«Μποτιλιάρισμα» από… κορβέτες: 4+1 φάκελοι στο ΓΕΝ



Μάχη κορυφαίων ναυπηγικών ομίλων από Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ για το πρόγραμμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ

Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης - stavros.ion@gmail.com - ΠΗΓΗ: POLITICAL - [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]

Φουντώνει η «ναυμαχία» για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, με νέες προτάσεις να καταφθάνουν στη λεωφόρο Μεσογείων και τη διαδικασία επιλογής να θυμίζει έντονα την κατάσταση πριν από περίπου έναν χρόνο όταν βρισκόταν σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τις φρεγάτες.

Στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχουν έρθει τέσσερις συν ένας φάκελοι, καθώς το πρόγραμμα του σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων ναυπηγικών ομίλων. Τα δύο «φαβορί» είναι αναμφισβήτητα η γαλλική πρόταση για την κορβέτα Gowind και η ολλανδική για τη Sigma 10514. Ακολούθησαν η ιταλική προσφορά της Fincantieri για την Doha και η βρετανική «σφήνα» με την Arrowhead 140. Ως πέμπτη υποψηφιότητα θα μπορούσε να μετρήσει κανείς την αμερικανική για τις LCS, η οποία ήρθε ως καθυστερημένη απάντηση των ΗΠΑ στον διαγωνισμό για τις φρεγάτες και προτείνει το ίδιο πλοίο με διαμόρφωση κορβέτας, δηλαδή με λιγότερα όπλα.

Βρετανική πρόταση

Χθες, το κατώφλι της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων πέρασε το κλιμάκιο της βρετανικής Babcock Marine, προκειμένου να ενημερώσει τους αξιωματούχους του ελληνικού Πενταγώνου για την Arrowhead 140. Το πλοίο έχει διαστάσεις φρεγάτας, με μήκος που φτάνει τα 138 μέτρα και εκτόπισμα 5.700 τόνους, είναι δηλαδή μεγαλύτερο και από τις Belharra, όμως παρά τις διαστάσεις του, η τιμή του δεν ξεπερνά, σύμφωνα με πληροφορίες, τα 500 εκατ. ευρώ. Η ομάδα της Babcock παρέδωσε τον φάκελο με την επίσημη πρότασή της στη ΓΔΑΕΕ, με στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να επισημαίνουν ότι η προσφορά είναι μεν δελεαστική, ωστόσο το μεγάλο μέγεθος του πλοίου και οι υψηλοί αριθμοί προσωπικού που απαιτούνται για τη στελέχωσή του και βέβαια η ακριβή συντήρηση μιας τόσο μεγάλης μονάδας αποτελούν σημαντικά μειονεκτήματα.

Στην κορυφή της λίστας του Πολεμικού Ναυτικού, πάντως, φαίνεται να παραμένει η γαλλική Gowind, με την ελληνική πλευρά να διαπραγματεύεται την αγορά πέντε πλοίων αντί τεσσάρων, με κορυφαίο τεχνολογικό εξοπλισμό και εξαιρετικές δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο στην τιμή του 1,7 δισ. ευρώ. Αν και το ποσό ξεπερνά την αρχική εκτίμηση για 1,5 δισ., συνεπώς μικραίνει το περιθώριο για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ, εντούτοις ανώτατες στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν την ανάγκη για νέες και σύγχρονες μονάδες αντί για την επέκταση ζωής παλαιότερων πλοίων κατά 10 έως 15 χρόνια το πολύ.

Το «στοίχημα» της ομοιοτυπίας

Η επιλογή των Gowind, όμως, προσφέρει και ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα: αυτό της ομοιοτυπίας στον Ελληνικό Στόλο. Παρά το μικρότερο μέγεθος της κορβέτας, η Gowind ακολουθεί τα ίδια νατοϊκά πρότυπα με τις Belharra και μπορεί με αντίστοιχη ευκολία να φιλοξενήσει τα νέα ελικόπτερα ΜΗ-60 ROMEO του Πολεμικού Ναυτικού. Οι δύο τύποι πλοίων έχουν κοινό σύστημα μάχης και παρόμοια αρχιτεκτονική που επιτρέπει την ευκολότερη μετακίνηση προσωπικού από τη φρεγάτα στην κορβέτα και αντίστροφα, ενώ μειώνει τις ανάγκες και το κόστος της εκπαίδευσης για τα πληρώματα. Η Gowind είναι εξίσου «φιλική» και για τους μηχανικούς, αφού διαθέτει την ίδια σειρά κύριας μηχανής και αδρανειακών μονάδων με την Belharra, βελτιστοποιώντας τη συντήρηση των συστημάτων στους δύο τύπους πλοίων.

Στη Βουλή οι συμβάσεις

Ύστερα από αναβολή δύο εβδομάδων λόγω της συζήτησης για την πρόταση μομφής που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, έρχεται στη Βουλή για συζήτηση το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει την αγορά των τριών φρεγατών Belharra, τα έξι επιπλέον Rafale, ώστε η 332 ΜΠΚ να συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό των 24 αεροσκαφών, αλλά και το σημαντικότατο πρόγραμμα προμήθειας σύγχρονων τορπιλών για τα υποβρύχια 214. Η κύρωση στην Ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να λάβει χώρα την επόμενη εβδομάδα.