«Γκάζια» Παναγιωτόπουλου στον Βρετανό ομόλογό του - Απόπειρα «κατάρριψης» του τουρκικού στελθ TFX



H βρετανική αεροδιαστημική βιομηχανία χρειάζεται ρευστότητα που θα της παράσχει η Άγκυρα στην δεδομένη στιγμή.

Σε μια περίοδο κατά την οποία η Τουρκία αναζητά απεγνωσμένα λύση στο διαφαινόμενο ζήτημα της απώλειας και της θεωρητικής ακόμα αεροπορικής υπεροχής έναντι της Ελλάδας, καθώς πολύ σύντομα όλα τα διαθέσιμα F-16 που διαθέτει θα είναι υποδεέστερων εκδόσεων σε σχέση με αυτά της Αθήνας, το τηλεφώνημα που έγινε χθες ανάμεσα στον Έλληνα υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον Βρετανό ομόλογό του Μπεν Ουάλλας, ίσως δημιουργήσει ακόμα περισσότερους πονοκεφάλους στην Άγκυρα.

Επίσημα το τηλεφώνημα σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είχε ως εξής: «O Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος είχε σήμερα Τρίτη 24 Μαΐου 2022, τηλεφωνική επικοινωνία με τον Υπουργό Αμύνης του Ηνωμένου Βασιλείου κ. Μπεν Ουάλλας (Ben Wallace).
 
Κατά τη συνομιλία, συζητήθηκαν οι δυνατότητες ενισχύσεως της διμερούς αμυντικής συνεργασίας και, αμοιβαία επωφελών, εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Έγινε, επίσης, ανταλλαγή απόψεων για τις εξελίξεις στην Ουκρανία και την κατάσταση ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο.»

Σύμφωνα όμως με πολύ καλά πληροφορημένη πηγή στο Υπουργείο που μίλησε στο Πενταπόσταγμα, το τηλεφώνημα περιστράφηκε κυρίως γύρω από τους κινητήρες βρετανικής σχεδίασης και κατασκευής που επιθυμεί η Τουρκία για το υπο ανάπτυξη εθνικό της μαχητικό 5ης γενιάς στελθ TFX.
 
Όπως επεσήμανε η συγκεκριμένη πηγή, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος «τράβηξε γκάζια» στον βρετανό υπουργό άμυνας επισημαίνοντας πως δεν μπορεί την στιγμή που οι δύο χώρες Ελλάδα και Βρετανία συντάσσονται σε μια σειρά από ζητήματα επιστέγασμα των οποίων είναι το διεθνές δίκαιο και την ίδια στιγμή το Λονδίνο να κάνει «business» με την Τουρκία που παραβιάζει κατά το δοκούν το διεθνές δίκαιο και την διεθνή νομοθεσία.

Το κατά πόσο το τηλεφώνημα αυτό έπιασε τόπο είναι προς το παρόν άγνωστο καθώς τα λεφτά είναι πολλά και η βρετανική αεροδιαστημική βιομηχανία χρειάζεται ρευστότητα που θα της παράσχει η Άγκυρα στην δεδομένη στιγμή με την παραγωγή των κινητήρων για το TFX, ωστόσο αν μη τι άλλο η κίνηση αυτή του Νίκου Παναγιωτόπουλου κατέστησε σαφέστατη την θέση της Αθήνας.
 
Να αναφέρουμε πως το TAI TF-X είναι ένα πέμπτης γενιάς stealth δικινητήριο μαχητικό αεροπορίας υπεροχής παντός καιρού που αναπτύσσεται από την Turkish Aerospace Industries (TAI) και την BAE Systems ως δευτερεύον -εργολάβος. Το αεροσκάφος σχεδιάζεται να αντικαταστήσει τα F-16 Fighting Falcons της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας και να εξαχθεί σε ξένες χώρες. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της TAI, Temel Kotil δήλωσε ότι το TF-X θα παρουσιαστεί έως τις 23 Μαρτίου 2023 και θα πραγματοποιήσει την παρθενική του πτήση έως το 2025. Το μαχητικό αεροσκάφος αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία το 2029.

Στις 14 Μαρτίου 2022, η Kale & Rolls-Royce ξεκίνησε εκ νέου την πρόοδο ανάπτυξης ενός κινητήρα για το πρόγραμμα TF-X, δηλώνοντας ότι οι προηγούμενες διαφορές μεταξύ των εταιρειών έχουν επιλυθεί και ότι τα πρώτα πρωτότυπα του TF-X θα χρησιμοποιούν τον κινητήρα F110.

Στις 5 Μαρτίου 2022, ο İsmail Demir, υφυπουργός Αμυντικών Βιομηχανιών, σε τηλεοπτική συνέντευξη του είπε ότι η κυβέρνηση θα διαπραγματευόταν τώρα μια πιθανή συμφωνία κινητήρα με τη Rolls-Royce . «Είχαμε κάποια προβλήματα [με τη Rolls-Royce] στο παρελθόν», είπε. «Αυτά έχουν λυθεί. Νομίζω ότι είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε».

Νεότερη Παλαιότερη