F-16 Block 50: Να μη χαθεί η ευκαιρία



Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Μια μοναδική ευκαιρία να αναβαθμίσει ένα σημαντικό μέρος του στόλου των ελληνικών F-16 και ταυτόχρονα να δημιουργήσει ένα σύγχρονο εργοστάσιο που θα καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας έχει η Ελλάδα, μέσω του προγράμματος αναβάθμισης των Block 50. Οι καθυστερήσεις και οι συνεχείς αναβολές της κατάθεσης του προγράμματος στην Ειδική Επιτροπή της Βουλής, όμως, μπορεί να στερήσουν αυτή τη δυνατότητα, οδηγώντας τα αεροσκάφη σε απαξίωση.

Καλά πληροφορημένες πηγές υπογραμμίζουν ότι η αναβάθμιση θα μπορούσε να δώσει στα μαχητικά δυνατότητες αντίστοιχες με εκείνες των 84 F-16 Viper, με εξαίρεση φυσικά το ραντάρ AESA. Πρόκειται για μαχητικά αεροσκάφη που συμπληρώνουν τριάντα έτη υπηρεσίας στην Πολεμική Αεροπορία και με τις δομικές αναβαθμίσεις που περιλαμβάνει το πρόγραμμα αλλά και με την τοποθέτηση των νέων ηλεκτρονικών συστημάτων, θα μπορούν να υπερασπίζονται τους ελληνικούς ουρανούς για τουλάχιστον τριάντα χρόνια ακόμη.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στα Block 50 θα τοποθετηθούν απάρτια από τα F-16 Block 52+ και Block 52+ adv. τα οποία μετατρέπονται σε Viper στα υπόστεγα της ΕΑΒ.

Το πρόγραμμα, βέβαια, έχει περάσει από σαράντα κύματα, ενώ οι τελευταίες αναβολές πυροδότησαν συζητήσεις για το κόστος της αναβάθμισης. Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι αρχικές εκτιμήσεις για 38 F-16 έκαναν λόγο για περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ.

Στη συνέχεια όμως, η Πολεμική Αεροπορία ζήτησε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα η αγορά 35 Sniper Pods έναντι 120 εκατομμυρίων, να επαναπιστοποιηθούν τα όπλα των αεροσκαφών και να αγοραστούν καινούργια, ανεβάζοντας το κόστος στα 700 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό διότι απαιτούνται δεκάδες ώρες δοκιμών από την αμερικανική αεροπορία, τις οποίες βέβαια η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να εξοικονομήσει αν ζητούσε να γίνουν οι δοκιμές από την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin με αμελητέο μάλιστα κόστος.

Τα οφέλη ωστόσο είναι πολλά, αν υπολογίσει κανείς ότι τα νέα αεροσκάφη θα έχουν κάνει ένα τεχνολογικό άλμα τριάντα ετών και θα διαθέτουν υπερσύγχρονα συστήματα αλλά και το πολύ σημαντικό Link 16, που θα ενισχύσει τη διαλειτουργικότητα με τα F-16 Viper, τα Rafale και τις νέες φρεγάτες του στόλου. Ακόμη, η Πολεμική Αεροπορία μέσω των προγραμμάτων SSI θα εκσυγχρονίσει τα εργοστάσιά της στην Αγχίαλο, κερδίζοντας τόσο σε τεχνογνωσία όσο και σε εξειδικευμένο προσωπικό. Θα δημιουργηθεί δηλαδή μια δεύτερη ΕΑΒ, η οποία θα λειτουργεί χωρίς τα γνωστά προβλήματα και τις καθυστερήσεις, αφού θα ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία. Απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει αυτό, βέβαια, είναι το πρόγραμμα να μην έρθει στη Βουλή με νόμο, διότι σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχουν τα «αντισταθμιστικά οφέλη».

Σε κάθε περίπτωση, είναι αναγκαίο το πρόγραμμα να τρέξει άμεσα, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του αλλά και τα αεροσκάφη που καθημερινά δίνουν μαθήματα υπεροχής στο Αιγαίο να βρίσκονται γρήγορα διαθέσιμα στις πολεμικές μοίρες της χώρας.