Η σύμπραξη Ιταλίας – ΗΠΑ, οι κορβέτες “DOHA” και η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας



Η αμερικανο-ιταλική σύμπραξη για το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού ανεβάζει στροφές, διεκδικώντας με αξιώσεις να κερδίσουν τον «διαγωνισμό» στο νήμα.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Ιταλία και ΗΠΑ, με την σύμπραξη που έχουν κάνει στα ναυπηγεία Ελευσίνας, μέσω των εταιρειών ONEX – Fincantieri, έρχονται με μία λύση πακέτο για όλα.

Δεσμεύονται – εγγράφως – και για την ναυπήγηση τριών κορβετών κλάσης DOHA στα ναυπηγεία Ελευσίνας και για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ, και για την διάσωση με ταυτόχρονη επένδυση των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Κι ενώ αναμένεται η υποβολή επιπλέον λεπτομερειών, που θα κάνουν ακόμη πιο δελεαστική – όπως εκτιμούν – την προσφορά τους, οι δύο όμιλοι πραγματοποιούν Πέμπτη και Παρασκευή εκδήλωση με στόχο τη δημιουργία του κατάλληλου οικοσυστήματος εταιριών, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον σχετικό κλάδο στην εγχώρια αγορά, που θα μπορέσει να υποστηρίξει την προοπτική του προγράμματος κορβετών αλλά και τις λοιπές νέες ναυπηγήσεις στα ONEX Elefsis Shipyards.



Απώτερος στόχος των Fincantieri-ONEX είναι να αξιοποιηθεί στο έπακρο το υπάρχον δυναμικό των ελληνικών επιχειρήσεων, να αποκτηθεί σημαντική τεχνογνωσία μέσω της συμμετοχής τους σε διεθνή προγράμματα συμπαραγωγής και να προωθηθούν οι δυνατότητές τους στην παγκόσμια αγορά, προκειμένου να συμβάλλουν δραστικά και ουσιαστικά στην αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι αναζητούνται οι ελληνικές εταιρείες που θα μπορέσουν να αναλάβουν επιπλέον υποκατασκευαστικό έργο σε όλα τα τμήματα των Κορβετών, δηλαδή σε ηλεκτρονικά, ηλεκτρολογικά, οπλικά συστήματα κ.α.

Η ημερίδα πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων, του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, της Ιταλικής Πρεσβείας, της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, του Δήμου Ελευσίνας, του ΕΒΕΠ, του ΣΕΒ, του ΣΕΒΕ, της ΕΕΛΕΑΑ, του Propeller Club, καθώς και με την υποστήριξη του ΣΕΚΠΥ.

Τιμές – παραδόσεις
Όπως είχαμε από τον περασμένο Οκτώβριο γράψει στο enikos.gr – και στην εφημερίδα Realnews –  στην πρόταση των ONEX – Fincantieri οι 4 κορβέτες DOHA κοστολογούνται στα 1,5 δις ευρώ, με την αξία της κάθε μίας να διαμορφώνεται στα 375 εκατ. με τα οπλικά τους συστήματα, με το Πολεμικό Ναυτικό από την μεριά του να ζητά περισσότερες λεπτομέρειες αλλά και να υπάρχει αναφορά και για Συνεχή Υποστήριξη (Follow on Support) τουλάχιστον για 2-3 χρόνια, όπως δηλαδή προβλέπεται και με τις Belharra.

Σε ότι αφορά την αναβάθμιση των παλαιών φρεγατών MEKO, η πρόταση είναι για 200 εκατ. για τα πρώτα δύο πλοία (100 το καθένα) και στα 100 συνολικά για τα υπόλοιπα 2.

Συνολικά, με περίπου 2 δις, το Πολεμικό Ναυτικό δύναται να αποκτήσει 8 υπερσύγχρονα πλοία και μάλιστα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Η πρώτη κορβέτα προβλέπεται να ναυπηγηθεί στην Ιταλία, ώστε να μην χαθεί ο χρόνος από τις επενδύσεις στα ναυπηγεία Ελευσίνας, που υπολογίζεται να πάρουν περίπου 2 χρόνια. Έτσι, όταν θα ολοκληρώνεται η πρώτη κορβέτα θα ξεκινά η ναυπήγηση της δεύτερης από ελληνικά χέρια.

Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό, που προσφέρει κορβέτες μικρότερου εκτοπίσματος στα περίπου ίδια χρήματα, η DOHA είναι πλοίο που έχει σχεδόν το εκτόπισμα μίας φρεγάτας “S” που πρόκειται να αντικαταστήσει, φέροντας μάλιστα οπλισμό και δυνατότητες παρεμφερή με την Belharra, κάνοντας έτσι αρκετούς να τη χαρακτηρίζουν -όχι άδικα- ως «μίνι Belharra».

Η DOHA φέρει 16 κάθετους εκτοξευτήρες και έχει την δυνατότητα φιλοξενίας ελικοπτέρου σε υπόστεγο ενώ μπορεί να φέρει σε πέρας και ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Έχει εκτόπισμα 3.300 τόνων, της στιγμή που οι “S” έχουν εκτόπισμα 3.500 τόνων.

Αν και στην ουσία η DOHA είναι φρεγάτα, αποκαλείται κορβέτα λόγω του γεγονότος ότι η σύγχρονη τάση θέλει τις φρεγάτες να έχουν εκτόπισμα πάνω από 4.500 τόνους.