Κορβέτες με συνταγή Belharra-Οι διαπραγματεύσεις με Γαλλία και η «σφήνα» Ολλανδών που αλλάζει τα δεδομένα

Κορβέτες με συνταγή Belharra-Οι διαπραγματεύσεις με Γαλλία και η «σφήνα» Ολλανδών που αλλάζει τα δεδομένα



Οι διαπραγματεύσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τη Γαλλία και η σφήνα των Ολλανδών με τη Sigma 11515 που αλλάζει τα δεδομένα

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Τη «γαλλική» συνταγή που έφερε πληθώρα προτάσεων και συμπίεση του κόστους, σκοπεύουν να ακολουθήσουν στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο θέμα των κορβετών. Βαρύνοντα ρόλο στην επιλογή του πλοίου, που μαζί με τις υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI Belharra θα αποτελούν τις κύριες μονάδες επιφανείας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για τα επόμενα 30-40 χρόνια, θα έχει και πάλι το Πολεμικό Ναυτικό.

Όπως έγινε και στη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την επιλογή των γαλλικών φρεγατών, έτσι και για τις κορβέτες, οι αξιωματικοί του ΠΝ, οι οποίοι γνωρίζουν με απόλυτη ακρίβεια τα επιχειρησιακά κριτήρια που πρέπει να ικανοποιεί το νέο πλοίο αλλά θα είναι και οι τελικοί χρήστες του, θα αξιολογήσουν όλες τις διαθέσιμες προτάσεις. Στη συνέχεια, θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες, ώστε να ολοκληρωθεί η διαμόρφωση του οπλισμού, να διερευνηθεί η δυνατότητα ναυπήγησης στην Ελλάδα, αν και κάτι τέτοιο μοιάζει πολύ δύσκολο για την ώρα, και να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή τιμή ανά μονάδα.

Στην περίπτωση των Belharra, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρέδωσε «σεμινάριο διαπραγμάτευσης», πετυχαίνοντας το απόλυτο: να συμφωνήσει για τρεις φρεγάτες στην τιμή των δύο. Κομβικό ρόλο στη διαδικασία αυτή είχε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ίδιος ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Όταν το καλοκαίρι του 2020, εν μέσω ελληνοτουρκικής κρίσης, το Παρίσι και η Αθήνα βρίσκονταν σε προχωρημένες συζητήσεις για τις γαλλικές φρεγάτες, η Group Naval ζητούσε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ για δύο Belharra.

Το κόστος αυτό ήταν απαγορευτικό για τα ελληνικά δεδομένα και αποφασίστηκε να αναζητηθεί άλλο πλοίο σε καλύτερη τιμή. Ωστόσο, όταν ο Νίκος Παναγιωτόπουλος επικοινώνησε με τη Γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί για να της ανακοινώσει την ελληνική απόφαση, αν και άκουσε τα «γαλλικά» της υπουργού, της είπε ότι η Αθήνα δεν απορρίπτει το πρόγραμμα αλλά ζητά να μπει προσωρινά στον «πάγο». Η απόφαση αυτή δικαίωσε τελικά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αφού έναν χρόνο μετά η κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό, αφού εξέτασαν όλες τις πιθανές επιλογές, κατέληξαν όχι μόνο στην πιο ικανή αλλά και στην πιο συμφέρουσα πρόταση.

«Ναυμαχία» για τις κορβέτες

Αμέσως μετά τη συμφωνία για τις Belharra, η Αθήνα έβαλε στο στόχαστρό της τις γαλλικές κορβέτες Gowind, που επίσης κατασκευάζει η γαλλική Group Naval.

Η ολλανδική σφήνα, όμως, με τις Sigma φαίνεται να ταράζει τα νερά στην επιλογή του νέου πλοίου που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον ελληνικό στόλο. Οι Ολλανδοί, άλλωστε, έφτασαν μια «ανάσα» από το να κερδίσουν το χρυσό συμβόλαιο για τις φρεγάτες με την εξαιρετική Sigma 11515.

Αν και τόσο οι Gowind όσο και οι Sigma έχουν παρόμοιο οπλισμό και τεχνικά χαρακτηριστικά, οι Ολλανδοί φαίνεται ότι πετυχαίνουν καλύτερη τιμή, προσφέροντας κάθε πλοίο μαζί με τα όπλα του και την υποστήριξη σχεδόν 50 εκατομμύρια φθηνότερα από τους Γάλλους, ενώ οι χρόνοι παράδοσης είναι σχεδόν ίδιοι.

Οι Ολλανδοί βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και για πλοία ενδιάμεσης λύσης, με την Αθήνα να δηλώνει και με επίσημο τρόπο το ενδιαφέρον της για τις φρεγάτες Μ αλλά και για τα ναρκοθηρευτικά Alkmaar.