Καθηλώθηκαν και πάλι τα C-130 - Ζοφερή η εικόνα στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών - Άμεση λύση στο μεγάλο «αγκάθι» ζητούν ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ



Η αυξημένη Τουρκική προκλητικότητα και οι συνεχείς ασκήσεις που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα επιβάλλουν την ύπαρξη διαθέσιμων μεταγωγικών τα οποία θα καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες.

Με την δέσμευση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας για παράδοση εντός του 2022 τουλάχιστον δύο μεταγωγικών C-130 να βρίσκεται στον ‘’αέρα’’ και τα τελευταία διαθέσιμα αεροσκάφη να καθηλώνονται το ένα μετά το άλλο η κατάσταση στις αερομεταφορές των Ενόπλων Δυνάμεων είναι κάτι παραπάνω από ανησυχητική. ‘’Έφτασε Μάιος και ακόμη δεν υπάρχει η παραμικρή ενημέρωση για τον χρόνο παράδοσης των δύο C-130 τα οποία βρίσκονται εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ’’ ανέφερε χαρακτηριστικά ανώτατη στρατιωτική πηγή. Την ώρα που ο πόλεμος στην Ουκρανία, η αυξημένη Τουρκική προκλητικότητα και οι συνεχείς ασκήσεις που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα επιβάλλουν την ύπαρξη διαθέσιμων μεταγωγικών τα οποία θα καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες.

Η εικόνα των τελευταίων ημερών στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών είναι ζοφερή αφού έπειτα τις αποστολές αμυντικού υλικού στην Ουκρανία αλλά και μια σειρά από άλλες αποστολές τα τελευταία διαθέσιμα μεταγωγικά C-130 καθηλώθηκαν στο έδαφος για εργασίες συντήρησης ενώ τουλάχιστον προς το παρόν δεν φαίνεται ότι είναι δυνατό να αντικατασταθούν άμεσα. Και μπορεί εδώ και μήνες να αναφέρεται από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ότι η ‘’αναγέννηση’’ του στόλου των μεταγωγικών αποτελεί προτεραιότητα έως και σήμερα και παρά την τεράστια πίεση τόσο του ΓΕΕΘΑ όσο και του ΓΕΑ δεν έχουν ληφθεί εκείνες οι αποφάσεις οι οποίες θα δρομολογήσουν εξελίξεις με στόχο να ανέβει η διαθεσιμότητα των απαραίτητων για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και όχι μόνο υπερπολύτιμων μεταγωγικών.


Πέρα από την λύση της ΕΑΒ η οποία δείχνει εδώ και χρόνια να χωλαίνει τόσο το ΓΕΕΘΑ όσο και το ΓΕΑ έχουν αναζητήσει και εντοπίσει μια σειρά από εναλλακτικές οι οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν έναν σημαντικό αριθμό διαθέσιμων C-130 στην Πολεμική Αεροπορία και να ‘’λύσουν τα χέρια’’ των Επιτελών.  Αρχηγοί και Διοικητές αλλάζουν, με τους καινούργιους να βρίσκουν πάντα μπροστά τους το ‘’αγκάθι’’ των C-130 και να περιμένουν τις άμεσες και γενναίες πολιτικές αποφάσεις οι οποίες όμως έως τώρα παραπέμπονται στις καλένδες. 

Μια από τις προτάσεις ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα είναι τουλάχιστον τρία C-130 να μεταφερθούν στο Ισραήλ το οποίο διαθέτει την τεχνογνωσία για τη συντήρηση των μεταγωγικών αλλά και μια σχετική αναβάθμιση των συστημάτων αεροπλοίας. Όμως έως τώρα παρά την θετική διάθεση δεν έχει προχωρήσει η σχετική συμφωνία. Σε ανάλογο τέλμα βρίσκεται και η μεταφορά ενός C-130 στην Πορτογαλία σε εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ προκειμένου να συντηρηθεί και να επιστρέψει σε επιχειρησιακή δράση εντός του 2023. Ενώ την ίδια ώρα υπάρχει έντονη ανησυχία για την κατάσταση κάποιων από τα C-130 τα οποία βρίσκονται καθηλωμένα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με ότι αυτό συνεπάγεται. Ακόμα και δομικά προβλήματα είναι ενδεχόμενο να προκύψουν πλέον αναφέρουν με έκδηλη αγωνία τα εξειδικευμένα Στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας. Την ίδια πάντως ώρα και παρά το αδιέξοδο υπάρχουν και φωνές που επιμένουν στη λύση της ΕΑΒ αν και η εταιρία έως τώρα έχει δείξει πως δεν μπορεί να ανταπεξέλθει.

Το περιστατικό μεταφοράς κινητήρων μαχητικών με φορτηγά και πλοίο στη Σκύρο και στην 135 Σμηναρχία Μάχης είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στις στρατιωτικές αερομεταφορές και στα μεταγωγικά της Πολεμικής Αεροπορίας. Και πλέον όσα είπε ανώτατης στρατιωτικής πηγής είναι ενδεικτικά της μεγάλης ανησυχίας που επικρατεί στο Επιτελείο. «Ακόμα και με τον διάβολο πλέον θα πρέπει να συνεργαστούμε για να λύσουμε το πρόβλημα των C-130».