ΕΛ-ΑΣ: Η απαλλαγή από «ξένα» έργα (επιδόσεις), η αστυνόμευση και οι πληροφορίες!



Του Νικολάου Αθ. Μπλάνη Αντιστράτηγου Αστυνομίας ε.α.

1. Όπως ανακοινώθηκε από του συναρμόδιους Υπουργούς η επίδοση δικογράφων θα γίνεται ψηφιακά από το νέο δικαστικό έτος. Έτσι απελευθερώνεται μεγάλος αριθμός δικαστικών υπαλλήλων και αστυνομικών. Υπολογίζεται, ότι περίπου 1500 αστυνομικοί θα «δοθούν» στην αστυνόμευση. Πολλοί αμφιβάλλουν και πιστεύουν, ότι, ως συνήθως, θα χαθούν στο δαιδαλώδες οργανόγραμμα και στην προστασία των VIP και λοιπών στόχων (βλ. περίπτωση Φουρθιώτη). Επισημαίνεται, ότι η φυσική επίδοση δεν καταργείται πλήρως. Περιορίζεται όμως μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν αξιολόγησης του εισαγγελέα, αφού ληφθεί υπόψη το ιδιαίτερο γεωγραφικό ανάγλυφο (λ.χ. νησιά, δύσβατες περιοχές κ.λ.π), αλλά και η επικινδυνότητα των εμπλεκόμενων.

2. Οφείλουμε να επισημάνουμε όμως, ότι η εξέλιξη αυτή έχει και αρνητικές συνέπειες στον πιο κρίσιμο τομέα, που είναι η συλλογή πληροφοριών. Πληροφορία είναι το στοιχείο γνώσης, που μετουσιώνει και δίνει αξία στα πράγματα και επηρεάζει με μη τυχαίο τρόπο την αποστολή της αστυνομίας τόσο προληπτικά, όσο και κατασταλτικά, μειώνοντας το «μέτρο αβεβαιότητας» και οδηγώντας στην επίλυση των αστυνομικών προβλημάτων.

3. Είναι πάγια και διεθνής πρακτική των αστυνομιών να χρησιμοποιούν πληροφοριοδότες, προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες για κάποια εγκληματική δράση ή να προλάβουν την τέλεσή της. Προφανώς αυτοί προέρχονται κυρίως από τον χώρο της παραβατικότητας. Όμως όσοι ασκήσαμε διοίκηση σε Α.Τ. ή Τ.Α. ξέρουμε πολύ καλά, ότι οι αστυνομικοί που είχαν αναλάβει την επίδοση (και εκτέλεση) των πάσης φύσεως εγγράφων (δικογράφων κ.λ.π.) γνώριζαν όλα τα άτομα που απασχολούσαν τις αρχές, την κατοικία-διαμονή τους, τις προβληματικές-παραβατικές συμπεριφορές τους, τις συναναστροφές τους κ.ο.κ. και αποτελούσαν την κύρια πηγή άντλησης πληροφοριών. Έτσι γνώριζαν πολλά στοιχεία, που μπορούσε να απασχολήσουν την αστυνομία.

4. Με αυτό τον τρόπο η φυσική επίδοση αποτελούσε βασική πηγή πληροφοριών μετά τη διοικητική απεμπλοκή της αστυνομίας από τα καταστήματα (μπαρ, κέντρα διασκεδάσεως κ.λ.π. χώροι με αστυνομικό-παραβατικό ενδιαφέρον), αλλά και την μη υπαγωγή των οχημάτων-πληρωμάτων περιπολίας στα Τμήματα, που επίσης ήταν πηγές πληροφοριών, αφού είχαν πλήρη γνώση των τοπικών συνθηκών, των ιδιαιτεροτήτων και των ειδικότερων προβλημάτων της περιοχής (όπως π.χ. σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας ή άλλης εν γένει αντιδικίας, που εξελίσσεται σε κακοποιητική συμπεριφορά και έγκλημα). Κατόπιν αυτών ο οικείος Διοικητής στερείται της επικοινωνίας και των αναγκαίων πληροφοριών. Όμως η απαλλαγή από τα «ξένα» έργα δεν βελτίωσε την αστυνόμευση.

5. Επομένως το κενό της πληροφόρησης πρέπει και μπορεί να καλυφθεί (αφού τα δύο άλλα εξυπηρετούν την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών) με την αντιμετώπιση του τρίτου ζητήματος (δηλ. την υπαγωγή των περιπολικών-πληρωμάτων στα οικεία Α.Τ., ώστε τα τελευταία να πάψουν να αποτελούν απλώς ένα είδος Κ.Ε.Π., όπως έχουμε αναλύσει πολλές φορές).

6. Εν κατακλείδι, σήμερα θεωρείται, ότι ο παραδοσιακός τρόπος λειτουργίας-συλλογής πληροφοριών έχει ξεπεραστεί πλέον από την τεχνολογία και την πληροφορική, αφού οι πληροφορίες (όχι όμως όλες) διακινούνται πλέον ηλεκτρονικά (μέσω διαδικτύου κ.λ.π.). Εξάλλου η άρση του απορρήτου και η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων γίνεται υπό αυστηρές προϋποθέσεις. Η τεχνολογία λοιπόν μπορεί να βοηθάει τις διοικητικές κ.λ.π. διαδικασίες, καταργεί όμως τις ανθρώπινες διασυνδέσεις-σχέσεις, τις οποίες κανένας δεν μπορεί να υποκαταστήσει και κατά συνέπεια την δια ζώσης επικοινωνία και πληροφόρηση της Αστυνομίας!!