Αναβάθμιση! Πως θα είναι τα Ελληνικά F-16Block 70/72 Viper- Μια γεύση μέσω... Ταϊβάν



Η 17η Ιανουαρίου 2021 μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια ιστορική ημέρα για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), καθώς έγινε η πρώτη δοκιμαστική πτήση μιας αναβαθμισμένης έκδοσης F-16 VIPER

Στις 18 Νοεμβρίου 2021, η Ταϊβάν έγινε η πρώτη χώρα που πέτυχε την πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα με  αναβαθμισμένο F-16V Block 72. Το ορόσημο γιορτάστηκε με την επίσημη εισαγωγή του αεροσκάφους, στην 4η Πτέρυγα Τακτικής Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας  στην αεροπορική βάση Chiayi, παρουσία του Προέδρου της Ταϊβάν Τσάι Ινγκ Γουέν.

Αυτό μας επιτρέπει να πάρουμε μια «γεύση», για τα δικά μας με  το Ελληνικό  πρόγραμμα αναβάθμισης να  περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό 84 μαχητικών F-16 (54 Block 52+ και 30 Block 52+ Advanced) σε επίπεδο Block 72 Viper. Το ελληνικό F-16V θα είναι η πιο προηγμένη έκδοση μαχητικών αεροσκαφών F-16 σε όλη την Ευρώπη, ενισχύοντας σημαντικά την αποτρεπτική δύναμη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Τα F-16 που εκτίθενται, είχαν διαμορφωθεί με φόρτωση ζωντανών όπλων για διαφορετικούς τύπους αποστολών. Ένα από τα αεροσκάφη ήταν φορτωμένο για θαλάσσιες αποστολές με δύο αντιπλοϊκούς πυραύλους AGM-84 Harpoon, δύο AIM-120C-7 AMRAAM και δύο AIM-9X Sidewinder  air-to- πύραυλοι αέρος, δύο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου των 370 gal και μια υποδοχή ALQ-184 ECM. Τα ταϊβανέζικα F-16 είναι από τα λίγα με την ικανότητα Harpoon, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τις δραστηριότητες του Ναυτικού του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAN) στα στενά της Ταϊβάν.

Μια άλλη διαμόρφωση που είναι ορατή στις εικόνες που τραβήχτηκαν στην παρουσίαση του F-16V, ήταν αφιερωμένη σε καθαρές αποστολές αέρος-αέρος Beyond Visual Range, με το Viper να δείχνει πλήρες φορτίο έξι πυραύλων αέρος-αέρος AIM-120C-7 AMRAAM , εκτός από τις δύο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου των 370 gal και το pod ALQ-184 ECM, το AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod (ATP) και ένα άλλο ενδιαφέρον λοβό, που δεν έχουμε ξαναδεί στο άλλο σκληρό σημείο του «πηγουνιού». Αυτό το pod, αν και δεν είναι σαφώς ορατό, είναι σχεδόν εξωτερικά πανομοιότυπο με το τμήμα FLIR (Forward Looking InfraRed) του pod AAQ-13 LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night), με το Radar Following Terrain (TFR) να έχει αφαιρεθεί.

Η τελευταία διαμόρφωση που είναι ορατή στις φωτογραφίες, ήταν αφιερωμένη σε αποστολές αέρος-εδάφους, με δύο AIM-120C-7 AMRAAM και δύο AIM-9X Sidewinder (και πάλι αδρανείς) πυραύλους αέρος-αέρος, δύο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου 370 gal, ALQ-184 ECM pod, AAQ-33 Sniper ATP και, ενδιαφέροντα, Triple Ejector Racks (TER) με τρεις βόμβες καθοδήγησης λέιζερ GBU-12 Paveway II το καθένα. Ακόμα κι αν το TER βαθμολογείται για τρία όπλα, όταν πρόκειται για βόμβες Paveway, συνήθως εμφανίζεται γεμάτο με μόνο δύο βόμβες, καθώς η τρίτη φέρεται να έχει προβλήματα απομάκρυνσης μεταξύ των ουραίων πτερυγίων της (αφού ανοίξουν όταν απελευθερωθεί το όπλο) και τις εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων.

Τα ταϊβανέζικα F-16 έχουν στη διάθεσή τους μια ευρεία γκάμα όπλων, με όλα τα όπλα που μόλις αναφέραμε, καθώς και κάποια άλλα που δεν παρουσιάστηκαν, αλλά ήταν ήδη στο απόθεμα, καθώς το AGM-65 Maverick air-to- κατευθυνόμενος πύραυλος εδάφους, πύραυλοι αέρος-αέρος AIM-9L Sidewinder, βόμβες «χαζές» Mk-82 και Mk-84, βόμβες καθοδήγησης με λέιζερ GBU-10 Paveway II. Εκτός από αυτά, οι πωλήσεις AGM-154 Joint Stand-Off Weapon (JSOW) και Standoff Land Attack Missile Expanded Response (SLAM-ER) εγκρίθηκαν αργότερα από τις ΗΠΑ.

Μεταξύ των νέων συστημάτων που εγκαταστάθηκαν κατά την αναβάθμιση, μπορούμε να βρούμε το ραντάρ APG-83 AESA (Active Electronically Scanned Array) , μια νέα κεντρική οθόνη  (CPD), σύνδεσμο δεδομένων Link 16, πλήρες NVIS (Night Vision Imaging System) και JHCMS II (Joint). Συμβατότητα με κράνος Cueing System II), ένα νέο ενσωματωμένο GPS/INS (EGI), ένα σύγχρονο εμπορικό υποσύστημα ηλεκτρονικών συστημάτων που βασίζεται σε off-the-shelf (COTS), ένας δίαυλος δεδομένων μεγάλου όγκου, υψηλής ταχύτητας.

Εν τω μεταξύ, η Ταϊβάν απέκτησε επίσης το 2019, 66 νεότευκτα F-16V Block 70 που αναμένεται να παραδοθούν από το 2023 έως το 2026. Το νέο αεροσκάφος φέρεται να ανατεθεί στην 7η TFW στην αεροπορική βάση Taitung . Νωρίτερα φέτος, ανακοινώθηκε το «Peace Phoenix Rising 2», με σκοπό την ανάπτυξη νέων δυνατοτήτων για το Automatic Ground Collision Avoidance System (AGCAS), το AGM-88 HARM (High Speed ​​Anti-Radiation Missile), τις βελτιώσεις λογισμικού ραντάρ και προηγμένη αναγνώριση φίλου ή εχθρού εκτός από τις ήδη προγραμματισμένες αναβαθμίσεις.

Να υπενθυμίσουμε ότι τις αρχές του 2020, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού του εκτεταμένου στόλου της F-16. Η Ελλάδα ανέθεσε στη Lockheed Martin σύμβαση 280 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, για την αναβάθμιση του στόλου των F-16C-52+ και F-16D-52+ της πολεμικής αεροπορίας τα επόμενα επτά χρόνια. Αυτά τα F-16, θα αναβαθμιστούν στη διαμόρφωση Block 70/72 Viper. Μεταξύ άλλων βελτιώσεων, αυτό περιλαμβάνει ένα ραντάρ APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) που ενισχύει σημαντικά την ικανότητα του αεροσκάφους, να αναγνωρίζει και να εμπλέκει εχθρικά αεροσκάφη.

Στις 17 Ιανουαρίου 2021 η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, το Lockheed F-16C-52+ Fighting Falcon, σειριακό 005 με σήμανση 335 Mira Tigris/Tigers απογείωσε στους ουρανούς για πρώτη φορά μετά την αναβάθμισή της το F- Πρότυπο 16V. Το Viper τροποποιήθηκε από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) στην αεροπορική βάση της Τανάγρας .

Οι εργασίες για το 005 ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2020 και είναι πλέον έτοιμο για την πιστοποίησή του. 



ΠΗΓΗ