Ενίσχυση του Π.Ν. και διασφάλιση της εγχώριας βιομηχανίας



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΝΙΔΙΑΡΗΣ*

Το πρόγραμμα των νέων φρεγατών (Φ/Γ) του Π.Ν. είναι σε πλήρη εξέλιξη και το ελληνικό ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΝ συμπληρώνουν και αξιολογούν τις προτάσεις των υποψήφιων εταιρειών/χωρών για τα νέα πλοία, τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής (ΕΜΖ) των Φ/Γ, τ. ΜΕΚΟ, αλλά και την «ενδιάμεση λύση».
Η καθυστέρηση στη λήψη της απόφασης μπορεί να αποβεί πολύ χρήσιμη για την Ελλάδα, αρκεί ο χρόνος να διατίθεται για την εξασφάλιση των καλύτερων οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων για τα πλοία, πλήρους πακέτου λογιστικής υποστήριξης (ILS) και εκπαίδευσης, ακριβούς χρονοδιαγράμματος και δεσμευτικού κόστους του ΕΜΖ, την επιλογή της καλύτερης «ενδιάμεσης λύσης» και φυσικά τη συμπίεση των τιμών.   

Συγχρόνως, επιβάλλεται να εξεταστούν και άλλοι παράγοντες, που ως προϋποθέσεις να εξασφαλιστούν πριν από τη λήψη της τελικής απόφασης από την κυβέρνηση, όπως η διασφάλιση της εγχώριας βομηχανικής συμμετοχής σε όλο το ναυτικό πρόγραμμα, καθώς η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (κυρίως των εταιρειών με τεχνολογίες αιχμής, όχι μόνο των ναυπηγείων) αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας, όχι απλώς για τη διατήρηση και εξέλιξη της εγχώριας παραγωγικής και τεχνολογικής βάσης, αλλά και για τη συνεχή υποστήριξη των πανάκριβων συστημάτων των πλοίων με άμεσα διαθέσιμους Ελληνες τεχνικούς και ανταλλακτικά σε όλη τη διάρκεια μάχιμης παρουσίας των πλοίων.

Λόγω της αδήριτης ανάγκης να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη υποστήριξη των νέων πλοίων από ελληνικές εταιρείες, αλλά και την ομοιοτυπία τους με άλλα σύγχρονα και με εξαιρετικές δυνατότητες συστήματα που κατέχει το Π.Ν., δεν μπορώ να παραβλέψω την πραγματικότητα ότι το ελληνικό Π.Ν. συμμετέχει εδώ και 40 έτη στην κοινοπραξία NATO Seasparrow Project Office (ΝSPO), μαζί με άλλες 11 χώρες. Η κοινοπραξία αυτή κατασκευάζει και εξελίσσει το Κ/Β Evolved Seasparrow (ESSM), που στην αναβάθμισή του ως Blk 2 προσφέρεται και με ενεργητική κατεύθυνση, κάτι που επιτρέπει στο βάλλον πλοίο να μπορεί να εμπλακεί με πολλούς στόχους ταυτόχρονα. Να σημειωθεί ότι η μακρά συμμετοχή μας στο πρόγραμμα έχει ως αποτέλεσμα την ανάθεση από το NSPO στην αμυντική βιομηχανία της χώρας μας παραγγελιών ύψους σημαντικά μεγαλύτερου από το κόστος των παραγγελλομένων Κ/Β.   

Ετσι, αν αναλογιστούμε ότι για τις τέσσερις νέες Φ/Γ θα απαιτηθούν τουλάχιστον 200 Κ/Β συνολικού κόστους της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ, καταλαβαίνουμε τι σημαίνει η επιστροφή στην Ελλάδα 400+ εκατ. ευρώ ως παραγγελίες σε ελληνικές εταιρείες, αφού τα επίσημα στοιχεία του ΙΟΒΕ καταδεικνύουν ότι: (α) για κάθε 1 ευρώ προστιθέμενης αξίας στην εγχώρια βιομηχανία προστίθενται συνολικά 3,1 ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας και (β) για κάθε 1.000.000 ευρώ κύκλου εργασιών της βιομηχανίας προστίθενται 22 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα και 600.000 ευρώ στην ελληνική οικονομία ως μισθοί, φόροι, εισφορές κτλ.

Στον αντίποδα, η υπογραφή της συμφωνίας για τα Rafale δεν εξασφάλισε το παραμικρό για την αμυντική μας βιομηχανία. Ομως, όλα τα προγράμματα του Π.Ν. που έχουν εξαγγελθεί, οι δράσεις της Ε.Ε. (EDF) για τον ευρωστρατό, αλλά και το πρόγραμμα του εθνικού πλοίου αποτελούν σημαντικές ευκαιρίες για την ελληνική αμυντική βιομηχανία ώστε αυτή να ενταχθεί στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τόσο των ξένων ναυπηγείων όσο και των κατασκευαστών των συστημάτων/ όπλων τους, που θα της δώσει τον αναγκαίο εξαγωγικό προσανατολισμό, απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωσή της, τη συνέχιση των προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης (R&D), την ανάσχεση του brain drain και τη μακροχρόνια συμβολή της στην εθνική οικονομία.

* Ο κ. Σπύρος Κονιδάρης είναι αντιναύαρχος (ε.α.) Π.Ν. – MSEE και επίτιμος υπαρχηγός Στόλου.