Η ναυμαχία των «μνηστήρων» για τις φρεγάτες τέλειωσε: H σκυτάλη στην επιτροπή επιχειρησιακής αξιολόγησης



Τόσο οι φρεγάτες τύπου S έχουν ξεπεράσει τα σαράντα χρόνια επιχειρησιακής ζωής, όσο και οι φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ είναι μεγαλύτερες των 35 ετών. Πηγή εικόνας: Πολεμικό Ναυτικό

Έπεσε η αυλαία εδώ και λίγες ώρες για τις προσφορές και κάθε είδους αλλαγή που θα ήθελαν να κάνουν οι «μνηστήρες» του Πολεμικού Ναυτικού.

Βεβαίως συνεχίζει ν’ απουσιάζει η ολοκληρωμένη πρόταση των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία όπως φαίνεται θα φτάσει στην Ελλάδα την ερχόμενη εβδομάδαδια χειρός του υπουργού ναυτικού της Αμερικανικής κυβέρνησης.

Και κάπως έτσι θα κλείσει ο ογκωδέστατος φάκελος της επιχειρησιακής αξιολόγησης των φρεγατών για να ξεκινήσουν οι «παρατηρήσεις» της Ελληνικής αξιολόγησης.

Άλλωστε υπήρξε άπλετος χρόνος στους «μνηστήρες» να κάνουν οποιεσδήποτε τροποποιήσεις και αλλαγές ήθελαν, ώστε η δική τους πρόταση να γίνει ακόμη πιο ελκυστική για το Πολεμικό Ναυτικό.

Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι η «ναυμαχία» που έχει γίνει μέχρι τώρα, έδειξε στους Επιτελείς ότι οι «μνηστήρες» πέραν της διάθεσης για καλυτέρευση των προτάσεών τους σε καθαρά επιχειρησιακά θέματα, υπήρχε μέχρι και περιθώριο- ίσως και στο άμεσο μέλλον – για μειώσεις και στα κόστη, πλοίων, οπλικών-ηλεκτρονικών συστημάτων κ.ο.κ.

Από το πρωί της Παρασκευής και περισσότερο από την Δευτέρα η ιδιαίτερα πολυμελής (για ευνόητους λόγους) ομάδα που έχει συγκροτήσει το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού σηκώνει μανίκια, έχοντας χρονικό περιορισμό λίγων ημερών να ολοκληρώσουν το τελικό πόρισμα του ναυτικού με τα υποψήφια πολεμικά πλοία που έχει προτείνει η κάθε εταιρία για το μέλλον του στόλου.

Και στόχος όπως επισημαίνεται με νόημα από στρατιωτικές πηγές, μέσα σ’ αυτό το πόρισμα θα υπάρχει η πάσα επιχειρησιακή αλήθεια για κάθε πολεμικό πλοίο που προτείνεται από κάθε «μνηστήρα».

Η αρμόδια επιτροπή γνωρίζει όλα εκείνα τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που είχε θέσει η ηγεσία, μετά από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο που είχε γίνει και αφορούσε το μέγα ζήτημα των νέων φρεγατών.

Κατά συνέπεια η λίστα με όλες τις απαιτήσεις για το πως θέλει το Πολεμικό Ναυτικό να «χτίσει» την επόμενη κύρια μονάδα επιφανείας, είναι στα χέρια κάθε στελέχους που βρίσκεται στην ομάδα εργασίας κι εξετάζει τα δεδομένα για τις μελλοντικές φρεγάτες.

Οδηγός οι αποφάσεις του ΑΝΣ και η τελευταία Ελληνοτουρκική κρίση

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είναι από τους πελάτες με ιδιαίτερες απαιτήσεις και με υψηλά στάνταρ λόγω της εθνικής αποστολής που έχει, αντιμετωπίζοντας πληθώρα προκλήσεων. Το γεγονός αυτό φαίνεται και μέσα από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί από τους «μνηστήρες», διότι πολλά από τα προτεινόμενα πλοία, είναι άρτια εξοπλισμένα για όλες τις σύγχρονες απειλές.

Και η αξιολόγηση γίνεται με κάθε λεπτομέρεια για να παραδοθεί στην πολιτική ηγεσία και την κυβέρνηση, με γνώμονα πως η Ελλάδα με αυτά τα πλοία θα επιχειρεί στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο ή όπου αλλού απαιτεί η αποστολή του ναυτικού για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Αυτό έχει κάνει ήδη με τις φρεγάτες τύπου S& MEKO από τη δεκαετία του 1980 και το 1990.

Η προγενέστερη Ελληνοτουρκική κρίση έχει δώσει νέα σημεία για την αξιολόγηση των φρεγατών που είναι σε εξέλιξη, διότι μέσα από την παρατεταμένη παραμονή των φρεγατών του στόλου στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο, φάνηκε με κάθε λεπτομέρεια ποιες είναι οι σύγχρονες επιχειρησιακές απαιτήσεις απέναντι από διαρκείς απειλές ασφαλείας για τις ίδιες τις μονάδες επιφανείας αλλά και για τις απειλές εθνικής ασφάλειας.

Η αποκρυπτογράφηση του Τουρκικού στόλου ήταν ένα από αυτά τα στοιχεία αλλά κι όλα εκείνα τα σενάρια που πιθανά να οδηγούσαν σε μια εκτεταμένη ναυτική κρίση. Κατά συνέπεια οι Αξιωματικοί στις φρεγάτες που είχαν πολλές αποστολές στις ομάδες κρούσης του ναυτικού, αντιλήφθηκαν πιθανά μειονεκτήματα αλλά και το ποια ήταν όλα εκείνα τα συστήματα που βοηθούσαν στην επιβιωσιμότητα πλοίου και πληρώματος.

Στόχος του ναυτικού επιτελείου είναι να σκιαγραφήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πλοίο που επιλέγει ανάμεσα στις δελεαστικές προτάσεις που έχουν κάνει οι «μνηστήρες». Αλλά όσο κι αν υπάρχουν δελεαστικές προτάσεις, έξω από την επιχειρησιακή αξιολόγηση, αυτό για το ναυτικό ως επιχειρησιακός χρήστης είναι κάτι εντελώς ξεχωριστό που δεν έχει να κάνει.

Οι Επιτελείς σημειώνουν ότι και οι οκτώ προτάσεις θα περάσουν τη δική τους «ακτινογραφία» για να βγάλουν πόρισμα για κάθε μια ξεχωριστά, από την κορυφαία για το Πολεμικό Ναυτικό μέχρι και την τελευταία φρεγάτα, που δεν πληροί τις προϋποθέσεις για ένταξη της στο Ελληνικό ναυτικό.

Το επόμενο βήμα, μετά την αξιολόγηση και τελική απόφαση που θα λάβει η κυβέρνηση για τη νέα φρεγάτα, είναι η σύνταξη της συμφωνίας ανάμεσα στα συμβαλλόμενα μέρη. Επιτελείς δηλώνουν ότι θα ήταν ευτυχείς αν οι υπογραφές πέσουν μέχρι το τέλος του 2021, αν και με αυτούς τους ρυθμούς αντιλαμβάνονται ότι τους πρώτους μήνες του νέου έτους είναι πιο πιθανό να κλειδώσει και τυπικά η συμφωνία.

Το βέβαιο είναι ότι οι πάντες στο Επιτελείο είναι πλήρως πεπεισμένοι ότι χρειάζονται νέα πλοία, αλλά και πλοία που θα βοηθήσουν επιχειρησιακά τώρα κι όχι σε μεταγενέστερο χρόνο διότι έχει χαθεί πολυτιμότατος χρόνος για το Πολεμικό Ναυτικό και η υπόθεση του χτισίματος των νέων φρεγατών δεν είναι μια απλή υπόθεση.