Οι τουρκικές προκλήσεις στη θάλασσα δεν επιτρέπουν αδράνεια - Πράσινο φως» από
την πολιτική ηγεσία στο πλάνο του ΓΕΝ
Η κρίση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο το 2020, όπου η Τουρκία
επιχείρησε να δημιουργήσει τετελεσμένα και να αμφισβητήσει την κυριαρχία της
χώρας μας, είχε αναδείξει την άμεση ανάγκη ενίσχυσης του Πολεμικού μας
Ναυτικού.
Από τότε μέχρι και σήμερα, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία πραγματοποιούν
έναν συνεχή αγώνα εκσυγχρονισμού του ελληνικού Στόλου, άλλοτε με «πρόσω
ολοταχώς» και άλλοτε με «κράτει μηχανές», αναλόγως βεβαίως τις συγκυρίες.
Η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ την περασμένη Τετάρτη (12/10), που έγινε με φόντο την
έξαρση της συνεχώς κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας και
επιθετικότητας, ανέδειξε την ανάγκη να επισπευσθεί η ενίσχυση των περίφημων
«ξύλινων τειχών», μιας και όλα τα σενάρια τα οποία εξετάζει η στρατιωτική
ηγεσία παραπέμπουν στο θαλάσσιο περιβάλλον του Αιγαίου ή της Ανατολικής
Μεσογείου.
Η Τουρκία άλλωστε δεν κρύβει τις προθέσεις της. Οι επιθετικές της ενέργειες
έχουν γίνει όλο και πιο απειλητικές, με την υπογραφή του νέου παράνομου
τουρκολιβυκού μνημονίου να στέλνει μήνυμα πως ο Ταγίπ Ερντογάν είναι έτοιμος
να «βάλει φωτιά» στην περιοχή. Πέρα λοιπόν από την διπλωματική κινητικότητα
που επιδεικνύει η χώρα μας, είναι δεδομένο πως πρέπει να «τρέξουν» άμεσα τα
εξοπλιστικά προγράμματα που αφορούν το Πολεμικό μας Ναυτικό.
Ποια είναι αυτά; Στο Newsbomb.gr έχουμε αναλύσει αρκετές φορές τις
προτεραιότητες του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Στυλιανού Πετράκη. Μετά λοιπόν
από την απόκτηση των τριών κορυφαίων φρεγατών παγκοσμίως, των πανίσχυρων FDI
Belh@rra, ακολούθησε η διαπραγμάτευση για τις κορβέτες, με το Πολεμικό
Ναυτικό να έχει κινηθεί ταχύτατα, να έχει εξετάσει με κάθε λεπτομέρεια όλα
τα υποψήφια πλοία, αναλύοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, τις
δυνατότητές τους σε κάθε σενάριο ναυτικού πολέμου, τον οπλισμό τους, τους
χρόνους παράδοσης, την μετέπειτα υποστήριξη και φυσικά το κόστος.
Θυμίζουμε πως, τρεις ήταν οι «μνηστήρες» που κατέθεσαν προτάσεις που
ικανοποιούσαν απόλυτα το Πολεμικό Ναυτικό. Οι Γάλλοι με τις κορυφαίες
κορβέτες Gowind της Naval Group (κατασκευάστρια εταιρεία και των φρεγατών
Belh@rra), οι Ιταλοί που υποστηρίζονται και από ΗΠΑ με τις πανίσχυρες
κορβέτες FCX-30 γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri, αλλά και
οι Ολλανδοί με τις κορβέτες Sigma 10514 της Damen. Όλες οι προτάσεις
κάλυπταν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, με το ΓΕΝ
βεβαίως να προκρίνει τελικά μία και να εισηγείται την απόκτησή της στον
πρωθυπουργό.
Ο κ. Μητσοτάκης, που θυμίζουμε πως τρέφει τεράστιο σεβασμό και εκτίμηση για
τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη, φέρεται να έχει εμπιστευτεί
και πάλι την κρίση του και για το θέμα των κορβετών. Τι σημαίνει αυτό;
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός είναι διατεθειμένος να «ξεκολλήσει»
το ζήτημα και να αποκτηθούν 4 ολοκαίνουργιες κορβέτες. Γαλλικές, ιταλικές,
ολλανδικές; Δεν έχει σημασία, μιας και όλες οι προτάσεις ικανοποιούν τα
προαπαιτούμενα που έχει θέσει το Πολεμικό Ναυτικό.
Γρίφος ωστόσο και προφανής ανασταλτικός παράγοντας παραμένει το θέμα των
ναυπηγείων. Οι Ιταλοί της Fincantieri, που ήταν στην κορυφή της λίστας,
είχαν εκφράσει την πρόθεση η ναυπήγηση όλων των πλοίων να πραγματοποιηθεί
στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Η επιθυμία της κυβέρνησης να προχωρήσει το
πρόγραμμα εξυγίανσης και παράλληλα να «ζεστάνει» για τα καλά τις σχέσεις με
τη Ρώμη (σ.σ. γιατί όχι και με μια αμυντική συμφωνία όπως με τους Γάλλους),
είχαν γύρει την πλάστιγκα προς τους γείτονες. Εντούτοις, η πολιτική αστάθεια
στην Ιταλία φρέναρε τις εξελίξεις. Στον Σκαραμαγκά ωστόσο τα πράγματα είναι
πιο βατά, με τους Γάλλους της Naval Group να έχουν έρθει σε επαφές με τον κ.
Προκοπίου και να είναι έτοιμοι να δώσουν το ναυπηγικό έργο των κορβετών, αν
τελικά επιλεχθούν.
Εν γνώση του πρωθυπουργού έχουν τεθεί και οι εξελίξεις στο ζήτημα του
εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, με τις πληροφορίες μάλιστα να
αναφέρουν πως ο κ. Μητσοτάκης έχει δώσει το «πράσινο φως» για να προχωρήσει
και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν, ανεξάρτητα φυσικά από το θέμα των
κορβετών. Το κόστος θα ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο το
πρόγραμμα αναβάθμισης εγγυάται παράταση ζωής στις ελληνικές φρεγάτες για
ακόμη 15 χρόνια. Πιθανότερος «μνηστήρας» για την ανάληψη του έγου είναι η
γερμανική ΤΚΜS, που διεκδικεί το πρόγραμμα μαζί με την ολλανδική Thales.
Μέχρι το τέλος του χρόνου πάντως, είναι δεδομένο πως θα έχουμε πολλές,
σημαντικές και κυρίως ευχάριστές ειδήσεις για το Πολεμικό μας Ναυτικό, το
οποίο θα περάσει στη νέα εποχή με ολοκαίνουργια και αξιόπιστα πλοία,
κορυφαία υποβρύχια και πανίσχυρο οπλισμό.