AEV-3 Kodiak: Ένα σύγχρονο όχημα μηχανικού που ενδιαφέρει τον Ελληνικό Στρατό



Στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών απορροφούν τα κύρια οπλικά συστήματα. Στις 22 Ιουνίου τα μέλη της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων & Συμβάσεων της Βουλής ενέκριναν ένα ιδιαίτερα σημαντικό πρόγραμμα του Στρατού Ξηράς και συγκεκριμένα του Όπλου του Μηχανικού. Πρόκειται για το πρόγραμμα απόκτησης συνολικώς 12 μεταχειρισμένων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης Μηχανικού (ΤΟΜΜΧ) από τα γερμανικά αποθέματα με κυριότερη υποψηφιότητα το Pionierpanzer 2A1 Dachs.


Tο Pionierpanzer 2A1 Dachs

Ωστόσο, όπως πληροφορείτε το DefenceReview.gr, δρομολογούνται κι άλλα προγράμματα, με την προμήθεια νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης μηχανικού, με κύρια υποψηφιότητα το AEV-3 Kodiak (Armored Engineering Vehicle) της γερμανικής Rheinmetall.

Πρόκειται για ένα σύγχρονο όχημα μηχανικού με πολλές δυνατότητες, απολύτως απαραίτητες στο σύγχρονο πεδίο μάχης, όπως διάσπαση ναρκοπεδίου, δημιουργία ορυγμάτων, καταστροφή εμποδίων και κωλυμάτων, εκσκαφές κ.ά.

Η ανάπτυξη του AEV-3 Kodiak ξεκίνησε το 2002 κατόπιν απαίτησης της Ελβετίας για ένα νέο όχημα μηχανικού. Το πρωτότυπο όχημα ήταν έτοιμο το 2003 και ακολούθησαν οι σχετικές δοκιμές.

Η πιο πρόσφατη παραγγελία που απέσπασε το συγκεκριμένο όχημα είναι αυτή του Μαΐου του 2021 από τη Γερμανία για 44 οχήματα, υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης και εκπαίδευσης, έναντι € 295 εκατομμυρίων (το πρώτο όχημα αναμένεται να παραδοθεί το 2023, ενώ το τελευταίο το 2029). Το συμβόλαιο περιλαμβάνει και την υποστήριξη των συστημάτων, καθώς και την εκπαίδευση.

Το Kodiak βασίζεται στο άρμα μάχης Leopard-2 και μπορεί να εκτελέσει έργα όπως εκσκαφή χαρακωμάτων, μετακίνηση εμποδίων κ.ά. Στη Γερμανία το όχημα είναι γνωστό ως Pionierpanzer-3 Kodiak και θα αντικαταστήσει το Pionierpanzer 2 Dachs (Leopard-1). Το AEV-3 Kodiak μπορεί να κατασκευαστεί ως νέο όχημα ή να προκύψει από μετατροπή αρμάτων μάχης Leopard-2. Στην περίπτωση αυτή, αφαιρείται ο πύργος και στη θέση του μπαίνει μια υπερκατασκευή, επί της οποία «κουμπώνουν» όλα τα αναγκαία εργαλεία μηχανικού που προβλέπονται.

Εκτός από τη Γερμανία το όχημα έχει επιλεγεί και από την Ελβετία, τη Σουηδία, την Ολλανδία και τη Σιγκαπούρη. Η Ελβετία ήταν η πρώτη χώρα που απόκτησε το AEV-3 Kodiak. Το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2007 (12 οχήματα έναντι $ 76 εκατομμυρίων). Οι παραδόσεις ολοκληρώθηκαν το 2011. Η Σουηδία απόκτησε έξι (6) οχήματα, τον Ιανουάριο του 2008, με κόστος € 40 εκατομμύρια. Οι παραδόσεις ολοκληρώθηκαν το 2011-2012.

Τον Ιανουάριο του 2008 η Ολλανδία προχώρησε στην προμήθεια 10 οχημάτων, έναντι € 60 εκατομμυρίων. Οι παραδόσεις ολοκληρώθηκαν την περίοδο 2011-2012. Τέλος, η Σιγκαπούρη απόκτησε 14 οχήματα, τα οποία παραδόθηκαν την περίοδο 2014-2015. Το μήκος του οχήματος είναι 10,2 μέτρα, το πλάτος 3,54 μέτρα και το ύψος του περί τα 2,6 μέτρα. Απαιτεί πλήρωμα τριών (3) ατόμων, αλλά παραμένει επιχειρησιακό ακόμα και με πλήρωμα δύο (2) ατόμων.

Για την αυτοπροστασία του ενσωματώνει τον τηλεχειριζόμενο πύργο Natter με πολυβόλο ή αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών (επίσης ενσωματώνει αυτόματο εκτοξευτή καπνογόνων βομβίδων των 76 χιλιοστών). Ενσωματώνει τον πετρελαιοκινητήρα MTU 873 Ka-501 V12 των 1.479 ίππων και το αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης HSWL-354 της Renk με τέσσερις (4) σχέσεις ταχύτητας για εμπρός κίνηση και δύο (2) για όπισθεν κίνηση. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 68 χιλιόμετρα την ώρα (εμπρός κίνηση) ή 31 χιλιόμετρα την ώρα (όπισθεν).

Η τυπική εμβέλεια του είναι 500 χιλιόμετρα. Το AEV-3 Kodiak ενσωματώνει εκσκαφέα, ο οποίος είναι εγκαταστημένων κεντρικά, στο εμπρός τμήμα του οχήματος, έτσι ώστε ο χειριστής του να έχει καλύτερο οπτικό πεδίο κατά τη διάρκεια της εκσκαφής. Η συγκεκριμένη εργονομία επιτρέπει στο όχημα νε επιχειρεί σε περιορισμένο χώρο και στη μέγιστη δυνατή απόσταση ανεξάρτητα της θέσης του οχήματος.

Έτσι, οι εργασίες απλουστεύονται και επιταχύνονται, άρα το όχημα και το πλήρωμα βρίσκονται για μικρότερο χρόνο εκτεθειμένα στο εχθρικό πυρ. Εκτός της εκσκαφής, ο εκσκαφέας μπορεί να διαχειριστεί και μεγάλα φορτία έως 3,5 τόνους. Το προσωπικό βρίσκεται εντός του οχήματος σε δύο (2) διαφορετικά διαμερίσματα, στο εμπρός τμήμα. Στο δεξιό διαμέρισμα βρίσκονται ο οδηγός και ο χειριστής, ενώ στο αριστερό ο αρχηγός του οχήματος. Ο εκσκαφέας είναι χωρητικότητας ενός (1) κυβικού μέτρου και μπορεί να διαχειριστεί έως 200 κυβικά μέτρα χώματος την ώρα.

Η μέγιστη ανάπτυξη του εκσκαφέα είναι εννέα (9) μέτρα σε μήκος ή 8,2 μέτρα σε ύψος. Εκτός του εκσκαφέα το όχημα ενσωματώνει και λεπίδα πλήρως ελεγχόμενη, όπως και ο εκσκαφέας, από το εσωτερικό του οχήματος. Το μήκος της λεπίδας είναι 3,42 μέτρα, αλλά μπορεί να αυξηθεί στα 4,02 μέτρα με προσθήκες. Χρησιμοποιείται για χωματουργικές εργασίες ή για τη σταθεροποίηση του οχήματος όταν ο εκσκαφέας σηκώνει βάρος.

Ως επικουρική επιλογή, το όχημα μπορεί να εφοδιαστεί και με εξοπλισμό εκκαθάρισης ναρκοπεδίων (από κατασκευή το όχημα διαθέτει τη σχετική υποδομή), στη θέση της λεπίδας. Ο εξοπλισμός εκκαθάρισης ναρκοπεδίων περιλαμβάνει άροτρο, σύστημα σήμανσης ασφαλούς διαδρόμου και σύστημα εξουδετέρωσης ναρκών με προηγμένους πυροκροτητές. Το AEV-3 Kodiak ενσωματώνει και δύο (2) σημεία ρυμούλκησης, μήκους 200 μέτρων και μέγιστης ικανότητας ρυμούλκησης εννέα (9) τόνων έκαστο, τα οποία μπορούν να ελεγχθούν ανεξάρτητα. Για ακριβέστερες κινήσεις, αλλά και για απρόσκοπτη λειτουργία κατά το νύχτα το όχημα ενσωματώνει έξι (6) κάμερες, στον εκσκαφές, τη λεπίδα, στο εμπρός και πίσω τμήμα του οχήματος. Τα μέλη του πληρώματος έχουν πρόσβαση σε όλες της κάμερες. Το όχημα ενσωματώνει και εφεδρική μονάδα παροχής ενέργειας, καθώς και κλιματιστικό ψύξης/θέρμανσης.

Τα AEV-3 Kodiak μπορεί να μην είναι τόσο «φανταχτερά», όσο τα Rafale ή οι Belh@rra, έχουν όμως τεράστια επιχειρησιακή αξία, που άπτεται του κρίσιμου ρόλου του Μηχανικού. Ο κύριος ρόλος του Μηχανικού στον πόλεμο είναι η υποστήριξη των φίλιων δυνάμεων, μέσω της εκτέλεσης έργων της αρμοδιότητας του, τα οποία διευκολύνουν τις κινήσεις του εχθρού, διευκολύνουν την κίνηση των φίλιων δυνάμεων και αυξάνουν τη μαχητική τους ικανότητα. Το Μηχανικό έχει ως αποστολή της κατασκευή έργων και την εκτέλεση εργασιών που διευκολύνουν τη διεξαγωγή της μάχης, για τις φίλιες δυνάμεις, και μειώνουν τη μαχητική ικανότητας του εχθρού. Ένα πλεονέκτημα του Μηχανικού είναι ότι μπορεί να εκτελέσει όγκο εργασίας, σε μικρό χρονικό διάστημα, όπως οργάνωση εδάφους, κατασκευή θέσεων μάχης και βολής ομαδικών όπλων, ορύγματα, εκκαθάριση και διευθέτηση πεδίων βολής, κατασκευή κωλυμάτων κ.ά.