Παγώνει η αγορά νέων ελικοπτέρων για την Πολεμική Αεροπορία – «Ζωντανεύουν» τα Super Puma



Τη στιγμή που το Πολεμικό Ναυτικό και η Αεροπορία Στρατού προχωρούν με έναν ομογενοποιημένο στόλο 42 νέων ελικοπτέρων, παγώνει το σχέδιο αγοράς νέων ελικοπτέρων για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία επαναφέρει στη… ζωή τα Super Puma.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Πριν από μερικές ημέρες το Πολεμικό Ναυτικό υποδέχθηκε τους πρώτους 3 «Ρομέους», τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου και πολέμου επιφανείας MH-60R, Romeo, με τα υπόλοιπα 4 να παραλαμβάνονται το 2025. Μαζί με τα 11 Aegean Hawk S-70B, θα αποτελέσουν έναν συμπαγή στόλο συνολικά 18 ελικοπτέρων, με κοινά κατασκευαστικά χαρακτηριστικά, αφού προέρχονται από την οικογένεια των Black Hawk που προμηθεύεται και o Στρατός Ξηράς.

Είναι θέμα ημερών, πλέον, η υπογραφή της σύμβασης παραγγελίας συνολικά 35 ελικοπτέρων Black Hawk από την Αεροπορία Στρατού, που θα έρθουν για να αντικαταστήσουν τα υπέργηρα μονοκινητήρια UH-1H, γνωστά με το παρατσούκλι Huey, που χρονολογούνται από την εποχή του πολέμου του Βιετνάμ.

Η Πολεμική Αεροπορία, που είχε σχέδιο αγοράς συνολικά 14 νέων ελικοπτέρων, αποφάσισε πριν από μερικούς μήνες να μην συμμετάσχει στο πρόγραμμα αγοράς των Black Hawk και να κινηθεί αυτόνομα για την απόκτηση άλλου τύπου ελικοπτέρου. Ο λόγος απόκτησης των ελικοπτέρων ήταν για τη διενέργεια επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης – SAR καθώς και αποστολών Διάσωσης από πεδία Μάχης – Combat SAR.

Ο κύριος λόγος που είχε προτάξει την ανάγκη προμήθειας νέων ελικοπτέρων η ΠΑ ήταν η ηλικία των δικινητήριων ΑΒ-212 καθώς και η ελλιπής συντήρηση των Super Puma, με αποτέλεσμα να έχουν χαμηλές διαθεσιμότητες.

Σε ό, τι αφορά τα ΑΒ-212 έχει διαπιστωθεί ότι εταιρείες του εξωτερικού τα αναβαθμίζουν και πολλές χώρες τα χρησιμοποιούν είτε σε δευτερεύουσες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης είτε σε επιχειρήσεις δασοπυρόσβεσης με την προσθήκη ειδικού κιτ. Μάλιστα, η Ελλάδα έχει νοικιάσει τέτοια ελικόπτερα κατά την αντιπυρική περίοδο.

Σε ό, τι αφορά τα Super Puma αποφασίστηκε η ενεργοποίηση του προγράμματος συντήρησης. Επί της ουσίας πρόκειται για ελικόπτερα που μετά βίας φθάνουν τα 20 έτη, κι όπως έλεγαν χαρακτηριστικά αεροπόροι στο enikos.gr, «έχουν πολύ ψωμί ακόμα για να αφεθούν στην τύχη τους».

Αυτή τη στιγμή σε πτήσιμη κατάσταση βρίσκονται 3, ένα βρίσκεται σε εργοστάσιο συντήρησης και πρόκειται να παραδοθεί έως τις αρχές Μαΐου ενώ τον δρόμο για επαναφορά στη ζωή πρόκειται να πάρουν τον Απρίλιο και τον Ιούλιο ακόμη 2- 3 ελικόπτερα που βρίσκονται στην ΕΑΒ από το 2012 (!) και μετά τις πιέσεις του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναμένεται ένα από αυτά να παραδοθεί ‘έως το τέλος του έτους. Επιπλέον 2 βρίσκονται στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας, με το ένα να χρειάζεται μεσαία και το δεύτερο μεγάλη επιθεώρηση.

Έτσι, με δεδομένο την επαναφορά στη ζωή των 12 ελικοπτέρων Super Puma, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας φαίνεται ότι έχει ωριμάσει η απόφαση «παγώματος» του προγράμματος αγοράς νέων ελικοπτέρων, το οποίο κατεβαίνει πολύ χαμηλά στην προτεραιοποίηση.

Σημαντικό ρόλο προς αυτή την απόφαση έπαιξε και ο διαγωνισμός του Λιμενικού. Κι αυτό διότι ο τύπος του ελικοπτέρου που είχε αρχικά προκρίνει το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο παρουσιάστηκε με ωριαίο κόστος πτήσης 2.000 ευρώ ανά ώρα. Μόνο που αυτό είχε λεχθεί προφορικώς. Στον αντίστοιχο διαγωνισμό του Λιμενικού που η εταιρεία κατέβηκε με το ίδιο ελικόπτερο έδωσε ως κόστος πτήσης ανά ώρα 3.500 ευρώ.

Η σύγκριση με τα Black Hawk ήταν αναπόφευκτη, που το κόστος είναι περίπου στα 2.800 ευρώ.

Επιπλέον, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η έκθεση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, που οι Ένοπλες Δυνάμεις είχαν επιλέξει για ορισμένες επιχειρήσεις το ίδιο ελικόπτερο με αυτό που σκεφτόταν να προμηθευτεί η ΠΑ, όπου καταγράφονταν πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες κάνοντας λόγο για καθυστερήσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία καθώς και για «προκλήσεις για να μετριάσει τον κίνδυνο για την εκπλήρωση των λειτουργικών, απαιτήσεις αποτελεσματικότητας, καταλληλότητας και επιβίωσης».