Ποιος θα πάρει τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ τελικά; Μαρόκο, Αίγυπτος ή μήπως Ελλάδα;



Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) θα αντικαταστήσουν τον στόλο των Dassault Mirage 2000-9, όταν παραλάβουν τα 80 τελευταίας τεχνολογίας Dassault Rafale F4 που παρήγγειλε από τη Γαλλία πέρυσι αργότερα μέσα στη δεκαετία

Τα Mirage 2000-9 των Εμιράτων ήταν εδώ και πολύ καιρό, πολύ πιο προηγμένα  από τις βασικές εκδόσεις αυτού του τζετ , όπως οι αυθεντικές που απέκτησε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1980. Το Άμπου Ντάμπι έχει αυτήν  τη στιγμή τουλάχιστον 56 από αυτά τα Mirage. 

Τον Νοέμβριο του 2019,  ανακοινώθηκε μια σύμβαση 489,5 εκατομμυρίων δολαρίων με την Dassault, για την περαιτέρω αναβάθμιση αυτού του στόλου, με τη γαλλική εταιρεία Thales να αναθέτει συμβόλαιο παράτασης ζωής για αυτά τα τζετ. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει το ραντάρ Thales RDY-3 και την προηγμένη ομάδα στόχευσης Talios που χρησιμοποιείται από το Rafale, αν και αυτό δεν έχει  επιβεβαιωθεί.

Με άλλα λόγια, εάν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα παραδώσουν τα Mirage τους τα επόμενα χρόνια, ο παραλήπτης δεν θα αποκτήσει κάποια σκουριασμένα μεταχειρισμένα τζετ με απαρχαιωμένα συστήματα και όπλα. 

Και οι εκσυγχρονισμένες εκδόσεις του Mirage 2000 πιθανότατα, θα πετούν μέχρι τη δεκαετία του 2030. Μόλις τον Ιανουάριο του 2022, η Dassault  ανακοίνωσε ένα νέο συμβόλαιο υποστήριξης  για τον γαλλικό στόλο των Mirage 2000, που θα καλύπτει 14 χρόνια έως ότου τα τζετ τελικά αποσυρθούν από τη γαλλική υπηρεσία. 

«Θα έλεγα ότι η ισχύς και η διαθεσιμότητα εσωτερικού χώρου, περιορίζουν πόσο μακριά μπορεί να αναβαθμιστεί η πλατφόρμα Mirage 2000 σε σύγκριση, με μεγαλύτερα αεροσκάφη όπως το Rafale ή το Typhoon»,  αναφέρει ο Justin Bronk, ερευνητής για την αεροδυναμική και την τεχνολογία στην ομάδα στρατιωτικής επιστήμης στο Royal United. Ινστιτούτο Υπηρεσιών (RUSI). 

«Ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων έχει ιστορικό χειρισμού ορισμένων από τις πιο ολοκληρωμένα εκσυγχρονισμένες εκδόσεις των γρήγορων τζετ τέταρτης γενιάς και τη διατήρησή τους σε άριστη κατάσταση», αυτός πρόσθεσε. 

 Αυτό θα υποδηλώνει επομένως, ότι εάν η Πολεμική Αεροπορία των ΗΑΕ αποφασίσει να πουλήσει τα υπόλοιπα Mirage 2000-9 μόλις παραδοθεί η πλήρης παραγγελία Rafale F4, θα είναι μια πολύ ελκυστική πρόταση για κάθε τρέχοντα χειριστή Mirage 2000 που θέλει να ενισχύσει τον στόλο του.

Η Αίγυπτος, η Ελλάδα και το Μαρόκο είναι οι πιο πιθανοί παραλήπτες αυτών των αεροσκαφών, για λόγους που περιγράφονται παρακάτω: 

Αίγυπτος

Η Αίγυπτος ήταν ο πρώτος ξένος αγοραστής του Mirage 2000 (παραγγέλθηκε το 1981) και του Rafale (παραγγέλθηκε το 2015). Αγόρασε μόνο μια Μοίρα από τα πρώτα, που είναι αναμφίβολα πολύ κατώτερα από τα αναβαθμισμένα και εκσυγχρονισμένα αντίστοιχά τους στα Εμιράτα. 

Το 2019, το Πακιστάν  φέρεται να σχεδίαζε να αγοράσει 36  από τα πολύ παλαιότερα μαχητικά αεροσκάφη Mirage V της Αιγύπτου. Το Ισλαμαμπάντ έχει ιστορία να διατηρεί λειτουργικά τα παλαιότερα Mirage του, μέσω εκτεταμένων αναβαθμίσεων (όπως το Project ROSE τη δεκαετία του 1990) και την αγορά μεταχειρισμένων Mirage από διάφορες χώρες. 

Φυσικά, για την Αίγυπτο, η προμήθεια των Mirage των ΗΑΕ, δεν θα μπορούσε να συγκριθεί με τις πολύ πιο  «οικονομικές» εξαγορές μεταχειρισμένων Mirage του Πακιστάν. Αντίθετα, θα έδινε στο Κάιρο πολύ πιο σύγχρονα Mirage που θα μπορούσαν να του επιτρέψουν να αποσύρει τα μικρότερα και τεχνολογικά κατώτερα Mirage 2000 και σίγουρα, όλα τα εναπομείναντα Mirage Vs που είναι ακόμη σε υπηρεσία, τα οποία θα μπορούσαν να συμπληρώσουν επαρκώς τον στόλο Rafales του τα επόμενα χρόνια. 

Ελλάδα

Οι δεσμοί της Ελλάδας με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με τις δύο χώρες μάλιστα, να υπογράφουν στρατηγική συμφωνία το 2020 και να δεσμεύονται να επεκτείνουν τους αμυντικούς δεσμούς. Αυτό, και το γεγονός ότι η Αθήνα διαθέτει ήδη ένα στόλο Mirage 2000-5 παρόμοιο με το Mirage 2000-9 των Εμιράτων, θα μπορούσε κάλλιστα να κάνει την Ελλάδα βιώσιμη υποψήφια για την προμήθεια αυτών των Mirage.

Η Γαλλία  αναβαθμίζει  τα Mirage 2000-5 MkII της Ελληνικής Αεροπορίας (HAF) για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους, υποδεικνύοντας ότι η Αθήνα σχεδιάζει ήδη να συνεχίσει να τα εκμεταλλεύεται για το άμεσο μέλλον. 

 
Η Ελλάδα έκανε επίσης, μια συμφωνία ορόσημο με τη Γαλλία για δύο δωδεκάδες αεροσκάφη Dassault Rafale. Και, σε μια ισχυρή ένδειξη ότι μπορεί να είναι διατεθειμένη να αγοράσει τα μεταχειρισμένα Mirage των Eμιράτων, αγόρασε 12 από αυτά μεταχειρισμένα απευθείας από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία. 

Ένας αναβαθμισμένος στόλος των υπαρχόντων Mirage 2000-5 που ενισχύονται από τα Mirage 2000-9 των Εμιράτων, θα μπορούσε να ενισχύσει περισσότερο από επαρκώς τον μικρότερο στόλο Rafales της HAF. Επιπλέον, η εξαγορά των Εμιράτων θα μπορούσε επίσης να επιτρέψει στην Αθήνα να αποσύρει  ή ακόμα και να πουλήσει τα παλαιότερα Mirage της. Μια πηγή μάλιστα,  πρότεινε  ότι η Αθήνα μπορεί να πουλήσει αυτά τα αεροσκάφη πίσω στη Γαλλία ή στην Κυπριακή Δημοκρατία, που δεν χρησιμοποίησαν ποτέ μαχητικά αεροσκάφη.

Όπως αναφέρουν προηγουμένως στρατιωτικοί αναλυτές από την BlueMelange στην Τουρκία  , η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία μπορεί ακόμη και να προμηθευτεί όπλα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για την αεροπορία της. 

Αυτοί οι αναλυτές προέβλεψαν επίσης, ότι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τελικά θα «μεταφέρουν ολόκληρο τον (πολύ πρόσφατα εκσυγχρονισμένο) και θανατηφόρο στόλο Mirage 2000-9 στην Ελλάδα, με πίστωση ή επιχορήγηση». 

Μαρόκο

Τέλος, το Μαρόκο θα μπορούσε επίσης να αξιοποιήσει την ευκαιρία να προμηθευτεί τα Mirage των Εμιράτων. Η αεροπορία της έχει ήδη μια ιστορία ανακαίνισης και αναβάθμισης των παλαιότερων μαχητικών της. Για παράδειγμα, εξακολουθεί να λειτουργεί γαλλικά Mirage F-1 και US F-5 Tigers, και τα δύο εκτενώς επισκευασμένα, αναβαθμισμένα και εκσυγχρονισμένα. 

Η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία του Μαρόκου διαθέτει επί του παρόντος, δύο δωδεκάδες MF2000 Mirage F-1 και δύο δωδεκάδες εκσυγχρονισμένα F-5. Αυτά υποστηρίζουν, τον μέτριο στόλο των δύο δωδεκάδων προηγμένων αεροσκαφών F-16 Block 52+. 

Το Ραμπάτ  ζήτησε  25 αεροσκάφη F-16 Block 72 από τις Ηνωμένες Πολιτείες τον Μάρτιο του 2019, την πιο προηγμένη παραλλαγή του εμβληματικού τζετ που κατασκευάστηκε ποτέ.