Γιατί η Ινδία εγκαταλείπει το MiG-29K και στρέφεται σε Δυτικά μαχητικά;



Το Νέο Δελχί αποφάσισε να αποσύρει πλήρως τα μαχητικά αεροπλάνα MiG-29K από το αεροπλανοφόρο της μέσα στα επόμενα χρόνια. Η Ινδία σχεδιάζει να τα αντικαταστήσει με μαχητικά αεροπλάνα Rafale-M και αργότερα με το εγχώριας κατασκευής μαχητικό TEDBF.

Η μοίρα του MiG-29K μνημονεύτηκε για ακόμη μια φορά όταν το ινδικό Ναυτικό αρνήθηκε να αναπτύξει το MiG-29K πάνω στο αεροπλανοφόρο INS Vikrant και προτίθεται να στραφεί στην γαλλική σειρά μαχητικών αεροπλάνων Rafale-M ή τα αμερικανικά F/A-18.

Το MiG-29K (NATOική ονομασία: Fulcrum-D) είναι ένα μαχητικό αεροπλάνο αεροπλανοφόρου που αναπτύχθηκε από το σχεδιαστικό γραφείο Mikoyan στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Αν και αρχικά αναμένονταν να είναι μια τεράστια επιτυχία κατέληξε να είναι ένα από τα χειρότερα μαχητικά.

Το MiG-29K που επιχειρεί από αεροπλανοφόρο αναπτύχθηκε από την Mikoyan έχοντας ως βάση το μαχητικό αεροπλάνο πολλαπλού ρόλου MiG-29M. Ο κατασκευαστής είχε δηλώσει με αυτοπεποίθηση ότι πρόκειται για ένα μαχητικό 4++ γενιάς, ισοδύναμο με το Su-33 της Sukhoi. Η έκδοση MiG-29K είναι εξοπλισμένη με το ραντάρ Zhuk-ME, το οποίο μπορεί να ανιχνεύει ιπτάμενους, θαλάσσιους και χερσαίους στόχους από απόσταση 120 χιλιομέτρων.

Το αεροσκάφος διαθέτει χειριστήρια τύπου πλήρους λειτουργίας (HOTAS), τα οποία επιτρέπουν στον πιλότο να χειρίζεται τα συστήματα του αεροσκάφους χωρίς να αφήνει τα χειριστήρια από τα χέρια του. Οι πληροφορίες ελέγχου εμφανίζονται σε οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFD) αντί σε μηχανικά αναλογικά όργανα όπως στο αρχικό MiG-29.

Το MiG-29K είναι ενσωματωμένο με ένα δίαυλο ελέγχου των πυραύλων αέρος-αέρος RVV-AE καθώς και με μια ποικιλία πυραύλων αντιπλοϊκών και πυραύλων που αναζητούν τις πηγές ακτινοβολίας (anti-radiation). Το αεροσκάφος μπορεί να χρησιμοποιήσει μια ποικιλία κατευθυνόμενων όπλων υψηλής ακρίβειας, όπως ο Kh-29 ή ο KAB-500.

Το MiG-29K εφαρμόζει πολλές τεχνολογίες για να μειώσει την ικανότητα εντοπισμού του εχθρού. Η χρήση βαφής απορρόφησης σημάτων ραντάρ καθιστά την αντανακλαστικότητα ραντάρ του MiG-29K τέσσερις φορές χαμηλότερη από εκείνη της αρχικής έκδοσης MiG-29. Ο κινητήρας RD-33MK είναι επίσης βελτιωμένος συμβάλλοντας στον περιορισμό της υπέρυθρής έκθεσης του αεροσκάφους.

Από την κατασκευή του, το MiG-29K διήλθε από πολλές καλές και κακές στιγμές. Αρχικά, το Σοβιετικό Ναυτικό δεν επέλεξε το MiG-29K αλλά παρήγγειλε μαχητικά Su-33 για τον εξοπλισμό του αεροπλανοφόρου «Ναύαρχος Κουζνέτσωφ».

Ο κύριος λόγος είναι ότι το Su-33 έχει χαμηλή ταχύτητα απονήωσης και προσνήωσης, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια των επιχειρήσεων του αεροπλανοφόρου, ενώ παράλληλα, η πτητική εμβέλεια του ήταν επίσης ανώτερη από του MiG-29K.

Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, το πρόγραμμα του MIG-29K έπρεπε να ανασταλεί λόγω έλλειψης κονδυλίων. Το 1991, η Ινδία παρήγγειλε 12 μαχητικά MiG-29K και τέσσερα διθέσια MiG-29KUB, οπότε το σχέδιο μαχητικού ξαναγύρισε στην ζωή.

Η διαδικασία παράδοσης των MiG-29K στην Ινδία ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2009. Πριν από την παράδοση, τα αεροπλάνα δοκιμάστηκαν πάνω στο αεροπλανοφόρο «Ναύαρχος Κουζνέτσωφ».

Τον Ιανουάριο του 2010, Ινδία και Ρωσία υπέγραψαν συμφωνία για την αγορά ακόμη 29 MiG-29K αξίας $1,2 δισεκατομμυρίων. Το ινδικό Ναυτικό άρχισε να θέτει σε λειτουργία αυτά τα αεροσκάφη τον Φεβρουάριο του 2010. Όλα τα MiG-29K στάθμευαν στη βάση INS Hansa μέχρι η Ινδία να παραλάβει από τη Ρωσία το αεροπλανοφόρο INS Vikramaditya.

Ωστόσο, η παραγγελία των MiG-29K ανεστάλη μετα τη συντριβή ενός MiG-29KUB κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Το ινδικό υπουργείο Άμυνας δήλωσε ότι το ατύχημα έριξε μια σκιά στην αξιοπιστία αυτού του μαχητικού. Μετά από πολλές και έντονες διαπραγματεύσεις, στα τέλη του 2012, ολοκληρώθηκαν οι θαλάσσιες δοκιμές του MiG-29K/KUB του ινδικού Ναυτικού.

Το 2016 ο γενικός ελεγκτής “Comptroller and Auditor General – CAG” δημοσίευσε μια έκθεση σχετικά με το σχέδιο αγοράς μαχητικών αεροπλάνων MiG-29K. Σε αυτήν την έκθεση ο CAG επέκρινε το αεροσκάφος για σοβαρά προβλήματα, όπως οι κινητήρες και τα ηλεκτρονικά συστήματα.

Η επιχειρησιακή ετοιμότητα των ινδικών MiG-29K κυμαίνεται μεταξύ 16-39% πράγμα που σημαίνει ότι μόνο 3 από τα 10 αεροπλάνα είναι έτοιμα να επιχειρήσουν, ενώ τα υπόλοιπα βρίσκονται στο έδαφος για συντήρηση. Ως εκ τούτου, πρόσφατα αρνήθηκαν κατηγορηματικά να αγοράσουν περισσότερα αεροσκάφη αυτού του τύπου παρά την προσφορά της Ρωσίας.

Το ρωσικό Ναυτικό παρήγγειλε μόνο 24 MiG-29K στα τέλη του 2009 για να αντικαταστήσει τα μαχητικά Su-33 στο αεροπλανοφόρο «Ναύαρχος Κουζνέτσωφ». Η επίσημη παραγγελία υπογράφθηκε στις αρχές του 2012.

Η παραγγελία των MiG-29K από το ρωσικό Ναυτικό λέγεται ότι είναι μια υποχρεωτική λύση επειδή δεν μπορούν να επαναφέρουν την γραμμή παραγωγής του Su-33 διότι το κόστος ήταν πολύ υψηλό. Ορισμένοι Αξιωματικοί του ρωσικού Ναυτικού δεν ενδιαφέρονται για αυτό το μεσαίου μεγέθους μαχητικό.

Στον σχηματισμό της 100ης Σμηναρχίας Μαχητικών Ναυτικού του «Ναύαρχος Κουζνέτσωφ», που αναπτύχθηκε στην Μεσόγειο Θάλασσα όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Συρία το 2016, υπήρχαν εκείνη την εποχή μόνο 4 λειτουργικά μαχητικά MiG-29K/KUB.

Στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι η τύχη αυτού του μαχητικού αεροπλάνου θα είναι πιο σκληρή μετά τη συντριβή του MiG-29KUB τον Νοέμβριο του 2016.

Επι του παρόντος, η μαύρη σκιά εξακολουθεί να σκεπάζει αυτή τη σειρά μαχητικών επειδή η Ρωσία δεν διαθέτει αεροπλανοφόρο, τα MiG-29K εκτελούν πτήσεις με φειδώ περιμένοντας να επιστρέψει το «Ναύαρχος Κουζνέτσωφ» από τις επισκευές στην ενεργό υπηρεσία.

Η Ινδία πιθανότατα θα εγκαταλείψει τα πεπαλαιωμένα μαχητικά αεροπλάνα MiG-29K επειδή η Γαλλία μπορεί να παρέχει ηλεκτρονικά είδη και σύνθετα υλικά, οπότε το ινδικό Ναυτικό εξετάζει το ενδεχόμενο να απαλλαγεί από τα ρωσικά αεροπλάνα και να στραφεί στα Rafale-M, όπως ανέφερε ρωσικό μέσο ενημέρωσης.

Πηγή: defenceview.in