Έπεσαν οι πρώτες υπογραφές με Παρίσι για τις Belharra-Πότε παραδίδονται-Ρελάνς ΗΠΑ για κορβέτες



Λεπτομέρειες πριν από το μεγάλο deal

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL  - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Έπεσαν οι πρώτες υπογραφές ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία για τις υπερσύγχρονες φρεγάτες Belharra. Το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής, εν μέσω της «αναστάτωσης» που προκάλεσε η απάντηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο ελληνικό αίτημα για νέες φρεγάτες, οι δύο πλευρές συναντήθηκαν στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, με την Αθήνα και το Παρίσι να δίνουν τα χέρια υπογράφοντας το προσύμφωνο για τις Belharra.

Η σύμβαση αυτή, η οποία δεν είναι η τελική, περιλαμβάνει την κατασκευή τριών φρεγατών FDI HN (Belharra), τον οπλισμό και την εν συνεχεία υποστήριξή τους για τρία έτη, με το κόστος να φτάνει τα 3,05 δισ. ευρώ. Προκύπτει δηλαδή πως η τιμή για κάθε πλοίο είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή που αρχικά υπολόγιζε η ελληνική πλευρά, αφού διαμορφώνεται σχεδόν στο 1 δισ. με πλήρη φόρτο αλλά και υποστήριξη.

Η πρώτη αναμένεται να παραδοθεί την άνοιξη του 2025, ενώ η δεύτερη λίγους μήνες αργότερα. Η τρίτη φρεγάτα σύμφωνα με το σχεδιασμό θα παραδοθεί το 2026.

Αρμόδιες πηγές εξηγούν στην «Political» ότι απομένουν ακόμη κάποιες λεπτομέρειες που πρέπει να ρυθμιστούν, ώστε να κλείσουν όλα τα κεφάλαια και το κείμενο να πάρει την τελική του μορφή. Οι δύο πλευρές πρόκειται να επισημοποιήσουν το μεγάλο dealσε μια ειδική τελετή που θα λάβει χώρα τον Ιανουάριο στις εγκαταστάσεις της Group Naval στη γαλλική πόλη Λοριάντ, κατά τη διάρκεια της οποίας θα κοπεί το πρώτο κομμάτι χάλυβα της ελληνικής φρεγάτας Belharra. Εκτός από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τη Γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί, παρόντες αναμένεται να είναι ο Νίκος Δένδιας και ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών Ζαν Ιβ Λεντριάν.

Πριν όμως θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την κατάρτιση των τελικών συμβάσεων. «Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα οι συμβάσεις θα τεθούν ενώπιον των αρμόδιων οργάνων της Βουλής προς ψήφιση», διαμηνύουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και διευκρινίζουν ότι «η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην προμήθεια τριών γαλλικών φρεγατών τύπου Belharraείναι ειλημμένη», απαντώντας έτσι στις φήμες περί αμερικανικής «σφήνας» στο πρόγραμμα.

Η αναστάτωση που προκάλεσε η ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τη δυνητική πώληση φρεγατών MMSC στην Ελλάδα ενεργοποίησε τα ανακλαστικά του Παρισιού και στη συνέχεια και της Αθήνας, που έσπευσαν να διευκρινίσουν ότι συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι σε ισχύ. Άλλωστε, η αμερικανική ανακοίνωση δεν είναι τίποτε άλλο από μια μεταχρονολογημένη απάντηση στο ελληνικό αίτημα που είχε σταλεί πριν από περίπου έναν χρόνο στις ΗΠΑ και με το οποίο η Αθήνα ζητούσε να ενημερωθεί για τις επιλογές που προσφέρει η αμερικανική αγορά. Η Lockheed Martin μάλιστα έσπευσε να διευκρινίσει ότι η προσφορά που αναφέρεται στο έγγραφο για τέσσερις φρεγάτες με τον εξοπλισμό τους έναντι 6,9 δισ. ευρώ δεν είναι ανταγωνιστική προς τη Γαλλία.

Αναβάθμιση ΜΕΚΟ

Ωστόσο, η ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ περιείχε και ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για την αναβάθμιση των ελληνικών φρεγατών ΜΕΚΟ. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 2,5 δισ., με πηγές της εταιρείας να διευκρινίζουν ότι η τιμή θα μειωθεί αρκετά, αφού στην αρχική πρόβλεψη συμπεριλαμβάνονται όλες οι πιθανές αναβαθμίσεις, τις οποίες προσφέρει η Ουάσιγκτον. Και ενώ το θέμα των φρεγατών δείχνει τελειωμένο, οι Αμερικανοί δείχνουν διατεθειμένοι να κάνουν τη ρελάνς στις κορβέτες.

Πηγές της Lockheed Martin υπογραμμίζουν ότι το έγγραφο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ περιλαμβάνει και συνδυασμούς για τέσσερα πλοία με διαμόρφωση κορβέτας, που θα μπορούσαν να τεθούν υπόψη της ελληνικής πλευράς που βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης ενός τέτοιου πλοίου, ενώ περιλαμβάνει και προτάσεις για ενδιάμεση λύση που απαντούν στην ανάγκη άμεσης ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με αξιόμαχα πλοία. Οι εξελίξεις αυτές προμηνύουν ότι έρχεται άλλη μια σκληρή «ναυμαχία» με έπαθλο το συμβόλαιο για τις ελληνικές κορβέτες.