Το ότι η δομή του ΠΝ προβλέπει οροφή δέκα υποβρυχίων, δεν σημαίνει πως ψάχνει
για εφτά νέα
Πολλά είναι αυτά που γράφονται και ακόμα περισσότερα εκείνα που λέγονται και
επικοινωνούνται το τελευταίο χρονικό διάστημα σχετικά με μελλοντικά ή τρέχοντα
εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.
Μαρίνος Γκασιάμης
Γεγονός είναι πως ειδικά τώρα τελευταία προκάλεσε αίσθηση ένα δημοσίευμα που
αναφερόταν σε απόκτηση 7 νέων υποβρυχίων από το πολεμικό ναυτικό,
δημιουργώντας τουλάχιστον εκνευρισμό στην ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο λόγος πολύ απλός. Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού οπωσδήποτε θέλει, όπως
κάθε ηγεσία όπλου, την ανανέωση του υλικού του αλλά γνωρίζει πολύ καλά πως
κεφάλαια για 7 νέα υποβρύχια είναι ανύπαρκτα.
Όσοι φαντασιώνονται καταδρομικά, φρεγάτες, κορβέτες, υποβρύχια και ναυστάθμους
στην Κρήτη και μάλιστα σε σημαντικούς αριθμούς είναι τουλάχιστον
αιθεροβάμονες, καθώς δεν υπάρχουν ούτε τα χρήματα, ούτε το προσωπικό αλλά και
εν πολλοίς ούτε και ο ουσιαστικός σχεδιασμός για κάτι τέτοιο.
Θα πει κανείς, τότε γιατί τόσα δημοσιεύματα και αναλύσεις και εκδηλώσεις κλπ
κλπ. Γιατί πολύ απλά «τα λεφτά είναι πολλά Άρη» και οι εταιρείες κατασκευής
αμυντικού υλικού, από τις πιο μεγάλες με αεροπλάνα, πλοία και τεθωρακισμένα,
μέχρι τις πιο μικρές, που κατασκευάζουν βίδες, υπάρχει η αίσθηση πως πιέζουν
μέσω ανθρώπων που επηρεάζουν ώστε να αποκτήσουν ένα συμβόλαιο…
Εν προκειμένω, το ότι η δομή του ΠΝ προβλέπει οροφή δέκα υποβρυχίων, δεν
σημαίνει πως ψάχνει για εφτά νέα. Υπάρχουν τα 4 κλάσης «Παπανικολής» και το
ένα αναβαθμισμένο 209.
Θεωρητικά λοιπόν το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται άλλα 5 ή 6 προκειμένου να
αποσύρει το αναβαθμισμένο και να καλύψει τα κενά που θα αφήσει η απόσυρση των
παλαιοτέρων. Για τίποτα ωστόσο από όλα αυτά δεν υπάρχουν τα χρήματα και ούτε
και οι διαβουλεύσεις. Οι προτεραιότητες είναι νέες μονάδες επιφανείας και ο
εκσυγχρονισμός των MEKO που ακόμα και αυτός κινδυνεύει λόγω έλλειψης χρημάτων.
Ένα ακόμα σοβαρό πρόβλημα που τουλάχιστον προσωρινά φαίνεται να αντιμετωπίζει
το Πολεμικό Ναυτικό μέσω του επιδόματος πλόιμων ημερών, είναι η έλλειψη
στελεχών, καθώς ενώ οι νέοι έβγαιναν πολύ καλά καταρτισμένοι από τις
παραγωγικές σχολές δεν ήταν λίγοι εκείνοι που επέλεγαν να ακολουθήσουν καριέρα
στο εμπορικό ναυτικό.
Το σίγουρο είναι πως ηγεσία και στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έχουν αποδείξει
πως όλα αυτά τα χρόνια λειτούργησαν και λειτουργούν με σωφροσύνη και σίγουρα
όχι με βιασύνη αλλά με ταχύτητα ανάλογη των απαιτήσεων των καιρών και των
απειλών που αντιμετωπίζει η χώρα.
Η επιλογή των γαλλικών φρεγατών απέδειξε πως το ΠΝ χαράζει το μέλλον του και
κάνει άλματα που θα έπρεπε να σεβαστούν όσοι λειτουργούν με άλλα συνθήματα και
σίγουρα όχι το «Μέγα το της θαλάσσης Κράτος».