Τα νέα υποβρύχια Type 212, με έντονο ελληνικό ενδιαφέρον



Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους υποβρύχιους στόλους στον κόσμο και τον τρίτο μεγαλύτερο της Μεσογείου.

του Χρήστου Μαζανίτη

Το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους υποβρύχιους στόλους της Μεσογείου. Με αιχμή του δόρατος τα πανίσχυρα Type 214, κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και το αναβαθμισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ, το Πολεμικό Ναυτικό με τα συνολικά 12 υποβρύχια θεωρείται κι όχι άδικα φόβητρο για κάθε αντίπαλη άμυνα.

Άλλωστε, τα διδάγματα από την κρίση του Oruc Reis τον Αύγουστο του 2020 είναι πολλά όπως και οι… θρύλοι για όσα έγιναν εκείνη την περίοδο. Όπως για παράδειγμα ότι είδε ξαφνικά μία τουρκική φρεγάτα να ανελκύεται μπροστά της ένα ελληνικό υποβρύχιο και τους Τούρκους να τους λούζει κρύος ιδρώτας για τα μελλούμενα.

Η δομή δυνάμεων που εκπόνησε το ΓΕΕΘΑ κι ενέκρινε το ΚΥΣΕΑ προβλέπει μία υποβρύχια δύναμη 12 μονάδων. Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, στις προθέσεις είναι διατήρηση των 12 μονάδων κι η σταδιακή αντικατάσταση των υπέργηρων υποβρυχίων, με νεότερης τεχνολογίας.

Ταυτόχρονα, ήδη βρίσκεται στα σκαριά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Type 214, κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, που σύντομα αναμένεται να πάρει τον δρόμο του.

Τη στιγμή που στα ναυπηγεία Ελευσίνας η αμερικανική ΟΝΕΧ προχωρά με γοργούς ρυθμούς το πρόγραμμα εξυγίανσης, τρέχει παράλληλα το πρόγραμμα των Κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού με την πρόταση για την εγχώρια ναυπήγηση τριών εκ των τεσσάρων κλάσης DOHA σε συνεργασία με την ιταλική Fincantieri.

Η Fincantieri, ωστόσο, πριν λίγες ημέρες ανακοίνωσε ότι ήρθε σε συμφωνία με το ιταλικό πολεμικό ναυτικό για την ναυπήγηση του νέου τύπου υποβρυχίων, TYPE 212. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα για το οποίο τα αρμόδια κλιμάκια του ΠΝ έχουν δείξει ζωηρό ενδιαφέρον και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον πεδίο συνεργασίας κι εγχώριας ναυπήγησης των υποβρυχίων νέας γενιάς σε δεύτερο χρόνο, μετά τις κορβέτες.

Όπως έγινε γνωστό, το TYPE 212 NFS ή U212NFS πέρασε την κριτική αναθεώρηση σχεδιασμού (CDR).

Το CDR αντιπροσωπεύει την επίσημη αξιολόγηση του τελικού σχεδιασμού του συστήματος όπως περιγράφεται στις προδιαγραφές του προϊόντος για κάθε στοιχείο διαμόρφωσης. «Το CDR απέδειξε ότι ο σχεδιασμός είναι ώριμος και πλήρως συμβατός με τις απαιτήσεις απόδοσης της αποστολής», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Οργανισμός Κοινής Συνεργασίας Εξοπλισμού (OCCAR).

Το ορόσημο επιτεύχθηκε αφού η Ιταλία ξεκίνησε τις εργασίες για το πρώτο από τα δύο υποβρύχια U212NFS (Near Future Submarines) τον περασμένο Ιανουάριο. Η Ιταλία έχει επίσης τη δυνατότητα να αγοράσει δύο ακόμη σκάφη NFS, αφού υποβάλει παραγγελία για τις δύο πρώτες μονάδες στο πλαίσιο συμφωνίας 1,35 δισεκατομμυρίων ευρώ από τον Φεβρουάριο του 2021 .

Η ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri λέει ότι τα νέα υποβρύχια θα είναι «εξαιρετικά καινοτόμα, με σημαντικές τροποποιήσεις σχεδιασμού», τα οποία θα αναπτυχθούν όλα ανεξάρτητα από τη Fincantieri.

Τα υποβρύχια NFS είναι αναβαθμισμένες παραλλαγές των τεσσάρων ανεξάρτητων αέρος πρόωσης τύπου 212 (AIP) που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία με το Marina Militare.

Τα πρώτα τέσσερα σκάφη παραδόθηκαν σε συνεργασία με τη γερμανική thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) μεταξύ 2006 και 2017, ενώ τα δύο σκάφη NFS έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μεταξύ 2027 και 2029.