Τουρκική παραδοχή-Φιάσκο με τα Altay, προβλήματα & με τα Fırtına-Ιδού ποια είναι η τουρκική βιομηχανία



Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ δήλωσε κατά τις συζητήσεις για τον προϋπολογισμό στο κοινοβούλιο στις 22 Νοεμβρίου ότι ο κινητήρας και τα συστήματα μετάδοσης για άρματα και πυροβολικό εγχώριας παραγωγής δεν έχουν σταλθεί ακόμα στη Τουρκία, επικρίνοντας ξένες χώρες χωρίς να τις αναφέρει ονομαστικά. Ο Ακάρ είχε δώσει στους νομοθέτες κυριολεκτικά τις ίδιες δικαιολογίες πέρυσι κατά τη διάρκεια ακροάσεων για τον προϋπολογισμό και υποσχέθηκε ότι η εγχώρια παραγωγή δεξαμενών θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.

Ισχυριζόμενος ότι η κυβέρνηση είχε κάνει κάθε είδους πολιτικές, στρατιωτικές και εμπορικές προσπάθειες για να προμηθευτεί κινητήρες και συστήματα μετάδοσης από το εξωτερικό για τη μαζική παραγωγή του οβιδοφόρου Fırtına και του τανκς Altay, ο Akar είπε: «Δυστυχώς, αυτή η διαδικασία έχει επηρεαστεί αρνητικά και έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις λόγω φραγμών που υψώθηκαν από ορισμένες χώρες».

Το έργο Altay είναι το πρώτο κύριο πρόγραμμα ανάπτυξης αρμάτων μάχης της Τουρκίας, το οποίο περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα διοίκησης και ελέγχου, πυροβόλο 120 χιλιοστών και πανοπλία, τα οποία θα κατασκευαστούν από Τούρκους αμυντικούς εργολάβους.

Ο Ακάρ πρόσθεσε ότι εκτός από τις προσπάθειες για προμήθειες από το εξωτερικό, συνεχίζονται οι εργασίες για την εγχώρια παραγωγή κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης.

Εν τω μεταξύ, ο İsmail Demir, επικεφαλής της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας (Savunma Sanayii Baskanligi, SSB), της κορυφαίας υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών της Τουρκίας, είπε στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu τον Σεπτέμβριο ότι είχαν ενσωματώσει συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας που εισήχθησαν από την Κορέα στην tank, προσθέτοντας ότι οι δοκιμές είχαν ήδη ξεκινήσει. Ο Ντεμίρ αναγνώρισε ότι εργάζονταν σε ορισμένες διακοπές που έπρεπε να διορθωθούν, αλλά είπε ότι τα σχόλια ήταν θετικά μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με τον Demir, η μαζική παραγωγή του τανκ μπορεί να ξεκινήσει το 2023.

Οι στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες, ωστόσο, έχουν επιφυλάξεις σχετικά με τους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης που αναπτύχθηκαν από τις κορεατικές εταιρείες Hyundai Doosan Infracore και S&T Dynamics. Λένε ότι το κορεατικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να είναι ασύμβατο με το τανκ Altay και ότι η λύση μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο. Αναφέρουν επίσης ότι ακόμη και η Κορέα προτιμά τον γερμανικό κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε προηγουμένως στα πρώτα πρωτότυπα του Altay στα εγχώρια άρματα μάχης.

Ο Akar είχε υποστηρίξει προηγουμένως ότι η καλύτερη λύση για το έργο ήταν η χρήση γερμανικής τεχνολογίας, μετά από συνάντηση με την υπουργό Άμυνας της Γερμανίας Annegret Kramp Karrenbauer τον Φεβρουάριο του 2021 στο Βερολίνο. «Το Altay αναπτύχθηκε με βάση έναν γερμανικό κινητήρα. Η εύρεση εναλλακτικού κινητήρα από άλλη χώρα και η ενσωμάτωσή του στο ρεζερβουάρ δεν είναι απλή υπόθεση. Ο σχεδιασμός της δεξαμενής πρέπει να αλλάξει. Ως εκ τούτου, η καταλληλότερη λύση θα ήταν η προμήθεια του γερμανικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας». Ωστόσο, ο ίδιος ο Akar διευκρίνισε τον Νοέμβριο του 2021 ότι η γερμανική Rheinmetall δεν θα συμμετείχε στο έργο. Δεν ήταν μυστικό ότι υπήρξαν σοβαρές καθυστερήσεις στο έργο λόγω του αδήλωτου εμπάργκο όπλων της γερμανικής κυβέρνησης που ξεκίνησε ως αντίδραση στις στρατιωτικές επεμβάσεις της Τουρκίας στη Συρία τα τελευταία χρόνια.

Όσον αφορά το 16χρονο έργο που έχει μετατραπεί σε αίνιγμα, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απέρριψε την προσφορά μιας ιδιωτικής εταιρείας που είχε ήδη παραγάγει ένα πρωτότυπο και ήταν έτοιμη για μαζική παραγωγή. Ωστόσο, συνήψε σύμβαση με μια άλλη εταιρεία που ανήκε σε επιχειρηματία του στενού του κύκλου, προκαλώντας μεγάλη διαμάχη το 2017. Ο Ερντογάν έχει ανακοινώσει πολλές φορές ότι η μαζική παραγωγή του τανκς Altay θα ξεκινήσει σύντομα, αναφέροντας διάφορες ημερομηνίες.

Η ανάγκη κινητήρα της Τουρκίας δεν είναι μόνο για την εγχώρια παραγωγή δεξαμενών. Το Fırtına, το οποίο είναι εγχώριο έργο πυροβολικού, χρειάζεται επίσης κινητήρα και σύστημα μετάδοσης. Δεδομένου ότι η συμφωνία άδειας δεν μπορούσε να γίνει με τους Γερμανούς που είχαν παράσχει τα συστήματα στο παρελθόν, η Τουρκία αναζήτησε εναλλακτικούς προμηθευτές. Σύμφωνα με τον υπουργό Ακάρ, οι συνομιλίες με τους Αμερικανούς έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο. «Κάνουμε κάθε προσπάθεια. Τους λέμε ότι πρέπει να μας δώσετε αυτούς τους κινητήρες», είπε στους νομοθέτες την περασμένη εβδομάδα.

Τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν προηγουμένως ότι η Τουρκία είχε συμφωνήσει σε οικονομικούς όρους και υπέγραψε προσύμφωνο με τις εταιρείες RENK America και Allison Transmission με έδρα τις ΗΠΑ.

Οι τουρκικές χερσαίες δυνάμεις βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο πυροβολικό Fırtına σε διασυνοριακές επιχειρήσεις, ειδικά στη Συρία, για να παρέχουν κάλυψη στα στρατεύματά της και να καταστείλουν τα εχθρικά πυρά. Η Τουρκία ήθελε επίσης να τα εξάγει σε άλλες χώρες αλλά εμποδίστηκε από τη Γερμανία. Σύμφωνα με τον Akar, έξι Fırtına κατασκευάστηκαν στην Τουρκία το 2021. Ωστόσο, κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας κινητήρες που είχαν εισαχθεί από παλιά για την ανάπτυξη πρωτοτύπων.