Μνημείο Σμηναγού Ηλιάκη: Τα μηνύματα από την Κάρπαθο για την Ελλάδα

Μνημείο Σμηναγού Ηλιάκη: Τα μηνύματα από την Κάρπαθο για την Ελλάδα



Μνημείο Σμηναγού Ηλιάκη: «Εκπέμπει» μηνύματα από την Κάρπαθο για την Ελλάδα – Σαν σήμερα 23 Μάϊου ο ώρας σμηναγός πέρασε στην αιωνιότητα

Γράφει η Ιωάννα Ηλιάδη*

Οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις μετά την εισβολή στην Κύπρο βαίνουν κλιμακούμενες. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, σύμφωνα με το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, η Τουρκία εγκαινίασε μια συστηματική πολιτική αμφισβητήσεων και διεκδικήσεων σε βάρος της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας.

Έκτοτε κλιμακώνει τη στάση της μεταξύ άλλων με αμφισβήτηση του εύρους του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, μέσω συνεχών παραβιάσεών του από τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας επί νησιών και παραβίασή της ακόμα και στην περίπτωση κατοικημένων περιοχών, αμφισβήτηση των αρμοδιοτήτων της Ελλάδας εντός της περιοχής ευθύνης της για θέματα έρευνας και διάσωσης

Η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο έχει διπλό στόχο: Την αμφισβήτηση του εύρους του εθνικού εναέριου χώρου της Ελλάδας και ταυτόχρονα την αμφισβήτηση των αρμοδιοτήτων της Ελλάδας στο FIR Αθηνών.

Μνημείο Σμηναγού Ηλιάκη: Τα μηνύματα από την Κάρπαθο για την Ελλάδα
Η Ελλάδα, ως κυρίαρχο κράτος, επέλεξε να ασκεί κυριαρχία στον αέρα μέχρι το όριο των 10 ναυτικών μιλίων των χωρικών της υδάτων με νόμο του 1931, ενώ στη θάλασσα επέλεξε να ασκεί κυριαρχία μέχρι τα 6 ναυτικά μίλια, με νόμο του 1936. Αυτό σημαίνει οποιοδήποτε αεροσκάφος εισέρχεται χωρίς άδεια και χωρίς σχέδιο πτήσης σε αυτή την περιοχή, πραγματοποιεί παραβίαση της «εδαφικής κυριαρχίας».

Στις 22 Ιουλίου 1974 η είσοδος δύο οπλισμένων τουρκικών αεροσκαφών στον ελληνικό εναέριο χώρο κατέληξε στην κατάρριψη του ενός και καταστροφή του τουρκικού αεροσκάφους και έτσι επικράτησαν χαμηλοί τόνοι πολλά χρόνια.

Μετά το 1983 καταγράφεται αυξημένη δραστηριότητα της τουρκικής πολεµικής αεροπορίας στο Αιγαίο, με εισόδους αεροσκαφών από τα 6 έως τα 10 μίλια χωρίς να καταθέτουν σχέδιο πτήσης, στο FIR Αθηνών, κάτι που θέτει σε κίνδυνο την αεροπλοϊα2.

Σταδιακά οι παραβιάσεις αυξάνονταν και τα τουρκικά µαχητικά ξεκίνησαν τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου (ΕΕΧ) , µε αποτέλεσµα να αναχαιτίζονται από ελληνικά µαχητικά. Το επόµενο στάδιο ήταν η υπέρπτηση πάνω από ελληνικό έδαφος3.

Μετά τα Ίμια το 1996, οι πτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά (υπερπτήσεις) αυξάνονται στα νησιά και τα μικρονήσια που η Τουρκία αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία. Ειδικά από εκείνη την χρονιά και μετά η Τουρκία επιχειρεί να ..... ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ ΤΟΥ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ