Αεροπορία Στρατού: Σε αναμονή αγορών και αναβαθμίσεων



Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης, πηγή: Εφημερίδα «Political»

Ελικόπτερα – Ολικό lifting σε Chinook και Apache. Έρχονται 10 νέοι κινητήρες για τους «Ινδιάνους» της Αεροπορίας Στρατού.
Να ενισχύσει ένα από τα πιο νευραλγικά μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων σκοπεύει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που παράλληλα με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Apache θα «τρέξει» τη συντήρηση αλλά και την αγορά νέων ελικοπτέρων Chinook.

Τα «πολυεργαλεία» της Αεροπορίας Στρατού εργάζονται ακούραστα αναλαμβάνοντας πληθώρα αποστολών σε καιρό ειρήνης, ενώ πρέπει να βρίσκονται διαρκώς έτοιμα για να «πολεμήσουν» όταν και όπου απαιτηθεί. Τα 25 Chinook που διαθέτει η ΑΣ σβήνουν φωτιές, μεταφέρουν ασθενείς από τα νησιά στην ενδοχώρα και είναι επιφορτισμένα με το κρίσιμο καθήκον της μεταφοράς προσωπικού και υλικών, ενώ συχνά χρησιμοποιούνται για την μετακίνηση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από το Καστελόριζο και τον Έβρο μέχρι τους Οθωνούς και τη Γαύδο. Με άλλα λόγια, πρόκειται για πολύτιμα εναέρια μέσα και σε μεγάλο βαθμό αναντικατάστατα.

Είναι ενδεικτικό ότι τα παλαιότερα Chinook που διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις πλησιάζουν τις 45000 ώρες πτήσης, αφού κάθε χρόνο αναλαμβάνουν εκατοντάδες αποστολές προσφέροντας κοινωνικό έργο ή στο πλαίσιο των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων του 4ου ΤΕΑΣ.

Μέσα στο 2023, οι «Ινδιάνοι» της Αεροπορίας Στρατού θα πάρουν μια σημαντική ανάσα, καθώς αναμένεται να έρθουν δέκα καινούριοι κινητήρες, οι οποίοι θα τοποθετηθούν στα εννιά παλαιότερης τεχνολογίας Chinook CH-47DG, τα οποία αποκτήθηκαν το 1981. Τα ελικόπτερα αυτά καθηλώθηκαν, καθώς οι κινητήρες T-55-L-712 δεν υποστηρίζονται πλέον με ανταλλακτικά και έτσι κινήθηκα μια μεγάλη διαδικασία για την αγορά νέων από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ύστερα από πολλές καθυστερήσεις, το πρόγραμμα αντικατάστασης κινητήρων άρχισε να «τρέχει» το 2020 και το Γενικό Επιτελείο Στρατού προσδοκά ότι σταδιακά οι διαθεσιμότητες θα επιστρέψουν σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Παράλληλα θα αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα της «υπερφόρτωσης» των νεότερων Chinook με δυσανάλογα πολλές ώρες πτήσης, προκειμένου να ανταποκριθούν στις ασφυκτικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και της Πολιτείας. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, διαπιστώνεται υπέρβαση του Μέγιστου Αριθμού Ωρών Πτήσης, με το τεχνικό προσωπικό της Αεροπορίας Στρατού να δίνει καθημερινά αγώνα για να κρατήσει τα ελικόπτερα στον αέρα.

Σε αναμονή αγορών
Την ίδια στιγμή, η ελληνική πλευρά αναμένει την απάντηση των Αμερικανών για την αγορά δέκα νέων Chinook διαμόρφωσης CH-47F με διαδικασία FMS (Foreign Military Sales). Μάλιστα, γίνεται προσπάθεια προκειμένου η ελληνική παραγγελία να ενσωματωθεί στην αντίστοιχη του αμερικανικού Στρατού, ώστε τα ελικόπτερα να παραληφθούν το συντομότερο δυνατόν. Άλλωστε, τόσο η κυβέρνηση όσο και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αντιλαμβάνονται πλήρως πόσο σημαντική είναι η απόκτηση εναέριων μεταγωγικών μέσων, αφού, σε περίπτωση όξυνσης με την επιθετική και αναθεωρητική Τουρκία, τα ελικόπτερα θα κληθούν να μεταφέρουν στρατεύματα αλλά και τις Ειδικές Δυνάμεις στο πεδίο της μάχης.

Το ΓΕΣ επιθυμεί την ενίσχυση και των επιθετικών ελικοπτέρων και ήδη εξετάζονται οι εκσυγχρονισμός εννιά Apache AH-64D στην έκδοση E και η ταυτόχρονη απόκτηση ακόμη εννιά Apache AH-64E Guardian. Για να προχωρήσει το πρόγραμμα απαιτείται η αποστολή επίσημου αιτήματος από την ελληνική πλευρά, ώστε η σύμβαση να υπογραφεί εντός του 2023. Σε αυτή την περίπτωση, θα απαιτηθούν περίπου 36 μήνες για την παράδοση των νέων ελικοπτέρων και έτσι, μέχρι το καλοκαίρι του 2027, το 2ο ΤΕΕΠ θα διαθέτει 18 Apache AH-64E και το 1ο ΤΕΕΠ θα επιχειρεί με 19 Apache AH-64A που θα υποβληθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης των ηλεκτροπτικών τους.