BMP1 VS MARDER: Τέσσερα δυνατά σημεία της συμφωνίας για ανταλλαγή όπλων



Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος

Ως επωφελής και σημαντική εκτιμάται ότι είναι για τη χώρα μας η συμφωνία μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου αναφορικά με την ανταλλαγή των τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης πεζικού BMP1 (πρώην ανατολικογερμανικής προέλευσης) με τα επίσης πιο σύγχρονα Γερμανικά (δεκαετίας ’80) MARDER.

Από τον αρχικό αριθμό των ΒMP1 διαθέσαμε περίπου 180 τα τελευταία χρόνια σε Ιράκ και Αίγυπτο, ενώ στον Ελλαδικό χώρο διατηρούμε τα υπόλοιπα σε δύο νησιά (κυρίως) του ανατολικού Αιγαίου, καθώς και ορισμένα στον ηπειρωτικό χώρο (συνολικά 110-130).

Οι πλείστοι αξιωματικοί τονίζουν ότι θα έπρεπε τα BMP1 να είχαν αντικατασταθεί χθες. Σημειώνεται ότι το 2004 σε εκπαίδευση ανθυπολοχαγών πεζικού στην VIII Μεραρχία Πεζικού /ΖΕ Ηπείρου έχασαν τη ζωή τους δύο ανθυπολοχαγοί στη διάρκεια εκπαίδευσης (λόγω πολύ σημαντικού τεχνικού λάθους), ενώ υπήρξαν στο τραγικό συμβάν και τραυματίες.

Τα ΒΜP1 που θα στείλουμε στην Γερμανία θα προωθηθούν μέσω Πολωνίας στη δυτική Ουκρανία, και θα ενσωματωθούν στις δυνάμεις του Ουκρανικού στρατού στο Ντονμπάς. Οι Ουκρανοί γνωρίζουν να τα χειρίζονται, ενώ λόγω υλικού πρώην Σοβιετικής Ενωσης υφίσταται στη χώρα γραμμή για παραγωγή ανταλλακτικών. Η Ελλάδα είχε και έχει μεγάλα προβλήματα για τη συντήρησή τους, και μέχρι πρόσφατα λαμβάναμε ανταλλακτικά από την Τσεχία, αλλά με την πλήρη Δυτικοποίηση του τσεχικού στρατού, η συγκεκριμένη «αρτηρία» έκλεισε.

Ολα τα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ στα εξοπλιστικά επιδιώκουν να μην έχουν πλέον σοβιετικά/ρωσικά όπλα, τα οποία δεν είναι αποδοτικά, για αυτό και πρέπει να αντικατασταθούν. Αυτό γίνεται τάχιστα στα κράτη του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας, που τώρα έχουν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ. Ασφαλώς και αναπροσαρμογή θα πρέπει να γίνει και στις μονάδες μηχανοκίνητου πεζικού της Κυπριακής Εθνοφρουράς, (η οποία διαθέτει υπερτροφικό πρώην σοβιετικό οπλισμό). Επείγει να αρχίσουν να μεταφέρονται στη Ουκρανία τα συγκεκριμένα BMP1, γιατί η κατάσταση θα χειροτερεύσει πάρα πολύ στα ανατολικά της χώρας μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Σε ορισμένα από τα δικά μας BMP1 έχουμε τοποθετήσει σλοβακικά πυροβόλα ZU-23.

Για την έλευση των MΑRDER στα τέλη της δεκαετίας 2000-2009 είχαν γίνει σχετικές μελέτες από τη Διεύθυνση Πεζικού του ΓΕΣ, αλλά και στη Σχολή Πεζικού στη Χαλκίδα, σε συνεργασία και με την Διεύθυνση Ιππικού/Τεθωρακισμένων, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης τότε το ενδιαφέρον για την προμήθειά τους δεν προχώρησε. Τα MARDΕR συνδυάζονται και συνεργάζονται πολύ καλά με τις διάφορες κατηγορίες αρμάτων μάχης τύπου LEOPARD, που είναι εφοδιασμένες οι τέσσερις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες μας της ΧΧΤΘ Μεραρχίας (σε Λιτόχωρο, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Κομοτηνή). Τα MΑRDER δεν μπορούν να μεταφερθούν απευθείας στην Ουκρανία, γιατί δεν γνωρίζουν να τα χειρίζονται οι Ουκρανοί.

Σύμφωνα με πληροφορίες του υπογράφοντα τα MARDER πιθανότατα θα αναπτυχθούν στις ταξιαρχίες των δύο μηχανοκίνητων μεραρχιών Αλεξανδρούπολης (ΧΙΙΜ/Κ ΜΠΖ και Διδυμότειχου (ΧVΙ Μ/Κ ΜΠΖ) στον Εβρο από τις Φέρες μέχρι τα βόρεια του νομού, ενώ τα παρεμφερή Μ113 θα αναπτυχθούν στα νησιά μας. Με άλλα λόγια τα νησιά μας θα έχουν αμερικανικά οχήματα μάχης πεζικού, ενώ στον Εβρο θα εδρεύουν τα MARDER.

Η έλευση των MΑRDER είναι θετική κίνηση, ενώ στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού η καλύτερη επιλογή είναι η αναβάθμιση των αρμάτων μάχης σε LEO2A7 από κοινού με ΜΑRDER ως και αγορά των αρκετά προηγμένης τεχνολογίας τεθωρακισμένων οχημάτων LYNX γερμανικής κατασκευής (για τα οποία ενδιαφέρονται μέχρι και οι Αμερικανοί).