόθητη αναπτυξιακή τροχιά. Μετά από μια περίοδο δεκαετίας δίχως ενίσχυση του προσωπικού της, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα προσλήψεων 700 περίπου νέων εργαζομένων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την στελέχωση των εν εξελίξει προγραμμάτων της. Αυτό σημαίνει ότι η Εταιρεία βρίσκεται σε μία περίοδο όχι μόνον ανάκαμψης αλλά και ενίσχυσης των επιχειρηματικών της δυνατοτήτων. Ήδη έχουν προσληφθεί 170 άτομα τεχνικής κατεύθυνσης και προγραμματίζεται η άμεση πρόσληψη άλλων 400 ατόμων. Επίσης θα προσληφθούν 100 ακόμη στελέχη, τα οποία θα εξασφαλίσουν την επιτυχή εκτέλεση του νέου εκπαιδευτικού προγράμματος 2.875 μαθητών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) για τα επόμενα δέκα (10) έτη.

Κατασκευάζοντας F-16 και C-130

H ΕΑΒ κατασκευάζει στις εγκαταστάσεις της το 30% των C-130J και F-16 που προορίζονται για την παγκόσμια αγορά ως μοναδικός υποκατασκευαστής (sole source supplier) της Lockheed Martin. Η Εταιρεία έχει να επιδείξει ποιοτική αριστεία για την οποία η Lockheed Martin την έχει πολλές φορές, όπως και πρόσφατα, επιβραβεύσει. Ειδικά το πρόγραμμα των αεροκατασκευών για το αεροσκάφος F-16 βρίσκεται σε ανοδική πορεία σε ότι αφορά τον ρυθμό των παραδόσεων, με αποτέλεσμα να σχεδιάζεται η επέκταση της γραμμής παραγωγής ώστε σύντομα να παραδίδονται απάρτια τεσσάρων (4) αεροσκαφών κάθε μήνα. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα ΗΑΕ είναι συνολικού ύψους 175 εκ. ευρώ και έχει σχεδιασθεί ειδικά για την συγκεκριμένη χώρα. Θα υλοποιηθεί από την ΕΑΒ, η οποία αναβαθμίζει προς τούτο το Εκπαιδευτικό της Κέντρο σε πιστοποιημένο φορέα παροχής εκπαίδευσης (RTP) με αντίστοιχη αναγνώριση από το Υπουργείο Παιδείας των ΗΑΕ των πτυχίων που παρέχονται. Η εκπαίδευση των πρώτων 80 μαθητών, παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες λόγω Covid-19, έχει ξεκινήσει και υλοποιείται σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις. Με οδηγό την Στρατηγική Ανάπτυξης και το νέο Επιχειρηματικό Πρόγραμμα της ΕΑΒ, σχεδιάζονται η κατασκευή UAVs, η αναβάθμιση των ικανοτήτων της Εταιρείας σε σχεδιασμό και ανάπτυξη νέων προϊόντων, η αναβίωση των εργοστασίων ηλεκτρονικών και σύνθετων υλικών, η εισδοχή της ΕΑΒ στον πολιτικό τομέα, και φυσικά η γεωγραφική επέκταση των δραστηριοτήτων της.

Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωσή της, η ΕΑΒ φιλοδοξεί να αποτελέσει σύντομα μια στιβαρή και κερδοφόρα επιχείρηση, η οποία όχι μόνον θα προσφέρει περισσότερες θέσεις εργασίας αλλά και εισροή ξένου συναλλάγματος για τον Μέτοχό της και την Εθνική Οικονομία, αλλά κυρίως και πρωτίστως θα συνεισφέρει στην Εθνική Άμυνα ως η μεγαλύτερη αμυντική βιομηχανία της Χώρας.