F-16 Block 50: Ώρα για αναβάθμιση



Μόλις το πρόγραμμα περάσει από τη Βουλή, θα αποσταλεί επίσημη επιστολή στην αμερικανική κυβέρνηση ώστε να λάβει τη σχετική άδεια από το Κογκρέσο

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com

Με ταχύ βήμα προχωρά ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού στόλου μαχητικών, καθώς μετά τα 18 Rafale και τα 84 F-16 Viper, σειρά παίρνουν και 38 F-16 Block 50, που θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο Advanced και, μάλιστα, από μηχανικούς της Πολεμικής Αεροπορίας. Το σχέδιο βρίσκεται στην τελική ευθεία και έχει περάσει από όλα τα στρατιωτικά συμβούλια -Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο, ΣΑΓΕ, ΣΑΜ, ενώ το τελευταίο βήμα που απομένει είναι η εισαγωγή του στην αρμόδια Επιτροπή Άμυνας του ελληνικού Κοινοβουλίου.

Εδώ και αρκετό καιρό το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας έχει στη διάθεσή του όλες τις λεπτομέρειες από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin ώστε τα Block 50 να μετατραπούν σε Block 52+Adv. με τα απάρτια που θα «περισσέψουν» από την αναβάθμιση των Viper. Σύμφωνα μάλιστα με τη μελέτη της Αεροπορίας, το πρόγραμμα πρόκειται να αναλάβει εξολοκλήρου η Αεροπορική Βάση της Αγχιάλου, ενώ πιλότοι και μηχανικοί της 341 Μοίρας «Βέλος» και της 347 Μοίρας «Περσέας» είναι ήδη έτοιμοι για τη μετάβαση στη νέα εποχή.

Μόλις το πρόγραμμα περάσει από τη Βουλή, θα αποσταλεί επίσημη επιστολή στην αμερικανική κυβέρνηση ώστε να λάβει τη σχετική άδεια από το Κογκρέσο. Για να ξεκινήσει, βέβαια, η διαδικασία της αναβάθμισης των 38 αεροσκαφών θα πρέπει ισάριθμα μαχητικά να μπουν στα υπόστεγα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας ώστε να αφαιρεθούν τα συστήματα από το ένα αεροσκάφος και να εγκατασταθούν στο άλλο. Με άλλα λόγια, θα πρέπει το πρόγραμμα των Viper να τρέξει χωρίς καθυστερήσεις. Το εγχείρημα αποτελεί σημαντικό στοίχημα για την Πολεμική Αεροπορία, ενώ αποφασίστηκε να γίνει η μετατροπή των αεροσκαφών «εσωτερικά» στην 111 Πτέρυγα Μάχης της Αγχιάλου, καθώς η ΕΑΒ έχει αρκετά προγράμματα σε εξέλιξη και τα γνωστά λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζει θα μπορούσαν να θέσουν το όλο σχέδιο σε κίνδυνο.

Το έργο θα αναλάβουν 75 τεχνικοί, ενώ γίνεται «αγώνας δρόμου» προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα στο υπόστεγο της 111 ΠΜ που θα υποστηρίξει τη διαδικασία της αναβάθμισης. Το ποσό που θα απαιτηθεί αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ, ενώ σε αυτό συνυπολογίζονται και το κόστος των νέων ατρακτιδίων σκόπευσης αλλά και η πιστοποίηση της μεγάλης γκάμας όπλων, που μπορούν να φέρουν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Ταυτόχρονα, όμως, εξοικονομούνται περί τα 150 εκατ. ευρώ από τα απάρτια που έχουν ήδη αφαιρεθεί από τα F-16 που προορίζονται να αναβαθμιστούν σε Viper. Πρόκειται για τα ραντάρ με τα οποία ήταν εξοπλισμένα τα αεροσκάφη και πλέον βρίσκονται αποθηκευμένα στην ΕΑΒ, περιμένοντας την αξιοποίησή τους στα μαχητικά της Αγχιάλου. Ο μεγαλύτερος «εχθρός» των εν λόγω συστημάτων είναι ο χρόνος, καθώς η παραμονή τους σε αποθήκες έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζονται βλάβες και αρκετά από αυτά τα πανάκριβα ανταλλακτικά να καταλήγουν στα σκουπίδια, αφού η επιδιόρθωσή τους είναι είτε αδύνατη είτε ασύμφορη.

Σύμφωνα, πάντως, με το σχέδιο που έχει συντάξει το ΓΕΑ, η αναβάθμιση των 38 μαχητικών μαζί με τις νέες προσθήκες στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας εξασφαλίζει την αποτελεσματικότητα του ελληνικού στόλου μαχητικών για τουλάχιστον 20 χρόνια. Αν, ωστόσο, δεν προχωρήσει, η χώρα θα κληθεί να δαπανήσει πολύ μεγαλύτερα ποσά για τη σταδιακή αντικατάσταση των 38 Block 50, ενώ και τα Block 30 βρίσκονται κοντά στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.

ΠΗΓΗ: POLITICAL - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]