Η αναβάθμιση των 83 «οχιών του Αιγαίου» κοστίζει όσο 16 καινούρια



Η Πολεμική Αεροπορία πρόλαβε και «κλείδωσε» έγκαιρα το πακέτο αναβάθμισης των μαχητικών της σε Viper σε τιμή υποπολλαπλάσια των αντίστοιχων καινούριων

Του Χρήστου Μαζανίτη

Συχνά έχουν ακουστεί από επικριτές του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας σε Viper ότι πρόκειται για ένα πανάκριβο πρόγραμμα.

Αντιπαρερχόμενοι το γεγονός ότι η Τουρκία προσπαθεί λυσσαλέα να πετύχει ένα ανάλογο πρόγραμμα για 80 δικά της συν την αγορά επιπλέον 40, ας δούμε τα στοιχεία από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρεία, LockheedMartin, με αφορμή την παραγγελία νέων μαχητικών από το Μπαχρέιν.

Απ΄ ότι φαίνεται το F-16 είναι πολύ σκληρό για να πεθάνει – όπως πρόβλεπαν πολλοί ότι θα γινόταν λόγω του F-35, που αρχικά προοριζόταν ως αντικαταστάτης του. Για την ακρίβεια, από το 2018 περνάει μία δεύτερη νιότη.

Η παρουσίαση του Block 70/72 γνωστό κι ως Viper ή «οχιά» όπως το αποκαλούμε στην Ελλάδα, έφερε την ολική αναγέννηση του μαχητικού, το οποίο έχει αρχίσει να γίνεται περιζήτητο από πολλές χώρες. Το πρόγραμμα κοστίζει στην Ελλάδα περίπου στα 1,4 δισ. και όπως αναφέρουν οι γνώστες, το αεροσκάφος βγαίνει ολοκαίνουριο δίνοντας αέρα για επιπλέον 20 χρόνια στην Πολεμική Αεροπορία.

Το Μπαχρέιν είναι μία από τις χώρες που μες στο 2023 θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα πρώτα του μαχητικά, από το σύνολο των 16 που έχει παραγγείλει έναντι 1,2 δις.

Είναι εύκολα αντιληπτό το γιατί η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων επέμενε στην αναβάθμιση των Block 52 και πώς με τόσα χρήματα εξασφάλισαν την παράταση στην χρήση του μαχητικού για επιπλέον 2 δεκαετίες.

Οι εικόνες που κυκλοφόρησαν από τη Lockheed δείχνουν το κορυφαίο νέο αεροσκάφος του Μπαχρέιν – ένα από τα τέσσερα ενδεχόμενα διθέσια παραδείγματα – να υποβάλλεται σε δομική συναρμολόγηση στο Γκρίνβιλ της Νότιας Καρολίνας γύρω στα μέσα του τρέχοντος έτους, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης συστήματος προσγείωσης και του πτερυγίου στην άτρακτο.


Πέντε χώρες έχουν υπογράψει μέχρι στιγμής σταθερές συμβάσεις για την απόκτηση των αεροσκαφών Block 70 με κινητήρες Pratt & Whitney F100 Block 72, με τις συνδυασμένες δεσμεύσεις τους να ανέρχονται συνολικά σε 128 τζετ. Μαζί με το Μπαχρέιν, αυτοί οι αγοραστές είναι πελάτες που ήδη διαθέτουν F-16 στον στόλο τους, κι είναι οι εξής: Μαρόκο (24) και Ταϊβάν (66), καθώς και δύο μελλοντικοί νέοι πελάτες και μέλη του ΝΑΤΟ: Βουλγαρία (8) και Σλοβακία (14).

«Η παραγωγή του Block 70/72 συνεχίζει να σημειώνει σημαντική πρόοδο, με πολλά αεροσκάφη να ετοιμάζονται για το Μπαχρέιν, τη Σλοβακία και τη Βουλγαρία», λέει η εταιρεία. «Ο ρυθμός παραγωγής του Block 70 θα αυξηθεί σημαντικά καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023, με τις παραδόσεις DD250 για επιπλέον πελάτες να συνεχίζονται από τα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του ‘20».