Τα ''χώνουν'' στους Ουκρανούς οι Ρώσοι για τις νέες τουρκικές κορβέτες

Τα ''χώνουν'' στους Ουκρανούς οι Ρώσοι για τις νέες τουρκικές κορβέτες



Σε «ταραγμένα νερά» η λυκοφιλία Μόσχας-Άγκυρας
Ο ναυπηγικός τομέας που κληρονόμησε η Ουκρανία από την ΕΣΣΔ, μάλλον καταστράφηκε τελικά καθώς η χώρα προχωρά σε εξοπλιστικό πρόγραμμα, απευθυνόμενη σε άλλες χώρες συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας.

Αυτό αποκάλυψε ο Γενικός Πρόξενος στην Ουκρανίας στην Κωνσταντινούπολη, Alexander Haman, έπειτα από σχετική ερώτηση δημοσιογράφου. 

Η Ουκρανία θα αποκτήσει δύο κορβέτες τoυ προγράμματος MILGEM, κλάσης “Ada” από την Τουρκία και όχι τέσσερις όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί.

Όπως δήλωσε ο Haman, η συμφωνία έχει ήδη υπογραφεί και ήδη έχουν ξεκινήσει οι προκαταρκτικές εργασίες για την έναρξη της κατασκευής. Δεν είναι γνωστό αν η σύμβαση, περιλαμβάνει και δικαίωμα αγοράς για άλλες δύο κορβέτες. Σχετικά με τους χρόνους παράδοσης, ο Hamen δήλωσε ότι η πρώτη κορβέτα θα παραδοθεί στα τέλη του 2023.

Το ίδιο το συμβόλαιο κατασκευής υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2020 και ανακοινώθηκε δημόσια τουλάχιστον στις αρχές Φεβρουαρίου. 

Τον Φεβρουάριο, ο διοικητής των Ναυτικών Δυνάμεων της Ουκρανίας, ο  Ναύαρχος Alexei Neizhpapa, ισχυρίστηκε ότι θα υπήρχαν πέντε κορβέτες. Ταυτόχρονα, το κύριο πλοίο θα κατασκευαστεί στην Τουρκία (στο Ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης), και άλλα τέσσερα στην Ουκρανία. Μετά τον έλεγχο των Ουκρανικών δυνατοτήτων, οι Τούρκοι επέλεξαν το ναυπηγείο Nikolaev "Ocean". 

Σύμφωνα με την Ρωσία, οι Δυτικές δυνάμεις θα καταστήσουν την Ουκρανία ως χώρα με μεγάλα οικονομικά προβλήματα, αφού αφ’ ενός καταστράφηκε η ναυπηγοεπισκευαστική ικανότητα της χώρας και αφ’ ετέρου θα ξοδευθούν υπέρογκα ποσά σε αμφιβόλου αποτρεπτικής ικανότητας πολεμικά πλοία.


 
Ρωσικές πηγές τονίζουν, ότι οι τουρκικές κορβέτες δεν είναι σε καμία περίπτωση το μόνο πράγμα με το οποίο η Ουκρανία, πρόκειται να αναπληρώσει τον στόλο της. Σύμφωνα με πληροφορίες, γνωρίζουν ότι η Ουκρανία συνήψε ενεργά συμβάσεις και συμφωνίες για την αγορά και την κατασκευή πολεμικών πλοίων. 

Εκτός από την Τουρκία, τέτοιες συμφωνίες υπογράφηκαν με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ (16 σκάφη ταχύτητας τύπου Mark VI), καθώς και με το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο δίνει στην Ουκρανία δάνειο 1,25 δισεκατομμυρίων λιρών για την κατασκευή οκτώ πυραυλάκατων.

Τέλος, υπάρχει και η γαλλική OSEA, η οποία κατασκευάζει 20 περιπολικά σκάφη στο ουκρανικό ναυπηγείο Nibulon.

Ρωσικές πηγές σημειώνουν ωστόσο, ότι τα σκάφη Mark VI περιγράφονται συχνά ως "νεότερα", αλλά διαθέτουν ''χρησιμοποιημένο εξοπλισμό''. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ τα διαγράφει, εν μέρει επειδή είναι άχρηστα και εν μέρει επειδή είναι ακριβό το κόστος λειτουργίας τους.

Οι κορβέτες Ada, αποτελούν μέρος του έργου MiLGEM και εκτός από την κατασκευή κορβετών Ada, το έργο προβλέπει επίσης την κατασκευή τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών χρήσεων καθώς και τεσσάρων φρεγάτων αεροπορικής άμυνας TF2000 και μιας ηλεκτρονικής κορβέτας αναγνώρισης ELINT. 

Σύμφωνα με ρωσικά μέσα ενημέρωσης, ολόκληρο το έργο MiLGEM κοστολογείται στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Και αυτό ακριβώς, είναι που η Ρωσία στηλιτεύει αφού όπως αναφέρει: «Όλη αυτή η συνδυασμένη τουρκοαμερικανική-βρετανική-γαλλική ''συμφωνία'' από πέντε κορβέτες, οκτώ πυραυλάκατους και 39 περιπολικά σκάφη (συνολικά 52 πλοία) θα κοστίσει στην Ουκρανία 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια για τον προϋπολογισμό της». 

Και υπενθυμίζουν στον Ερντογάν, ότι το πρόγραμμα MiLGEM είχε αρχικά σχεδιαστεί ως τρόπος μείωσης εξάρτησης της Τουρκίας, από ξένες δυνάμεις αντ’ αυτού το Πολεμικό Ναυτικό της Τουρκίας περιλαμβάνει, 16 φρεγάτες, δέκα κορβέτες και 13 υποβρύχια εκ των οποίων οκτώ φρεγάτες και έξι κορβέτες είναι πρώην αμερικανικά και γαλλικά πολεμικά πλοία. 
 
Ενώ ο ουκρανικός στρατιωτικός στόλος, σύντομα θα αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία που παράγονται από τουλάχιστον πέντε χώρες. Επιπλέον, τα ουκρανικά πλοία από την εποχή της πρώην Σοβιετικής Ένωσης θα είναι σε σαφή μειοψηφία. 

Οι Ρώσοι αναφέρονται  στην κληρονομιά που άφησαν στην Ουκρανία, δίνοντας στην δημοσιότητα έναν απολογισμό, μετά το τέλος των διαπραγματεύσεων της απόσχισης.

Ως αποτέλεσμα, η Ουκρανία έμεινε με «43 πολεμικά πλοία, 132 πλοία και σκάφη, 12 αεροσκάφη, 30 ελικόπτερα, 227 παράκτιες εγκαταστάσεις, σημαντικό αριθμό εξοπλισμού, όπλα, πυρομαχικά και άλλες περιουσίες».

Τονίζουν δε, ότι αν είχαν διατηρηθεί  καλές και κανονικές διπλωματικές σχέσεις με τη Ρωσία, οι Ουκρανοί ναυπηγοί, θα είχαν λάβει μέρος των παραγγελιών του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας χωρίς κανένα πρόβλημα. Και ο προϋπολογισμός της Ουκρανίας, δεν θα είχε επιβαρυνθεί με τόσο μεγάλο ποσό για την κατασκευή των δικών του πολεμικών πλοίων. 

Θεωρούν ότι η νέα κυβέρνηση, έχει καθορίσει την πορεία της Ουκρανίας προς την ένταξη στο ΝΑΤΟ, οπότε δεν είναι τυχαίο ότι όλα τα νέα πλοία για το ουκρανικό ναυτικό, παρέχονται από μέλη αυτού του στρατιωτικού μπλοκ. Και ακόμη και αν οι κορβέτες είναι τουρκικές, ο πυραυλικός οπλισμός πάνω τους είναι αμερικανικός.

«Με άλλα λόγια, το τεράστιο ποσό των 3,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανανέωση του στόλου είναι, φυσικά, δωροδοκία, φόρος υποτέλειας που ενισχύει τη διαπραγματευτική θέση της Ουκρανίας. Είναι άλλο πράγμα να ζητήσετε ένταξη στο ΝΑΤΟ, και είναι άλλο να ενταχθείτε, έχοντας αγοράσει όπλα αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη συμμαχία, τα οποία (όπλα) θα γίνουν επίσης μέρος της υποδομής ασφαλείας της συμμαχίας, στην περιοχή του Εύξεινου Πόντου». αναφέρουν.

Η Ουκρανία έχει ιδιαίτερα τεταμένες σχέσεις με τη Ρωσία, ιδίως στην Αζοφική και Μαύρη Θάλασσα, μετά την ρωσική επέμβαση και κατάληψη/προσάρτηση της χερσονήσου της Κριμαίας το 2014.