Το παρασκήνιο για τα καινούργια πλοία του Στόλου: «Αγκάθια» και ενστάσεις στην απόκτηση μεταχειρισμένων Μονάδων



Παράταση στην παράταση φαίνεται να παίρνουν οι αποφάσεις για απόκτηση καινούργιων κορβετών για τον Στόλο όσο παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο παραχώρησης από τους Αμερικανούς των μεταχειρισμένων LCS οι οποίες σταδιακά αποσύρονται από το US NAVY. Χαρακτηριστική της καθυστέρησης είναι η έγγραφη απάντηση προς το Κοινοβούλιο από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας η οποία παραπέμπει το πρόγραμμα των καινούργιων κορβετών όχι νωρίτερα από τα τέλη του 2023 με ότι αυτό συνεπάγεται.

Πρόγραμμα το οποίο καθυστερεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν ήταν μόνο οι εκλογές που συνετέλεσαν στην αδυναμία λήψης απόφασης. Αν και οι διαβουλεύσεις με τους δύο τελικούς ‘’μνηστήρες’’, τους Γάλλους με τις Gowind και τους Ιταλούς με τις Doha είχαν φτάσει σε πολύ προχωρημένο στάδιο και πλέον καθοριστικό ρόλο θα είχε η πολιτική απόφαση. Αφού και τα δύο πλοία όπως είχε αποφανθεί το Πολεμικό Ναυτικό καλύπτουν απόλυτα τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Στόλου.

Η πρόταση για τις Αμερικανικές LCS φαίνεται ότι αποτελεί τη δεδομένη χρονική συγκυρία την εναλλακτική λύση η οποία προτείνεται στο Πολεμικό Ναυτικό με κύριο στόχο την εξοικονόμηση κονδυλίων με ταυτόχρονη πιθανή απόκτηση μεγαλύτερου αριθμού πλοίων, περισσότερες ‘’πλώρες’’ όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Το Πολεμικό Ναυτικό όπως κατηγορηματικά υποστηρίζει ουδέποτε έχει προχωρήσει σε αυτοψία-επιθεώρηση και αξιολόγηση των προτεινόμενων μεταχειρισμένων LCS είτε σε Ελληνικές θάλασσες και λιμάνια είτε στις Ηνωμένες Πολιτείες στους ναυστάθμους του Αμερικανικού Ναυτικού.

Και μπορεί στο παρελθόν σε δύο περιπτώσεις να έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα πλοία όμως τελικά είχε καταλήξει στην απόφαση ότι οι LCS δεν αποτελούν τις Μονάδες που θα δώσουν λύσεις στις ανάγκες του Στόλου αλλά αντίθετα εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες αλλά και τα μηχανολογικά προβλήματα τα οποία οδήγησαν τους Αμερικανούς στην απόφαση για παροπλισμό τους. Επιπλέον το γεγονός ότι ενώ η ανάγκη για απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων είναι έντονη σε μεγάλο αριθμό κρατών το ενδιαφέρον για την απόκτηση των LCS ακόμα και σε πολύ χαμηλή τιμή είναι από περιορισμένο έως ανύπαρκτο από τότε που οι Αμερικανοί ανακοίνωσαν την απόσυρση τους. Τόσο οι περιορισμένες δυνατότητες των πλοίων όσο και τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετώπισαν αν και βρίσκονται περίπου μια δεκαετία σε χρήση φαίνεται ότι αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για την απόκτηση τους.

Αν και έως τώρα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχει  επίσημη ενημέρωση στο Πολεμικό Ναυτικό για ενδεχόμενη παραχώρηση από τους Αμερικανούς, πηγές από την απέναντι ακτή του Ατλαντικού αναφέρουν ότι το κόστος για την απόκτηση τεσσάρων LCS αγγίζει τα 550-600 εκ. Χωρίς να είναι γνωστό αν το συγκεκριμένο ποσό αφορά τόσο τον οπλισμό και την εκπαίδευση όσο και την συντήρηση των πλοίων.

Ενώ ερώτημα αποτελεί το τι μέλλει γενέσθαι στο ζήτημα της υποστήριξης και συντήρησης όταν ολοκληρωθεί από τους Αμερικανούς η απόσυρση του συνόλου των LCS. Το ταξίδι του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναύαρχου Ιωάννη Δρυμούση στις ΗΠΑ στα μέσα του προσεχούς Σεπτεμβρίου ίσως δώσει απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα και δείξει αν πράγματι τίθεται ζήτημα απόκτησης των Αμερικανικών πλοίων από το Πολεμικό Ναυτικό.

Την ίδια ώρα πάντως σταθερή παραμένει η θέση του Ναυτικού Επιτελείο ότι προτεραιότητα για τον Στόλο αποτελεί η απόκτηση καινούργιων Μονάδων σύμφωνα με τα προαπαιτούμενα του Στόλου και τον σχεδιασμό και όχι μεταχειρισμένων πλοίων τα οποία αποτελούν λύση ανάγκης με αμφίβολα αποτελέσματα ειδικά σε βάθος χρόνου. Η απόφαση άλλωστε για απόκτηση των Γαλλικών φρεγατών Belharra-η ναυπήγηση των οποίων προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και με ταχύτατους ρυθμούς- ελήφθη με αυτή τη λογική και σύμφωνα με τις επιχειρησιακές ανάγκες του Στόλου.

Το ζήτημα των κορβετών Doha αναμένεται να θέσει μεταξύ άλλων την προσεχή Πέμπτη η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι η οποία επισκέπτεται την Αθήνα και θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η Ρώμη πιέζει την Αθήνα σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο με ‘’όπλο’’ την επένδυση της Ιταλικής Fincantieri στα ναυπηγεία της Ελευσίνας σε συνεργασία με την Αμερικανική ONEX.

Όμως και το Γαλλικό ‘’πρέσιγκ’’ δεν έχει κοπάσει με την Naval Group να έχει ήδη καταθέσει ανάλογη δελεαστική πρόταση για τις Gowind σε συνεργασία με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά με τους Γάλλους να δηλώνουν έτοιμοι για νέες προτάσεις με στόχο την μακροπρόθεσμη συνεργασία. Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Σεπτεμβρίου έχει προγραμματιστεί να πέσει από την dry dock δεξαμενή στη θάλασσα η πρώτη υπό κατασκευή Ελληνική φρεγάτα ‘’KIMΩΝ’’ παρουσία πιθανότατα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.