Οι «αετοί» του Αιγαίου είναι εδώ-Υπερσύγχρονο στόλο 146 μαχητικών θέλει να δημιουργήσει η ΠΑ

Οι «αετοί» του Αιγαίου είναι εδώ-Υπερσύγχρονο στόλο 146 μαχητικών θέλει να δημιουργήσει η ΠΑ



Του Σταύρου Ιωαννίδη - ΠΗΓΗ: ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Έναν υπερσύγχρονο στόλο 146 μαχητικών αεροσκαφών που θα αναλάβει το κρίσιμο έργο αεροπορικής κυριαρχίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο θέλει να δημιουργήσει η Πολεμική Αεροπορία, αξιοποιώντας τη ραχοκοκαλιά των αεροσκαφών που διαθέτει, τα F-16 αλλά και τα νέα Rafale που θα παραλάβει μέσα στους επόμενους μήνες.

Και αυτό είναι αναγκαίο διότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η Τουρκία, αποκλεισμένη από το πρόγραμμα των F-35 και με την πόρτα της Ρωσίας σχεδόν κλειστή στο θέμα της προμήθειας νέων μαχητικών αεροσκαφών, έστειλε LOR για LOA στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή επίσημο αίτημα για την αγορά 40 νέων F-16 Block 70 και την αναβάθμιση 80 F-16που διαθέτει ήδη στον στόλο της, στην έκδοση Viper, την ίδια στην οποία αναβαθμίζονται και τα ελληνικά F-16. Με άλλα λόγια, η Τουρκία θέλει μέσα στα επόμενα χρόνια να παρατάξει απέναντι στην Ελλάδα 140, νέας τεχνολογίας F-16, τα οποία θα αποτελούν τον βασικό κορμό της αεροπορίας της μέχρι να προχωρήσει σε μαχητικό 5ης γενιάς.

Από την ελληνική πλευρά, αν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, μέχρι τα τέλη του 2023, η χώρα μας θα έχει στη διάθεσή της την πρώτη, πλήρως εξοπλισμένη, Πολεμική Μοίρα Rafale στην ιστορία της, με 24 αεροσκάφη. Σε αυτά θα προστεθούν σταδιακά τα 84 F-16 Viper που αναβαθμίζονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα και, αν όλα κυλήσουν ομαλά στο πρόγραμμα, η τελευταία «Οχιά» θα παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία στα τέλη του 2027. Με τα δύο αυτά προγράμματα που τρέχουν ήδη, η Ελλάδα μέσα στα επόμενα έξι χρόνια θα έχει στο οπλοστάσιό της 108 αεροσκάφη τελευταίας τεχνολογίας. Όμως απέναντι στα 140 της Τουρκίας δημιουργείται μια «τρύπα», η οποία πρέπει να καλυφθεί, ώστε να μην αλλάξουν οι ισορροπίες προς όφελος της Άγκυρας.

Η «τρύπα» αυτή μπορεί να καλυφθεί από τα 38 F-16 Block 50 και τη μετατροπή τους σε Block 52+ adv με τα απάρτια που αφαιρούνται από τα 84 Viper. Όπως σημειώνουν πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, είναι «αναγκαίο» να τρέξει και η αναβάθμιση των 38 Block 50, η οποία καθυστερεί εδώ και μήνες στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, ώστε «να διατηρήσουμε την υπεροπλία στον αέρα». Μαζί με τα 38 Block 50, η Πολεμική Αεροπορία θα φτάσει στα 146 νέας γενιάς αεροσκάφη έναντι 140 της Τουρκίας, ενώ ταυτόχρονα θα ετοιμάζεται για το F-35, που αποτελεί το επόμενο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα για το ελληνικό Επιτελείο.

«Το όφελος από την αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών θα είναι πολλαπλό», τονίζουν στρατιωτικές πηγές στο «Π». «Τα αεροπλάνα θα κάνουν ένα τεχνολογικό άλμα 30 ετώνκαι θα παραμείνουν στην πρώτη γραμμή για τουλάχιστον 25 με 30 χρόνια ακόμη», αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Υπογραμμίζουν, μάλιστα, ότι τα συστήματα που θα τοποθετηθούν στα αεροσκάφη θα τους δώσουν δυνατότητες αντίστοιχες με εκείνες των 84 F-16 Viper, με εξαίρεση φυσικά το ραντάρ AESA. Η αναβάθμιση θα γίνει στις εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας στην Αγχίαλο, όπου θα επεκταθούν οι υπάρχουσες υποδομές και θα κατασκευαστούν νέα συνεργεία μέσω των προγραμμάτων SSI, αυτών που αποκαλούσαμε παλαιότερα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα. Με τη συνδρομή και της ΕΑΒ, όπου αυτό κριθεί απαραίτητο, θα γίνουν δομικές αναβαθμίσεις στα αεροπλάνα και θα εγκατασταθούν νέα ηλεκτρονικά συστήματα, ορισμένα από τα οποία θα αγοραστούν και θα τοποθετηθούν για πρώτη φορά στα 50άρια. Η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη ζητήσει να ενταχθούν στο πρόγραμμα η αγορά τουλάχιστον 35 ατρακτιδίων στόχευσης (Sniper Pods), η προμήθεια νέων κασκών με ενσωματωμένα σκοπευτικά, η επαναπιστοποίηση όλων των όπλων του αεροσκάφους αλλά και η αγορά πυραύλων αντι-ραντάρ Harm. Το «πακέτο» αυτό, μαζί με τις δοκιμές που απαιτούνται, αναμένεται να ξεπεράσει τα 700 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, θα μπορούσε να συγκρατηθεί αρκετά και να εξοικονομηθούν πόροι, αν τις δοκιμές των αεροσκαφών τις αναλάμβανε η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin και μάλιστα στην Καλαμάτα, όπου υπάρχουν τα απαραίτητα συστήματα τηλεμετρίας και όχι η αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία συνήθως χρεώνει κάθε δοκιμαστική πτήση γύρω στο 1 εκατομμύριο δολάρια.

Στα αναβαθμισμένα Block 50 θα τοποθετηθεί και Link 16, το σύστημα επικοινωνίας δηλαδή που θα έχουν τα Viper, τα Rafale αλλά και τα νέα πλοία του ελληνικού Στόλου. Όλες αυτές οι πλατφόρμες θα μπορούν να μοιράζονται πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, δημιουργώντας μια ενοποιημένη εικόνα της τακτικής κατάστασης στο πεδίο της μάχης, που θα αυξήσει κατακόρυφα την αποτελεσματικότητα και την αποτρεπτική ισχύ των Ενόπλων Δυνάμεων. Στόχος όμως, του ελληνικού Επιτελείου δεν είναι μόνο τα 146 σύγχρονα μαχητικά αλλά και η είσοδος στα αεροσκάφη 5ης γενιάς, με καλά πληροφορημένες πηγές να αναφέρουν πως η Ελλάδα θα κάνει την κίνησή της για το F-35 εντός του 2021.

Γεγονός πάντως είναι ότι, ακόμη και με μικρότερο στόλο αεροσκαφών, η Πολεμική Αεροπορία δεν επέτρεψε ποτέ στα τουρκικά αεροσκάφη να σηκώσουν «κεφάλι» στο Αιγαίο, διότι εκτός από το ίδιο το αεροπορικό μέσο είναι και ο χειριστής που κάνει τη διαφορά. Και τα «γεράκια» της Πολεμικής Αεροπορίας φροντίζουν να δίνουν αυτό το μάθημα σε κάθε ευκαιρία, είτε πρόκειται για τον καθημερινό ακήρυχτο «πόλεμο» στο Αιγαίο με τις τουρκικές παραβιάσεις και τις σκληρές αερομαχίες που συχνά ακολουθούν, είτε πρόκειται για διεθνείς ασκήσεις στις οποίες διαπρέπουν οι Έλληνες πιλότοι. Όμως, στο σύγχρονο περιβάλλον των αναδυόμενων απειλών και των υψηλών τεχνολογιών στα οπλικά συστήματα, η Πολεμική Αεροπορία δεν μπορεί να είναι απούσα. Άλλωστε, για πρώτη φορά ύστερα από 15 χρόνια απαξίωσης των Ενόπλων Δυνάμεων εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και λανθασμένων πολιτικών, γίνονται σοβαρές και μελετημένες κινήσεις για την ενίσχυση και των τριών κλάδων.