Θωράκιση των συνόρων: «Big Brother» στο Αιγαίο!



Από τον Έβρο έως τη νοτιοανατολική Μεσόγειο, η Πολεμική Αεροπορία και το Λιμενικό Σώμα δημιουργούν ένα πλέγμα πλήρους επόπτευσης των συνόρων, επιστρατεύοντας UAV και Ζέπελιν

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ - ch.mazanitis@realnews.gr - ΠΗΓΗ: REALNEWS - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Πριν από ημέρες το ΓΕΕΘΑ έδωσε στη δημοσιότητα -με έμμεσο, αλλά σαφή τρόπο- φωτογραφίες από τους «Ερωδιούς του Αιγαίου». Πρόκειται για τα δύο Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (UAV) «Heron», που η χώρα μας προμηθεύτηκε από το Ισραήλ και πλέον επιχειρούν υπό την Πολεμική Αεροπορία. Οι επίσημες πρώτες πτήσεις των «Heron» ξεκίνησαν στις 11 Ιουνίου, με τους Ισραηλινούς να εκπαιδεύουν τους Έλληνες συναδέλφους τους που έχουν την ευθύνη χειρισμού τους με έδρα την 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο.

Την προηγούμενη Παρασκευή, 18 Ιουνίου, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος επισκέφθηκε τη βάση, όπου είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις δυνατότητες του συστήματος ως προς τη συλλογή πληροφοριών, την επιτήρηση και αναγνώριση (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - ISR) και τη μεταφορά εικόνας σε πραγματικό χρόνο στο ΓΕΕΘΑ.

Τα ισραηλινής κατασκευής Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη μπορούν να «κλειδώνουν» όλο το ανατολικό Αιγαίο, με ανεπίσημες αναφορές να κάνουν λόγο για δυνατότητα επόπτευσης σε βάθος δεκάδων χιλιομέτρων από τα μικρασιατικά παράλια, κάτι το οποίο φαίνεται ότι κάθε άλλο παρά αβάσιμο ως πληροφορία είναι. Έτσι εξηγείται το σχετικό δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδα «Yeni Akit», στις 28 Δεκεμβρίου 2020, που ανέφερε γλαφυρά: «Το δηλώνουν επίσημα: Η Ελλάδα κάνει κίνηση για να προκαλέσει πόλεμο!».

Τα νέα αποκτήματα των Ενόπλων Δυνάμεων μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις για 45 ώρες σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 35.000 ποδών. Έχουν τη δυνατότητα να φέρουν, μεταξύ άλλων, συστήματα υποκλοπών, πέρα από τα «κλασικά», αυτά δηλαδή της μετάδοσης εικόνας σε πραγματικό χρόνο.

Πλέον, με την προσθήκη των «Heron», η αεράμυνα της χωράς λαμβάνει μια σημαντική πληροφόρηση για κινήσεις, που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε μία από τις πολλές επαναλαμβανόμενου τύπου προκλήσεις των γειτόνων, εν τη γενέσει τους προσδίδοντας ένα μεγάλο επιχειρησιακό πλεονέκτημα.

Αερόπλοια


Μια δεύτερη κατηγορία Μη Επανδρωμένων Μέσων Εναέριας Επιτήρησης είναι τα αερόπλοια τύπου Ζέπελιν. Το Λιμενικό Σώμα, στο πλαίσιο επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων για την αντιμετώπιση φαινομένων παράνομης διακίνησης μεταναστών αλλά και λαθρεμπορίου από τα τουρκικά παράλια, τον Ιούλιο του 2019, σε συνεργασία με τη Frontex, πραγματοποίησε μια εντυπωσιακή συμφωνία μίσθωσης ενός τέτοιου αερόπλοιου.

Έτσι, το Ελληνικό Λιμενικό έγινε το πρώτο της Ευρώπης που χρησιμοποίησε αυτή την τεχνολογία για την επιτήρηση των συνόρων.


Η έδρα του ήταν η Σάμος και υποτίθεται ότι θα επιχειρούσε για 28 ημέρες με σκοπό την αδιάλειπτη επιτήρηση του θαλασσίου πεδίου σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Μόνο που η... χαρά κράτησε τρεις ημέρες. Ο δραστήριος Γερμανός εκπρόσωπος της Frontex στην Τουρκία φρόντισε να μεταφέρει τα έντονα παράπονα των γειτόνων στην ευρωπαϊκή υπηρεσία, η οποία αποφάσισε τελικά την αποχώρηση του Ζέπελιν.

Νέα σελίδα

Όμως το Λιμενικό Σώμα πρόλαβε να αξιολογήσει τα δεδομένα από τις επιχειρησιακές δυνατότητες τις οποίες το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποφάσισε ότι πρέπει να εκμεταλλευτεί. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, η Frontex μίσθωσε δύο Ζέπελιν και η Ελλάδα κατάφερε να τα χρησιμοποιήσει για μια δοκιμαστική περίοδο τεσσάρων μηνών, με τη σύμβαση να προβλέπει πλέον και τη χρήση δορυφορικής επικοινωνίας.

Οι Τούρκοι, μόλις το είδαν να βρίσκεται σε πτήση, άρχισαν και πάλι τις διαμαρτυρίες. Αυτή τη φορά, όμως λόγω της έξυπνης κίνησης που σκέφτηκε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας το Λιμενικό συνεχίζει απρόσκοπτα τη δουλειά του, χωρίς να μπορεί κανείς να το ενοχλεί.

Πρόκειται για δύο αερόπλοια -δέσμια αερόστατα θαλάσσιας επιτήρησης- τύπου «Eagle Owl», κατασκευής της γερμανικής Innovative Navigation GmbH σε συνεργασία με τη γαλλική CNIM Air Space SAS. Είναι μήκους περίπου 20 μέτρων, με αυξημένες δυνατότητες. Διαθέτουν ραντάρ, θερμικές κάμερες κι εξοπλισμό εντοπισμού AIS (Automatic Identification System) που χρησιμοποιείται κυρίως για την κίνηση των πλοίων. Μπορούν επιχειρησιακά να αναπτυχθούν σε υψόμετρο 1.800 ποδών, αλλά φαίνεται ότι έχει επιλεγεί το υψόμετρο των 1.000 ποδών, για λόγους που έχουν να κάνουν με τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας και ασφαλούς αεροπλοΐας.

Το εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι η εμβέλεια των επιχειρησιακών τους δυνατοτήτων, που μπορεί να φτάσει τα 20 μίλια, πάντα, βέβαια, σε συνάρτηση με τις καιρικές συνθήκες και το υψόμετρο που θα πετούν. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, επιχειρώντας εντός εθνικού εναέριου χώρου, π.χ. 1 χλμ. από τα σύνορα με την Τουρκία, υπάρχει η δυνατότητα επόπτευσης κάθε επιχειρούμενης απειλής ή παράνομης δραστηριότητας που οργανώνεται από τα μικρασιατικά παράλια σε βάθος σχεδόν 20 χλμ. σε πραγματικό χρόνο.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», το ένα θα επιχειρεί από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης στον Έβρο, ώστε να υπάρχει άμεση επόπτευση για τις κινήσεις των Τούρκων δουλεμπόρων, που χρησιμοποιούν ως ορμητήριο τον Αίνο (Ενέζ) και με ταχύπλοα, αφού βγουν σε ένα μικρό τμήμα του Αιγαίου, μπαίνουν και πάλι στο Δέλτα του ποταμού.

Το δεύτερο αερόπλοιο θα επιχειρεί στη Λήμνο, «κλειδώνοντας» όλη την περιοχή μέχρι τη Λέσβο. Το ότι το Λιμενικό θα τα χρησιμοποιεί για μια δοκιμαστική περίοδο τεσσάρων μηνών, δεν σημαίνει ότι θα μείνουν όλο αυτό το χρονικό διάστημα στις προαναφερθείσες περιοχές. Υπάρχει η δυνατότητα, αλλά και σκέψεις μετακίνησής τους όποτε κριθεί απαραίτητο, σε άλλες περιοχές του ανατολικού Αιγαίου, ανάλογα με τις εξελίξεις, όπως για παράδειγμα στη Λέσβο και στη Σάμο.