Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο ΥΕΘΑ Νικόλαος Παναγιωτόπουλος είχε περιγράψει
συνοπτικώς την “περιπέτεια” που έχει ζήσει η Πολεμική Αεροπορία και το ΥΠΕΘΑ
τα τελευταία έτη, όσον αφορά τους δείκτες επιχειρησιακής διαθεσιμότητος των
αεροπλάνων τακτικών μεταφορών. Ενώ όμως η προσοχή στράφηκε στα C-130, λόγω της
δημοσιότητος που έλαβε το περιστατικό ματαιώσεως πτήσεως με αποστολή της ΕΜΑΚ
στην Τουρκία, ελάχιστη προσοχή δόθηκε στον δεύτερο τύπο αεροσκάφους που
υπηρετεί στα συγκεκριμένα καθήκοντα: τα C-27J Spartan.
Τα 8 δικινητήρια C-27J Spartan αποκτήθηκαν με σκοπό να συμπληρώσουν τα C-130,
αναλαμβάνοντας σοβαρό μέρος του έργου τους, αποστολές μεταφοράς μικρότερων
φορτίων, με μικρότερο λειτουργικό κόστος. Το πρόγραμμα εξαρχής δρομολογήθηκε
με “εκπτώσεις” αφού η αρχική επιχειρησιακή απαίτηση καθόριζε 15 αεροπλάνα ως
αναγκαία, η σύμβαση που υπεγράφη το 2003 αφορούσε 12 και τελικώς αποφασίσθηκε
η περικοπή της παραλαβής των 4 τελευταίων. Αλλά ακόμη και τα 8 αεροπλάνα που
παραλήφθηκαν, μέχρι σήμερα δεν έχουν ενταχθεί πλήρως στην 354 Μοίρα Τακτικών
Μεταφορών.
Ο ΥΕΘΑ στην συνέντευξή του, ανέφερε ότι από τα 8 C-27J είναι επιχειρησιακά τα
2 ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ενεργοποιηθεί ένα ακόμη και στις
αρχές του 2024 ένα τέταρτο.
Πώς όμως εξελίχθηκαν τα πράγματα με την υποστήριξη του συγκεκριμένου τύπου;
Όταν το 2013 αποφασίσθηκε ο περιορισμός των παραλαβών στα 8 αεροπλάνα,
επιδιώχθηκε η εξομάλυνση της υποστηρίξεώς τους και το 2016 αναμενόταν η 354
Μοίρα να επιχειρεί κανονικά. Αυτό δεν επιτεύχθηκε, επειδή δεν υπεγράφη σύμβαση
Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (FOS).
Η ενεργοποίηση του σχετικού υποπρογράμματος από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών
Επιτελείων (ΣΑΓΕ) και η γνωμοδότηση από την Βουλή των Ελλήνων, έγινε τον
Ιούνιο του 2018. Τον Ιούνιο του 2019 όμως, δηλαδή ένα έτος μετά, ο σχετικός
διαγωνισμός κρίθηκε άγονος από την ΓΔΑΕΕ. Έπειτα από άλλους 12 μήνες, τον
Ιούνιο του 2020, αποφασίσθηκε η ματαίωση του προγράμματος, αφού προηγουμένως η
ΓΔΑΕΕ απέτυχε να υλοποιήσει δέσμευσή της για ολοκλήρωση των διαδικασιών
σύμφωνα με εισήγηση του ΓΕΑ. Τρεις μήνες μετά, τον Σεπτέμβριο, το ΣΑΓΕ
ενεργοποίησε και πάλι το υποπρόγραμμα, τον Νοέμβριο γνωμοδότησε η Βουλή των
Ελλήνων και τον Ιανουάριο του 2021, εγκρίθηκε η χρηματοδότησή του. Παρήλθαν
όμως 18 μήνες, μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση τον Ιούλιο του 2022.
Η σύμβαση FOS είναι ύψους 22,6 εκατ. €. Οι εργασίες επαναφοράς όμως των
αεροπλάνων, αποδεικνύονται χρονοβόρες, λόγω και μικρής διαθεσιμότητος τεχνικού
προσωπικού από πλευράς Πολεμικής Αεροπορίας, δεδομένου ότι δεν εμπλέκεται η
ΕΑΒ. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα C-27J εκτελούν το πλήρες φάσμα αποστολών
της 354 ΜΤΜ. Εκκρεμεί ακόμη η πιστοποίηση του τύπου στην ρίψη αλεξιπτωτιστών
με άλμα στατικού ιμάντος ενώ στο μεταξύ, από πλευράς Διοίκησης Ειδικού Πολέμου
(ΔΕΠ) προηγήθηκε η διαδικασία πιστοποιήσεως σε ρίψεις αλεξιπτωτιστών με άλμα
ελευθέρας πτώσεως. Στο πλαίσιο μάλιστα της πολυεθνικής ασκήσεως BALKAN SHIELD,
στις 4 Νοεμβρίου 2022 εκτελέσθηκε άλμα ελευθέρας πτώσεως από C-27J.
Με βάση της ενέργειες για τα C-130, ιδανικώς, στα τέλη του 2023 αναμένεται να
βρίσκονται σε ενεργό κατάσταση 5 αεροπλάνα από συνολική δύναμη 15 (ποσοστό
33%), δίπλα στα οποία θα επιχειρούν 3 C-27J από σύνολο 8 (ποσοστό 38%).