«Παγώνει» η δημιουργία δεύτερου ναυστάθμου στη Σούδα

«Παγώνει» η δημιουργία δεύτερου ναυστάθμου στη Σούδα



ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΣΕΑ

ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ

«Παγώνει» προς το παρόν η δημιουργία μιας δεύτερης «Σαλαμίνας», ενός ακόμα ναυστάθμου δηλαδή, στη Σούδα. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Άμυνας, τουλάχιστον σε αυτή τη χρονική συγκυρία, και με άλλα εξοπλιστικά προγράμματα να βρίσκονται σε εξέλιξη, βάζει σε δεύτερη μοίρα τη δημιουργία μεγάλου ναυστάθμου και στην Κρήτη. Η απόφαση για το πάγωμα αυτού του σχεδιασμού ελήφθη, σύμφωνα με πληροφορίες, στο πρόσφατο ΚΥΣΕΑ της Μεγάλης Εβδομάδας.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το πολύ μεγάλο κόστος που απαιτεί μια τέτοια υποδομή αλλά και η μακρά διάρκεια που θα χρειαζόταν για την υλοποίησή της έπαιξαν σημαντικό ρόλο για την αλλαγή των σχεδίων.

Στην κυβέρνηση φαίνεται όμως ότι μέτρησαν ακόμα έναν παράγοντα. Η Αθήνα από την προηγούμενη επικαιροποίηση της Ελληνοαμερικανικής Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA), στα τέλη του 2019, είχε δώσει το «ΟΚ» στους Αμερικανούς για την επέκταση των εγκαταστάσεων της ναυτικής και αεροπορικής βάσης των ΗΠΑ στη Σούδα. Οι Αμερικανοί έχουν δηλαδή βελτιώσει σημαντικά τη ναυτική βάση (όπως με την επέκταση της προβλήτας Κ14) και επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν κι άλλα κονδύλια και για νέες υποδομές. Με δεδομένο το άριστο επίπεδο στο οποίο βρίσκονται οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις, και μετά την εκλογή Μπάιντεν, η Αθήνα εκτιμά πως θα μπορούσε να προχωρήσει σε μια συμφωνία με την Ουάσιγκτον για χρήση της αμερικανικής βάσης της Σούδας, υπό προϋποθέσεις, και από ελληνικά πλοία. Και δεν αποκλείεται κάτι τέτοιο να συμπεριληφθεί και στην ανανεωμένη MDCA.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ. Σημειώνεται ότι η δημιουργία ενός ναυστάθμου στην Κρήτη με δυνατότητες να ελλιμενίζεται εκεί αλλά και να συντηρείται ο μισός Στόλος αποτελεί πάγια επιδίωξη του Πολεμικού Ναυτικού με στόχο να υπάρχει καλύτερος έλεγχος της Ανατολικής Μεσογείου. Υπήρχαν και στο παρελθόν σχέδια αλλά δεν προχώρησαν λόγω κόστους. Τελικά τον περασμένο Σεπτέμβριο ανακοινώθηκε η πρόθεση δημιουργίας ενός ναυστάθμου στη Σούδα, πλήρως οργανωμένου και λειτουργικού, δηλαδή εφάμιλλου της Σαλαμίνας, στο πλαίσιο του 15ετούς προγράμματος σταδιακής αναβάθμισης των Ενόπλων Δυνάμεων (Νέα Δομή) που είχε εκπονήσει το ΓΕΕΘΑ.

Από τότε όμως είχε διαφανεί ότι η δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε επισημάνει στη Βουλή πως «δεν είναι υπόθεση μερικών μηνών τα περί επικείμενης ίδρυσης ναυστάθμου στην Κρήτη, θέλει χρόνια». Και όπως έχουν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ», οι υποδομές για να μετατραπεί ο υπάρχων ναύσταθμος Κρήτης σε μια δεύτερη «Σαλαμίνα» απαιτούν τεράστιες δαπάνες, πολύ χρόνο, αλλά και ανθρώπινους πόρους. Ο μόνιμος ελλιμενισμός όχι πολλών πλοίων αλλά μόλις 5 φρεγατών (με 150 άτομα πλήρωμα) στη Σούδα θα απαιτούσε την κατασκευή υποδομών για 2.250 άτομα (για αυτούς και τις οικογένειές τους).

ΠΗΓΗ: ΝΕΑ  - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]