Κόφτης ταχύτητας σε όλα τα αυτοκίνητα - Πότε και γιατί γίνεται υποχρεωτικός;



Ένα «έξυπνο» σύστημα περιορισμού της ταχύτητας «συμμορφώνει» τους οδηγούς που βυθίζουν το πόδι τους στο πεντάλ του γκαζιού. Πώς λειτουργεί.

Σε πλήρη ισχύ βρίσκεται από τις 6 Ιουλίου του 2022 ο νέος κανονισμός για την ασφάλεια των οχημάτων 2019/2144 στην ΕΕ, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει εισάγει μια σειρά υποχρεωτικών προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Σύμφωνα με την ΕΕ, τα νέα μέτρα ασφάλειας θα συμβάλουν στην καλύτερη προστασία των επιβατών, των πεζών και των ποδηλατών σε όλα τα κράτη μέλη της ένωσης καθώς αναμένεται να σωθούν πάνω από 25.000 ζωές και να αποφευχθούν τουλάχιστον 140.000 σοβαροί τραυματισμοί έως το 2038.

Ένα από τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που ενσωματώνεται σε όλα τα νέα οχήματα είναι ο ευφυής έλεγχος ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance -ISA), δηλαδή ένας «κόφτης ταχύτητας» ο οποίος δεν επεμβαίνει αυτόματα όταν γίνεται υπέρβαση του εκάστοτε ορίου, αλλά ενημερώνει τον οδηγό ώστε να προβεί ο ίδιος στη μείωση της ταχύτητάς με την οποία κινείται.

Το Intelligent Speed Assistance υπάρχει στον βασικό εξοπλισμό όλων των καινούργιων αυτοκινήτων που έχουν πάρει έγκριση τύπου από τις 6 Ιουλίου του 2022 και πωλούνται στην ΕΕ. Τα υπόλοιπα σύγχρονα αυτοκίνητα που πωλούνταν πριν τη συγκεκριμένη ημερομηνία ορόσημο, έχουν περιθώριο να εμπλουτίσουν την σουίτα ηλεκτρικών βοηθημάτων ενεργητικής ασφάλειας που διαθέτουν, μέχρι τις 7 Ιουλίου 2024.

Όπως προαναφέραμε, το ISA δεν μειώνει απότομα την ταχύτητα κίνησης σε περίπτωση που κινούμαστε πάνω από το επιτρεπτό όριο που καθορίζει ο Κ.Ο.Κ., αλλά επεμβαίνει διακριτικά μέχρι να υπακούσουμε στους κανόνες ασφαλούς κυκλοφορίας. Δηλαδή, δεν κόβει απότομα την παροχή ισχύος από τον κινητήρα και δεν επεμβαίνει δραστικά στα φρένα, αλλα χρησιμοποιεί διαφορετικές τεχνικές που συνήθως είναι ιδιαίτερα ενοχλητικές κατά την οδήγηση.

Σε περίπτωση λοιπόν που αντιληφθεί το ISA μέσω της κάμερας, του συστήματος πλοήγησης ή των αισθητήρων των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας ότι ξεπερνάμε το όριο ταχύτητας, χρησιμοποιήσει ορισμένα “όπλα” που διαθέτει για να μας ενημερώσει και να σας συνετίσει.

Ο πρώτος τρόπος είναι να δημιουργήσει κραδασμό στο πεντάλ του γκαζιού, φέρνοντάς μας ταυτόχρονα αντίσταση στο πάτημά του μέχρι να το αφήσουμε και να μειωθεί η ταχύτητα κίνησης στο επιτρεπτό όριο. Ο δεύτερος τρόπος αφορά αυτοκίνητα που έχουν ενεργό cruise control. Σε αυτή την περίπτωση το σύστημα μας ενημερώνει αρχικά για την υπέρβαση ορίου μέσω ένδειξης στο ταμπλό και σε περίπτωση που δεν υπακούμε, τότε ξεκινά έντονη ηχητική ενημέρωση του οδηγού και λίγο αργότερα το πεντάλ γκαζιού αποκτά κραδασμό με στόχο να τραβήξουμε το πόδι μας από αυτό.

Σημειώνεται ότι το ISA διαθέτει για αρχή δυνατότητα απενεργοποίησης, μιας και σύμφωνα με του ειδικούς στον τομέα ασφάλειας της Ε.Ε. τα συστήματα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας δεν λειτουργούν υποδειγματικά και αρκετές φορές λαμβάνουν λανθασμένη πληροφορία. Αργότερα όμως, θα αναλάβει πιο δραστικό τρόπο για να μας διατηρήσει στα επιτρεπτά όρια ταχύτητας.