Τι θα γίνει με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ – Οι «μνηστήρες» και το φαβορί - Οι προτάσεις, τα «αγκάθια» και το χρονοδιάγραμμα



Το μεγάλο φαβορί να αναλάβει το δύσκολο έργο του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ είναι κοινοπραξία της Γερμανικής TKMS. 

του Κώστα Σαρικά

Η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» όπως όλα δείχνουν θα προηγηθεί αυτής για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου και αναμένεται εντός των επόμενων εβδομάδων.Αφού το πρόγραμμα έχει κριθεί τόσο από το ΓΕΕΘΑ όσο και από το ΓΕΝ ως απόλυτη προτεραιότητα το οποίο πλέον δεν μπορεί να πάρει την παραμικρή αναβολή ή καθυστέρηση.Και αυτό γιατί πέρα από άκρως απαραίτητες για τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, κάθε μέρα που περνά «φορτώνει» τα πλοία τα οποία έπρεπε να είχαν εκσυγχρονιστεί πριν από τουλάχιστον δέκα χρόνια,όταν θα είχε νόημα ο όρος «Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής».  

Στην παρουσίαση που έκανε η Στρατιωτική ηγεσία στον πρωθυπουργό την περασμένη εβδομάδα το ζήτημα του εκσυχρονισμού των ΜΕΚΟ αντιμετωπίστηκε ως εξαιρετικά σοβαρό και εξίσου σημαντικό με αυτό της απόκτησης καινούργιων κορβετών. Με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ενημερώνεται αναλυτικά από το Ναυτικό Επιτελείο για όλες τις προτάσεις, την ιδιαιτερότητα του εκσυχρονισμού πλοίων αρκετά προχωρημένης ηλικίας αλλά τα χρονοδιαγράμματα  που «καίνε» το Στόλο.  

Όπως όλα δείχνουν το μεγάλο φαβορί να αναλάβει το δύσκολο έργο του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ είναι όπως έχει ήδη αναφέρει το Newpost η κοινοπραξία της Γερμανικής TKMS με την Thales Netherlands. «Πόντους» στην Γερμανική πρόταση δίνει το γεγονός ότι ηTKMS είναι ο κατασκευαστής των τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ και κατά συνέπεια γνωρίζει τα αυτά τα πλοία καλύτερα από κάθε άλλη εταιρία. Η παλαιότητα των ΜΕΚΟ-σπάνια εκσυχγρονίζονται πλοία ηλικίας 30 ετών- προκαλεί  ερωτήματα για την κατάσταση στην οποία θα βρεθούν οι φρεγάτες και ειδικά καίρια συστήματα αλλά και τμήματα της ατράκτου όπως για παράδειγμα η βάση του ραντάρ.  

Σύμφωνα με πληροφορίες η Γερμανική πρόταση και οικονομικά είναι η πιο συμφέρουσα και κυμαίνεται κάτω από τα 500 εκ. Όμως κανένας δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποιό θα είναι το τελικό κόστος αν δεν διαπιστωθεί σε ποιά κατάσταση θα βρεθεί η πρώτη ΜΕΚΟ στην οποία θα αρχίσουν οι εργασίες. Πρόκειται για την «ΥΔΡΑ» την οποία παρέλαβε ο Στόλος το 1992 δηλαδή ήδη έχει συμπληρώσει τα 30 χρόνια υπηρεσίας.  

Στην αξιολόγηση του ΓΕΝ ακολουθεί η Αμερικανική πρόταση της LockheedMartin με την εταιρία να έχει ως «ατού» το γεγονός ότι έχει ήδη εκσυγχρονίσει με επιτυχία φρεγάτες ΜΕΚΟ. Και με μειονέκτημα την ιδιαίτερα υψηλή τιμή η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ξεφεύγει κατά πολύ από το budget των 500 εκ.  

Ακολουθεί η Γαλλική πρόταση της NavalGroup η οποία όπως φαίνεται συγκεντρώνει μικρές πιθανότητες να επικρατήσει στη «ναυμαχία». Αφού οι Γάλλοι θέλησαν περισσότερο να τη συνδέσουν με την πρόταση για τις καινούργιες κορβέτες. O διαχωρισμός όμως των δύο προγραμμάτων αποδυναμώνει την υποψηφιότητα της Γαλλικής εταιρίας.  

Από τα βασικά ζητούμενα είναι πέρα από το οικονομικό σκέλος και το χρονοδιάγραμμα παράδοσης. Με το Ναυτικό Επιτελείο να εκφράζει ανησυχία ότι με δεδομένη την παλαιότητα των πλοίων κάθε πρόβλεψη μπορεί να πέσει έξω και τον κίνδυνο σημαντικών καθυστερήσεων να είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτός. Με πιθανότητες το Πολεμικό Ναυτικό να έχει ήδη παραλάβει τόσο τις Belharra όσο και τις καινούργιες κορβέτες πριν ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ.  

Σημαντική παράμετρος  αποτελεί η εμπλοκή των Ελληνικών ναυπηγείων στον εκσυγχρονισμό όμως ήδη και οι τρεις εταιρίες φαίνεται ότι έχουν προχωρημένες επαφές τόσο με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και της Ελευσίνας όσο και με άλλο μικρότερο αλλά ιδιαίτερα εύρωστο ιδιωτικό ναυπηγείο το οποίο μάλιστα εμφανίζεται ως φαβορί να αναλάβει τον εκσυγχρονισμό εάν στη «ναυμαχία» κυριαρχήσουν οι Γερμανοί.